Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal lerskål?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gammal lerskål?

Jag undrar över denna mörkbruna lerskål. Är den gammal – eller bara dåligt gjord av någon som haft intentionen att den ska se gammal ut? Den har en del krackeleringar i glasyren och ett par sprickor samt en smal ståltråd ”runt nacken”. Jag har inte hittat någon märkning / stämpel någonstans. Botten är lite ojämn, ”knölig” – inte planslipad o fin.
    Lägger inlägget under denna rubrik, då jag tycker skålen har lite ”allmogestuk”. Admin får gärna flytta den om det är lämpligare under annan rubrik.
    Bifogade filer

Tycker nog det kan kallas allmogekeramik, mer än mycket annat. Har ingen aning om tillverkare.
    Är troligen inte jättegammal, det mesta i den här vägen brukar vara från runt 1900 eller kanske lite äldre, jag som tittat på en del skärvor av 1700- och tidig 1800-talskeramik tycker det mesta lite yngre oftast är lite enklare dekorerat som det här - men det är inte enkelt - formerna är väldigt lika under århundradena.
    Tror dock inte att den är nyare. Gideon eller någon annan av de duktiga på lergods kanske törs försöka sig på att placera den närmare.

Comment

Tack för ditt svar, FBQ. Då var min "misstanke" rätt, dvs att den i vart fall är lite halvgammal. Eftersom jag inte är så kunnig tycker jag att det ibland är svårt att avgöra, om en sak är gammal eller nygjord med "avsiktligt gammalt utseende". Man kan naturligtvis (och ska) läsa sig till en del, t ex speciella kännetecken som kan ge ledtråd till att föremålet är äldre eller gammalt. Men när man har fått sig berättat och samtidgit sett ett föremål på nära håll, känt o klämt på det, så är det lättare att sedan minnas hur det såg ut och kändes.
      Så nu, när jag har min skål att "trumla" på kan jag lära både ögat och händerna de kännetecken den har

Comment

Hej TinaSand !
        För en amatör som mig så ser det ut som en spillkum.Utan pip.Samt vad jag kan se så kommer du från Blekinge,därifrån till Höganäs är sträckan inte l
        ång ....Dock har den,för mig ovanliga öron.......Dom dubbla vita linjerna användes av UE vid masstilvekning av diverse krukor och dyligt.Däremot ser fotringen lite "äldre" ut.Så min vilda gissning är att den kommer från Höganäs eller i dess närhet.Det fanns ju en hel del småbruk som gjorde dessa föremål i trakterna.........Ålder ? Runt förra sekelskiftet ???

Bästa hälsningar.

Comment

Ursprungligen postat av wivi vitamin Visa inlägg
          Hej TinaSand !
          För en amatör som mig så ser det ut som en spillkum.Utan pip.Samt vad jag kan se så kommer du från Blekinge,därifrån till Höganäs är sträckan inte l
          ång ....Dock har den,för mig ovanliga öron.......Dom dubbla vita linjerna användes av UE vid masstilvekning av diverse krukor och dyligt.Däremot ser fotringen lite "äldre" ut.Så min vilda gissning är att den kommer från Höganäs eller i dess närhet.Det fanns ju en hel del småbruk som gjorde dessa föremål i trakterna.........Ålder ? Runt förra sekelskiftet ???

Bästa hälsningar.
          Dubbla vita linjer på brunglaserat lergods gjordes av många. Varberg,Knut Otto Hallsten i V Sönnarpslöv i NV Skåne, m fl. Kollade på Varberg i boken "AB Stenkärlsfabriken" men där var de vita linjerna nedanför öronen. Kollade Hallsten i "Krukmakare och kakelugnsmakare" där var de vita linjerna ovanför
          öronen. Såväl Varberg som Hallsten hade "utanpåliggande" fotring. Den påstås ha använts som "handtag" vid glasering.
          Last edited by Polsson; 2009-09-12, 11:13.
          p-son

Comment

Working...
          X