Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas märkt NF

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vas märkt NF

Känner någon till vilken som gjort denna vas? Spännande märkning som jag inte tidigare sett. Känns onekligen svensk. NF är den djupstämplad med. Kan det vara N Fajansfabrik kanske, men vad står Net för? Den känns soom 1920 ev. 30-tal.
    Bifogade filer

Spännande!
    NF är troligen en modellbeteckning eller liknande. Men jag tror det är en mindre lerverkstad. Känns så på grovheten i ringen och på engobens påläggning i botten... Kan tyvärr inte säga mer...

Comment

Tror du verkligen på en modellbeteckning Peter S? Standardporslin och standardgods brukar ju ha beteckning, inte så ofta stämplat i godset, men de har ju oftast ett tråkigt AB eller LA namn.

Jag är inte säker på att jag håller med i detta fall. Tror faktiskt mer på ett bolagsnamn om än ett litet. Det fanns ju en del bolag med Fajans som "andranamn", exempelvis Örebro Fajans.

Comment

Fanns det inte en liten fabrik i Norrtelje? Har något som retar i bakhuvudet, ska kolla senare idag när loppisrundan är avklarad.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Jodå, jag tycker faktiskt att det kan stämma. Om man bemödar sig att skriva dit tillverkarnamn, så är det ju bättre att vara tydlig eftersom det är en reklamåtgärd. Möjligen en logga (som i det hopskrivna UE) men en så härr torr och krass stämpel är nog inte ett tillverkarnamn. Jag tror att man stämplade modellbeteckningen i botten medan leran var lädertorr och att tillverkarstämpeln skulle målas eller stämplas på vid glaseringen. Men en eller annan orsak har gjort att det aldrig kom dit. Eller också var den bara "etikettsignerad".

Eftersom det är så många steg i tillkomsten av ett keramikfäremål och att man bara kan lägga till (aldrig göra något ogjort) så var det viktigt att varje moment skedde vid rätt tillfälle. Om man skulle kassera en vara eller sälja som andrasortering var det viktigt att man inte lagt på för många stämplar. Om kasseringen skedde efter allra sista glasyrbränningen så fick man såklart tillfoga en ristning över stämpeln. Men helst ska det vara så lite stämplar i botten som möjligt om det inte är första sortering, eller "Prima".

Nu säger jag inte att detta är andrasortering just. Det kan finnas tusen anledningar till att detta aldrig fick sina stämplar. Det kan vara ett prov, det kan vara en dekormålares egen sidoproduktion. Kort sagt vad som helst.

Comment

NF är troligvis krukmakaren eller firman. Mest troligt är ju en typ av lergods, det är inte fajans. Behöver inte heller vara så värst gammal, utan kan vara en 70-80 tals pjäs i från ett mindre krukmakeri i sverige. Men det är bara en gissning...
            [SIZE=2][B]// Melker Bäckman[/B][/SIZE]

[SIGPIC][/SIGPIC]

Comment

Visst är det intressant det här med märkning av "okända" ting. Vad gäller ålder så tror jag definitivt att den här är äldre. Vad gäller märkning så varierar det väl vädigt mycket. Se på den mesta Arvikakeramiken tex, där är det oftast bara en ristad signatur på två bokstäver. Jag gissar att vi får sväva i ovisshet tills vi har något att jämföra med, något dokumenterat.

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling
                Fanns det inte en liten fabrik i Norrtelje? Har något som retar i bakhuvudet, ska kolla senare idag när loppisrundan är avklarad.
                Bläddrade lite i litteraturen igår och hittade ett bolag som hette Norrtelje Kakelfabrik, kan det vara det du tänker på Tingeling?

Comment

När jag höll på och letade reda på en artikel om taktegel så dök den här tråden upp i huvudet. Du har rätt EB, det var Norrtelje kakelfabrik som jag var ute efter. Antar att du har samma årsbok som jag då det inte finns mycket skrivet om den fabriken. Tyvärr så var det ju inte rätt, märkningen stämmer inte.
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Kanske någon ny på forumet har något att tillföra denna gamla tråd? (Eller någon gammal räv med uppdaterad kunskap)

Comment

Bröderna Rosén inköpte i slutet av 1870-talet kakelugnsmakare Kungbergs verkstad i Nybro, Kalmar län, och startade där något som kom att kallas Nybro fajansfabrik.
                      Roséns hade tidigare arbetat vid Boda fajansfabrik, och därifrån tog de med sig några medarbetare vid flytten till Nybro.
                      Nu blev verksamheten inte så långvarig, men krukmakare och fajansfabrikanten Johannes Loth Carlsson fortsatte med någon form av verksamhet fram till 1892.
                      Ända in på 1900-talet var två fajansarbetare bosatt vid det som i husförhörslängden kallades fajansfabriken, och möjligen bedrevs då fortfarande en viss tillverkning.
                      Kanske tillverkades under en tid sådan här keramik som stämplades på detta sätt. Men detta är ju enbart en spekulation.

Kanske trevligare om vasen var från Nora fajansfabrik (om det nu hade funnits någon sådan).
                      I varje fall skall det ha funnits en kakelugnsfabrik där som 1882 utannonserades till försäljning eller arrende.

Comment

Kul med nya spekulationer om härkomsten. Tack för grävandet Bengt! Får försöka leta mer! Nora hade varit kul, men Småland troligare!!

Comment

Working...
                        X