Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franzéns Keramik i Hovmantorp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av jimbonelly Visa inlägg
    Flyttde från Skottorp februari-Mars 1954 till Markaryd o stannade där till hösten 1956 o bar det av till Ljungby där fatet antagligen tillverkades men stämplades med den gamla stämpeln från Markaryd. Visiten varade endast i 6 Månader i Ljungby 0ch sedan bar det av till Hovmantorp där vi sedan bosatte oss.
    /Lars Pesson (Franzen)
    Tusen tack för kompletterande pusselbitar, Lars!
    Det var en värdefull upplysning.
    Någon Ljungbystämpel har jag inte sett, så en tillfällig återanvänding av den gamla är en bra förklaring.
    Det skulle vara fint om fler, både riktigt gamla som nyare, arbetsbilder från verkstäderna kunde hittas.

    Comment


    • #62
      Tack för upplysningarna, Lars!

      Här ett fat (22,5 x 21,5 cm) som jag köpte igår med samma stämplar, som det du daterade, dock inte signerat eller med år.
      Bifogade filer

      Comment


      • #63
        Blå och vit vas eller kanna, vem har gjort den?

        Jag undrar om någon vet vem som kan vara upphovsman/kvinna till den här vasen/kannan, 16 cm hög, tacksam för svar.
        Bifogade filer

        Comment


        • #64
          Det är inte omöjligt att den är av Margareta Franzén (gift Persson) i Hovmantorp.
          Liknande har gjorts av familjen.
          Last edited by Kaptenen; 2011-08-04, 09:33. Anledning: Sammanfogat trådar och tagit bort länk till till denna tråd

          Comment


          • #65
            Tack för svar, visst måste det vara Margareta Franzén.
            Last edited by Kaptenen; 2011-08-04, 09:31. Anledning: Sammanfogat trådar och tagit bort inlägg med länk till till denna tråd

            Comment


            • #66
              Innan soptunnan

              Jag har en tid haft tre stora fat, vilka jag inte alls har någon användning för. Så - ikväll när jag kom hem från jobbet tänkte jag äntligen bära ner dem i soptunnan. Men något fick mig att först "googla" på dem och se, jag hamnade här på PES. Och genom det fick jag information om faten.
              De kommer, trots informatione, ändå att bäras ner i deponikärlet men innan dess kommer de på bild här.
              Bifogade filer

              Comment


              • #67
                Jag hoppas att Du behagar att skämta, TinaSand.
                De stora faten har ju hållit i lång tid, och riskerar att slås sönder på ett ögonblick i deponikärlet av något annat tungt som dimper ovanpå.
                Hemska tanke.

                Det finns andra som gärna vill ta hand om faten, säkerligen någon i familjen Franzèn, men också på Tradera finns köpvilliga kulturbevarare.
                Alla faten är målade av Carl Franzèn, och vintermotivet är intressantast, även om de andra är naiva och trevliga, men likafullt värda att tas tillvara. Vinterhararna är som Du säkert redan vet, kopierad från en målning av Bruno Liljefors.
                Stort tack för att Du lät dokumentera dem här!
                Last edited by Gideon; 2011-08-07, 02:45.

                Comment


                • #68
                  Åhh!! Jag skäms verkligen för det var / är inget skämt att jag tänkt göra mig av med faten på just det sätt jag skrev.
                  Men - ännu står de här i lägenheten........................

                  Comment


                  • #69
                    Ingen fara, TinaSand.
                    En lösning på problemet kan vara på väg. Inte hos mig, och vi får se vem som blir förvaltaren strax.

                    Comment


                    • #70
                      Nytt hem för faten

                      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Ingen fara, TinaSand.
                      En lösning på problemet kan vara på väg. Inte hos mig, och vi får se vem som blir förvaltaren strax.
                      Tack så jättemycket, Gideon, för all hjälp med att ordna ett nytt hem åt faten. Jag är verkligen glad över hur allt har löst sig.
                      Tack också till "adoptivföräldern" som öppnar sin famn för dem och vars identitet jag inte ämnar röja. Det får vederbörande göra själv om personen så önskar.
                      Kan bara säga, att det är med glädje jag låter faten påbörja sin resa till sin nya ägare

                      Comment


                      • #71
                        Franzénfat

                        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                        Ingen fara, TinaSand.
                        En lösning på problemet kan vara på väg. Inte hos mig, och vi får se vem som blir förvaltaren strax.
                        Hej
                        Har ett fat som jag skulle vilja skicka vidare. Förslag på någon intresserad?
                        Hälsningar
                        Kristina

                        Comment


                        • #72
                          Ursprungligen postat av Krizztina Visa inlägg
                          Hej
                          Har ett fat som jag skulle vilja skicka vidare. Förslag på någon intresserad?
                          Hälsningar
                          Kristina
                          Alltfler stora fat har börjat dyka upp på sista tiden, och det gäller att ha gott om plats eller stort hjärta. För mig klappar hjärtat, men det är värre ställt med utrymmet.
                          Men nog skulle en hembygdsförening i trakterna av Hovmantorp kunna sätta igång med en samling av släkten Franzéns alster.
                          Varför inte börja med att kontakta Hovmantorp-Furuby Hembygdsförening
                          http://www.hembygd.se/index.asp?lev=13964 ?
                          Dess kontaktman är Harald Leandersson och det vore spännande om en diskussion kunde ge resultat, efter att han eventuellt har tittat på den här tråden.

                          Comment


                          • #73
                            Franzén, Markaryd

                            En variant på motiv som Gideon (nr 40) och Tina Sand (nr 63) visat tidigare. Brunnen finns med men här utan hävstång att lyfta vattenämbaret med.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #74
                              Trevligt fat och en rolig iakttagelse!
                              Tack för den, Lars M.

                              Comment


                              • #75
                                En grönstrimmigt glaserad, och drejad vas av Carl Franzén hittades i Växjö nyligen.
                                Den har en tilläggssignering, som jag inte känner igen.
                                Någon som gör det?

                                Click image for larger version

Name:	Franzèn 115.JPG
Views:	1
Size:	33,2 KB
ID:	531465

                                Click image for larger version

Name:	Franzèn 116.JPG
Views:	1
Size:	35,4 KB
ID:	531467

                                Click image for larger version

Name:	Franzèn 117.JPG
Views:	1
Size:	50,1 KB
ID:	531466

                                Comment

                                Working...
                                X