Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

AB C.L. / L.C. Hälsingborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Bidrar med en i mitt tycke mycket trevlig skål signerad O B O Malmö. Köpte den tillsammans med den mindre skålen nedan och de utgavs för att vara från Sjöbo bruk, vilket ju Malmöstämpeln motsäger, men är det någon som kan berätta något om den nedre gröna skålen? Och jag undrar också över färgen, tror ni att hela varit svartglaserad och sen ommålad med den här ärglika färgen? Inuti ser man rester av en mer klargrön färg.
    Diameter röd skål 20,5, grön skål 14 cm.
    Bifogade filer

Comment

På gränsen till miniatyr

Här en liten OBO som är 5,5 cm hög och 9 cm diam längst ut.
      Bifogade filer

Comment

Lion 116

Här kommer ett lejon - inte i bur utan i en cirkel.
        Både Gideon och Prylsnubben har efterlyst tidigare på tråden.
        9 cm i diam och 5 cm hög.
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Felräkning, nummer 3 blir det ju med Wahlström i Karlstad inräknat. Nu väntar vi bara på Lion & co men det blir ju samma initialer som Larsson och Christoffersson plus Hälsingborg i båda fallen, kan bli klurigt att skilja på dem......
          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Här kommer ett lejon - inte i bur utan i en cirkel.
          Både Gideon och Prylsnubben har efterlyst tidigare på tråden.
          9 cm i diam och 5 cm hög.
          Vackert Lars M, där satt den.............

Comment

Cirklad Lion med schvung

Ahh, underbart!
            Den märkningen har jag då inte sett tidigare.
            Tackar och bugar för ett nytt tilskott till bildarkivet.

Comment

Efter Lars M fullbordning av med Lion stämpeln, så föröker jag smyga in denna helt omärkta skål, inte stämplad "Lion" men väl med lejonmaskaroner.

När jag såg denna skål började jag faktiskt skratta, den känns som ett rent stilbryt med den schablonsprutade Art Deco-dekoren och lejonenmaskaronerna på sidan som får tankarna att gå till romarriket, gjutjärnsurnor, silver, engelskt flintgods och majolika.

På något sätt känns den som att den hör hemma hos någon av dessa firmor, men jag vet inte. Tänker ni på några andra producenter än A&J när ni ser denna? Godset är gulaktigt. Ivrig att fota var jag så det finns vattendroppar kvar efter diskenClick image for larger version

Name:	art deco.jpg
Views:	1
Size:	63,1 KB
ID:	531364Click image for larger version

Name:	art deco.1.jpg
Size:	69,3 KB
ID:	531365Click image for larger version

Name:	art deco.2.jpg
Size:	62,5 KB
ID:	531367Click image for larger version

Name:	art deco.3.jpg
Size:	74,0 KB
ID:	531366

Comment

Torgbrunn eller något sådant. Jag var på väg att göra en lördagsgissning men det får bli sign direkt. 6,5 cm hög och 9 cm diam upptill. Priset har gått upp drygt 100 %!!
                Bifogade filer

Comment

Jag lovade mig själv att inte köpa mer av L.C.-godset från Hälsingborg, men den här skålen var alldeles för snygg och tidlös, för att jag skulle kunna låta bli.
                  Likadan som Kaptenens http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post145241 men större. Höjd 5,5 com och 27,5 cm i diameter,

Men dem i jämförelse betraktade, skulle kanske siffrorna 9, resp. 10 kunna stå för modell och storlek?

Click image for larger version

Name:	CL Helsingborg 6.jpg
Size:	90,3 KB
ID:	538524

Name:	CL Helsingborg 7.jpg
Size:	48,7 KB
ID:	538525

Name:	CL Helsingborg 8.jpg
Size:	33,9 KB
ID:	538526

Name:	CL Helsingborg 9.jpg
Size:	56,1 KB
ID:	538527

Name:	CL Helsingborg 10.jpg
Size:	29,4 KB
ID:	538528

Name:	CL Helsingborg 11.jpg
Size:	51,7 KB
ID:	538529

Comment

Snygg skål. Jag tror att du har rätt i att 9 är form/modell och 6 resp 10 är storlek.

Comment

På inlägg 37 visade jag en "torgbrunn" märkt 253 1. Nu har jag köpt en till men märkt 253 2. Måtten är 14 cm i diam och höjd 7 cm. Så det är som Kaptenen skriver att siffrorna står för modell resp produktstorlek.
                      För LEW har det också blivit köp av en trebent skål med öron. Beteckning 13 3 och 17 cm i diam och höjd 7,5 cm.
                      Slutligen för OBO ett fat med vikt bräm nr 144 2. 23,5 cm i diam och höjd 5,5 cm.
                      De handskrivna siffrorna i blyerts förmodar jag är prist på varan.
                      Bifogade filer

Comment

Du har fått ihop en fin, representativ samling av A&J:s gods hos grossisterna, Lars M.
                        Torgbrunnen har instämplade siffror, med typsnitt återfinns hos just A&J.

Comment

Samma mönster som de jag kallat torgbrunn men här det mer likt en skorsten och stämplat OBO i Malmö. Inte stämplade och hoppande siffror utan ristat.
                          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                            När jag läste Sala-tråden och Gideon skrev om OBO, så kom jag att tänka på att jag har en liten vågad skål med guldkant....
                            Ja, jag svarar med ett citat av mig själv men nu har jag hittat en likadan - lika vågad och med guldkant men röd. 17 x 12 cm och 6 cm hög.
                            Bifogade filer

Comment

lc vas

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Jag lovade mig själv att inte köpa mer av L.C.-godset från Hälsingborg, men den här skålen var alldeles för snygg och tidlös, för att jag skulle kunna låta bli.
                              Hej! Jag har just klarat av registreringen och vill tacka för informationen & bilderna genom att bifoga en LC vas som jag hittade nyligen i östra Finland. Höjd = 15 cm, omkrets = cirka 40 cm. Det var mycket intressant att läsa alla tidigare inlägg.

Name:	CL vas botten.jpg
Size:	52,7 KB
ID:	547408Click image for larger version

Name:	CL vas.jpg
Size:	70,0 KB
ID:	547409
                              Last edited by granne; 2013-05-01, 18:16.

Comment

Trevligt, välkommen till PES! Och tack för tydliga bilder på en stilren vas.

Comment

Working...
                                X