Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu en sparhund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ännu en sparhund

Gjorde ett inrop på auktion i dag. Där fanns en Tillinge sparhund med. Tyckte att den såg lite skamfilad ut. Ingen glasyr utan målad. När jag nu läst på så förstår jag att det är en tidig Tillinge. 1858-68.
    Bifogade filer

Det behöver inte nödvändigtvis vara en tidig Tillinge. Den kan vara gjord i Boda eller Oskarshamn också, eller t.o.m. på Bornholm. Det finns inga garantier när det gäller dessa fabriker, framförallt när det gäller sparbössorna. Den enda säkra sparbössan, är Tillinge Nya Fabriks mörkflammiga variant. Jag förstår var du läst, och ska ändra lite i den informationen.

Comment

Tack för svaret och informationen Gustav53. Jaa jag har läst på där du tror att jag läst på. Min inbyggda "hårddisk" är raderad och jag har glömt vad jag läste

Comment

Tar du aldrig backup?

Comment

Jag har nu studerat din hund, och kan konstatera att den är vänd åt fel håll, jämfört med de flesta andra. Troligtvis härstammar den från Boda, Oskarshamn eller första fabriken i Tillinge. Jag tror inte det handlar om Bornholm i detta fall.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
            Tar du aldrig backup?
            Jodå visst gör jag det, samlar allt onödigt vetande och annat skräp ungefär vid knäna

Tack Gustav53 för information

Comment

På den här tråden finns en sparhund, som är vänd åt samma håll som din. Kan det finnas ett samband? http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=19030
              Söffe

Comment

Nej jag tror inte det. Såg också den hunden. Den har springan på huvudet, min på ryggen. Fast jag vet egentligen ingenting om äldre keramik

Comment

Working...
                X