Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svenskt -50-tal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svenskt -50-tal

Såssnipa? Höjd: 7 cm. Övre diameter 13 cm. Köpte denna som komplement till vår Kulinarservis, men färgtonen är inte riktigt likadan. I botten, centrum, finns en märkning i godset. Ser ut som I under I:et S 2 och därunder T.
    Är vi hos Bo Fajans ( T =Ternell ) eller Gefle? Bild två visar den mest rättvisa färgtonen.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Gick igenom min blygsamma samling med (röda) porslinsprylar, och dom enda prylarna med denna typ av botten kommer från SYCO, dock brukar de ju vara märkta med SYCO också. Gefle är jag dålig på men ingen av mina Bo Fajans-prylar har liknande botten och de är nog oftast märkta med Bo Fajans.
    Slainte Mhath

Comment

Jag tror på Gustavsberg. De använde sig av såna "refflor" undertill. Dessutom stämmer färgen bra med deras gula gefyr glasyr.

Comment

Gefle. Modell T 52, storlek 1. Modelldesign Berit Ternell. Det finns åtminstone 3 storlekar i denna modell, som är samma som de Furuvik-skålarna jag har. Glasyren heter "Tunis" och är solgul till skillnad från "Curry" som är basen i Kulinar
        http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
          Gefle. Modell T 52, storlek 1. Modelldesign Berit Ternell. Det finns åtminstone 3 storlekar i denna modell, som är samma som de Furuvik-skålarna jag har. Glasyren heter "Tunis" och är solgul till skillnad från "Curry" som är basen i Kulinar
          Tur att du finns Tallen så att du kan rätta alla fel som vi noviser ställer till med

Comment

Tack, du är en klippa Tallen!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag har en rund ganska hög form som ser ut att vara något ljusare gul färg.
              Den har liknande räfflor botten och det står Duka med mej undertill.
              Är det också från Gustavsberg tro?
              [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

Comment

Inte också, denna skål är inte Gustavsberg utan Gefle, men det står ju redan. "Duka med mej" känner jag igen från nånstans, kan inte komma på var bara, minnet kanske återkommer, i så fall återkommer jag med

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                  Tack, du är en klippa Tallen!
                  Bra litteratur, selektivt minne, jag glömmer att beställa delar till bilen samt att ringa verkstaden för att boka om tiden, men kommer ihåg detta...

Comment

Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
                    Inte också, denna skål är inte Gustavsberg utan Gefle, men det står ju redan. "Duka med mej" känner jag igen från nånstans, kan inte komma på var bara, minnet kanske återkommer, i så fall återkommer jag med
                    Jag skrev fel, menade Gefle.
                    Hittade ett gult fat i samma serie som min karott (är nog den rätta benämningen) på Tradera nu och där anges Lidabruk/Rörstrand
                    [SIZE="1"][FONT="Comic Sans MS"]Samlar på Gefyr Spetsfat[/FONT][/SIZE]

Comment

"Fantisera, kombinera och variera med vår nya kombinationsservis "DUKA MED MEJ". Vitt gods med grått eller solgult band varieras med eldfasta karotter i solgult. Ni anpassar smidigt servisens storlekar efter Ert hushålls behov. En glad servis med moderna linjer efter tidens krav på praktiskt och vackert nyttoporslin. Specialtillverkad av Rörstrand för Åhlén & Holms räkning." - Ur Åhlén & Holms katalog vintern 1955-56.

Register:
                      Vitt gods med grått eller solgult band:

TALLRIK, flat (Ø: 240mm)
                      TALLRIK, flat (Ø: 210mm)
                      TALLRIK, flat (Ø: 180mm)
                      TALLRIK, djup (Ø: 200mm)
                      KAFFEGODS
                      TEGODS
                      SOCKERSATS

Solgult gods:

TILLBRINGARE (0,85L)
                      SÅSSNIPA (0,30L)
                      GRATINFAT, rekt. (170*260mm)
                      GRATINFAT, rekt. (190*300mm)
                      SALLADIER, rekt. (140*100mm)
                      GRYTA, låg, rund (165*50mm)
                      GRYTA, hög, rund (165*80mm)
                      GRYTA, låg, oval (210*160*50mm)
                      SKÅL (170*80mm)
                      PORTIONSSKÅL (160*60mm)
                      SEJDEL (0,45L)
                      ÄGGKOPP
                      Last edited by Binario; 2009-11-26, 17:14.

Comment

Tack för handfast kunskap, Binaro! Här ser man också att Rörstrand "släpper" fabriksnamnet i botten på serier tillverkade för speciella försäljningskanaler! Bra att minnas!

Comment

Specialtillverkad av Rörstrand för näraliggande Karl Holmberg i Götene. N 124/1. Med ram i teak är det ett grytunderlägg 15,5 x 15,5 cm och porslinet är 13,4 x 13,4 cm. På nätet har jag sett samma motiv bland "tile trivet" men i rosa och brun färg. Frågan är väl vem som gjort dekoren från 1950-60-tal? https://www.zazeadshop.com/index.php...ucts_id=294182
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars M; 2019-06-23, 16:27.

Comment

Working...
                          X