Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gränsfors Blomkruksfabrik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gränsfors Blomkruksfabrik

Inte i någon tråd på PES, har verksamheten i Gränsfors Blomkruksfabrik berörts, och det tycker jag vi ska råda bot på denna gång.
    Det finns hundratals krukmakerier till, som också väntar på att få bli uppmärksammade, men var sak har sin tid.
    Vad jag vet, har jag inget föremål därifrån att visa, men väl skriften "Hemslöjden" som Svenska hemslöjdsföreningarnas riksförbund gav ut 1972, som nummer 2. Tidningen är "still going strong" på sitt 75:e levnadsår, se här: http://www.hemslojden.org/tidskriften.dsp
    Jag har frågat chefredaktören, för denna tidning, Celia Dackenberg om tillstånd att visa bilder och text av artikeln i nämnda skrift, och fick det idag - vilket jag blev glad för, också för PES-deltagarnas skull.
    Min tanke att är denna faktatråd med tiden fylls på med mer information och bilder på vad ni kan ha, liksom så skett i många andra trådar här. Då kan det blir bra referenser att vända sig till, när böcker och internet överlag inte räcker till. Man vill ju alltid veta och se mera.

Ur Nyströms "Svensk keramik under 1900-talet" utgiven 2008:
    Gränsfors Blomkruksfabrik.
    Grundad 1883 i Gränsfors, Bergsjö, Hälsingland, som kakelugnsfabrik och för tillverkning av bruksföremål i lergods av kakelugnsmakaren Jonas Norlinder. 1908 övertogs fabriken av Carl-Johan Bergström (1857-1932), som utvecklade tillverkningen av bruksvaror och blomkrukor (C.J.Bergström Lerkärlsfabrik, senare Carl Bergström och Söner).
    Fabriken drevs tillsammans med sonen Kalle Bergström (anm: också Karl Johan) (1880-1964), som under 1930-talet utvecklade en småindustriell produktion av blomkrukor, bl.a. installerades den första blomkrukspressen 1931. 1955 övertog dennes söner Hjalmar (f.1926) och Tage Bergström (f.1931) fabriken och bytte firmanamn till Gränsfors Blomkruksfabrik Bröderna Bergström.
    Tage Bergström utvecklade från 1966 även en produktion av bruksföremål i lergods tillsammans med hustrun keramikern Ingrid Bergström, vid sidan av blomkrukstillverkningen.
    Flera anställda, bl.a. Göran Engberg, Karl Erik Wikström, Roland Sundkvist, Sven Norin, och Valter Sjödin (lergökar) på 1970-talet.
    Från 2001 drivs företaget (Gränsfors Blomkruksfabrik) av Nicklas Bergström (f.1975) och Anna Dûbeck (f.1971). Fabriken är idag en av två tillverkare av blomkrukor i landet.; den andra är Töreboda Blomkrukor."

Som tillägg ur Svenska hembygsförbundets befolknings-CDn 1890 och 1900:
    Nordlinder, Jonas (Den enda med tillsvarande namn, hemmahörande i Bergsjö, Norlinder som kakelugnsmakare finns inte upptagen i längderna för 1890 och 1900)
    Hemmansegare
    f. 1846 i Gnarp (Gävleborgs län, Hälsingland)
    Änkling, far i familjen
    Gamsätter
    Bergsjö (Gävleborgs län, Hälsingland)
    Födelseort i källan: Gnarp, Gefleb. l.

Bergström, Karl Johan
    Kakelugnsmakare
    f. 1857 i Bergsjö (Gävleborgs län, Hälsingland)
    Gift man, far i familjen
    Gamsätter
    Bergsjö (Gävleborgs län, Hälsingland)
    Födelseort i källan: Bergsjö

Hans son, också Karl Johan, har jag inte hittat, men han var nog på annan ort, när folkräkningen år 1900 genomfördes. De två köpte fabriken tillsammans 1908.
    Krukmakeriet lever i högsta grad, och dess medarbetare visar på sin egen hemsida dess historik:

Tidigare krukmakare, som här är avporträtterade:

En kontakt med Nicklas Bergström http://www.blomkrukor.se/krukmakare/nicklas.aspx ska tas, för att se om krukmakeriet förhoppningsvis har kvar gamla lergodsföremål att visa upp.

Visst är krukmakeri- och keramikerhistoria, i alla tider, stimulerande?
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    [B][I]Inte i någon tråd på PES, har verksamheten i Gränsfors Blomkruksfabrik berörts, och det tycker jag vi ska råda bot på denna gång.
    Visst är krukmakeri- och keramikerhistoria, i alla tider, stimulerande?
    Instämmer till fullo! Det är en sanning utan modifikation.
    p-son

Comment

Jag har några kannor av Tage Bergström, men tyvärr har jag dom inte tillgängliga för fotografering. Detsamma gäller en vas som jag tror är tillverkad av Ingrid Bergström.
      Återkommer senare med bilder.
      I Läddikan nr.1 1996 (kontaktblad för Länsmuseet i Gävleborgs län och Gästrike-Hälsinge hembygdsförbund) finns en del artiklar om keramiktillverkning, och då även några rader om Gränsfors blomkruksfabrik.
      Återger något från detta: Carl-Johan Bergström kom till Gränsfors på 1880-talet och fick arbete på en kakelugnsfabrik. 1908 övertog han Norlinders kakelugnsfabrik, där han övergick till att tillverka glaserade lerkärl, blomkrukor och även lergökar när efterfrågan på kakelugnar minskade. I början av 1930-talet blev det blomkrukor som dominerade tillverkningen.
      1996 var produktionen ca. 300 000 blomkrukor per år, men det fanns då även en viss tillverkning av fat, skålar och karotter av glaserat lergods.
      Bröderna Hjalmar och Tage Bergström tog över företaget 1955 efter fadern Kalle Bergström.

Comment

Här kommer så bild på kannorna och vasen som jag inbillar mig att är tillverkad av Ingrid Bergström
        Bifogade filer

Comment

Jag har tagit några bilder idag. Det är bl a gamla lerformar från 1800 talet som är i bruk.

Den sista bilden är på en kruka som jag blev kär i, men fick inte köpa. Ej till salu

Hälsningar Bonnie
          Bifogade filer

Comment

Lerfat

Det fatet har jag köpt. Lite fakta kring det är att Nicklas Bergström har gjort själva fatet och en blivande krukmakare Olle Klint (som visat mig runt på fabriken) har fixat glasyren. Kul! Vackert fat (men jag vill så gärna köpa krukan också )

Bonnie
            Bifogade filer

Comment

Tack så mycket för att vi har fått titta in hos Bergströms i Gränsfors, Bonnie.

Synd att de gamla handlingarna och den tidiga keramiken inte längre finns kvar där, men det finns ju en hel del fint och intressant att titta på och ta del av.

Comment

Jag rekommenderar verkligen att åka till Gränsfors och tillbringa en hel dag där, gå runt, äta, fika, shoppa, kasta yxor osv.
                Mycket trevliga och kunniga människor som jobbar där. Som jag har blivit bemött där är ju fantastiskt bra! Man tyckte att det var roligt att berätta och visa runt på krukfabriken. Och vilka grejer de gör! Det är bara plånboken som sätter gränser hur mycket man ska ta med sig hem
                Vet faktiskt inte varför men jag har endast besökt yxfabriken tidigare. Kanske pga all vedhuggning här hemma, yxorna går åt

Hälsningar Bonnie

Comment

Krukmakaren Peter Larsson

Här kommer en artikel att läsa, för er som inte bor i Hälsingland. Sparar artikeln här för framtida bruk

Bonnie
                  Bifogade filer

Comment

Så har även jag hittat ett fat från Gränsfors. Kvartersfat som är 20 cm Ø och 5 cm högt och jag förmodar rymmer 1/4 av något. Signaturen är svag men jag tycker det är Pl och därunder 27/5 -09, så det är väl Peter Larsson som gjort fatet.
                    Bifogade filer

Comment

Rinnglasyr...

....,härlig sådan på denna Gränsfors blomkruka. Undrar över åldern, hittar
                      inte någon förteckning över de olika stämplar man använt genom åren...?
                      Bifogade filer

Comment

Spännande sak från detta anrika kruk- och kakelugnsmakeri.

Svårt att säga något om åldern.
                        Jag har ett litet häfte om C.J. Bergströms lerkärlsfabrik, men tyvärr finns där inga bilder på de stämplar som använts under åren.

Comment

Working...
                        X