Jag har undrat så över dessa väggplattor. När man tittar på dem så har de en viss ålder. De är definitivt före 1950 och troligen ändå äldre. Någon som vet vem TLN är?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vem har gjort dessa?
Collapse
X
-
Självklart är det så. De är ganska små så det krävs ordentligt handlag då de är detaljrika. Dessutom måste du göra rätt från början eftersom det är under glasyren. För att klara detta har man nog hållit på ett slag. Då den konstnärliga nivån är hög så finns det inte så många att välja på. Tyra Lundgren är en och det skulle kunna stämma med signaturen.
De är inte köpta tillsammans utan vid två olika tillfällen och i två olika städer med ca 5 års mellanrum.
Comment
-
Får också, som E.B., finska vibbar, men efter bläddring i bioken "Keramikkonsten i Finland", kan jag bara konstatera att det inte finns någon med signaturen TLN eller samma sätt att måla. Den omfattar 180 finska konstnärspersonligheter, inkl signaturer, och är naturligtvis långt ifrån komplett.
Tyra Lundgren? Nja, henne tror jag tvärr inte på i det här fallet. Hon signerade, så vitt vi vet, TL i kursiv och avslutade inte med ett N.
Känner också igen ögonen, och de höga pannorna, som specifikt för en speciell konstnär, men kan inte placera dem riktigt.
Så det här är mer en konstfråga, än en keramikfråga - där konstnären har gett sig in på keramiken som underlag för sitt måleri.
Du har hittat ett par verkliga smycken, Dorran.
Comment
-
Och en hypotes får det bli, tills vidare.
Varför inte se om Margot och Araben på AP, kan säga något om Tyra L:s periodvisa verksamhet vid Arabia 1925-39? De är duktiga på finsk keramik och kan möjligen ge besked, och om signeringen var annorlunda så pass tidigt.
Men det är inte logiskt med ett stort N som avslut. Det borde isåfall ha varit ett -n.Last edited by Gideon; 2009-09-10, 18:09.
Comment
-
-
Absolut inte Kecke. Jag gillar Bergsten och har massvis av honom men det är en helt annan stil. De här är skira. Jag skull bli ytterst förvånad om dessa kom från en manlig hand. Det tror jag vi kan utesluta.
Det där med Tyra och Finland kände jag inte till, intressant. Tack Gideon för tipset.
Avvaktar en stund till och prövar sen AP.
Comment
Comment