Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ful / läcker fågel Torshälla

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ful / läcker fågel Torshälla

Hejsan
    Hittade denna fågel på min loppisrunda idag. Någon som har en aning om ursprung m.m. Torshälla bör den ju komma ifrån, men vem ligger bakom denna lustiga fådgel. Först tyckte jag den var så ful så bara därför bör dem få en plats hos mig. Nu har jag studerat den ett tag och tycker att den blir bara läckrare ju mer jag ser på den!
    Bifogade filer

huvaligen vilken fågel, riktigt häftig
    Den ende jag kan förknippa med Torshälla är Allan Ebeling
    Ta bort pappret på undersidan o du kanske ser en förklaring....

Comment

Så klart jag borde ha tagit bort pappret! Här kommer en bild med en signatur? i keramiken. Kan det vara A E slarvigt skrivet?
      Bifogade filer
      Last edited by LiB; 2009-08-04, 22:51. Anledning: vänt bilden

Comment

Om du vänder den som på första bilden så ser du ett tydligare AE. Visst är det en Ebeling från egna verkstaden i Torshälla!

Comment

Ja nu ser man ju det bättre! Finns det något mer att berätta? Ålder? Är det någon serie av djur han gjort, eller?

Comment

Lyfter frågan! Är lite nyfiken på denna. Har googlat, men hittar inte något som liknar denna. Mest fat, skålar m.m. Vore kul att veta något om fågeln

Comment

Har för mig att det finns ett museum eller en förening för AE i Torshälla som ligger utanför Eskilstuna, se om du kan få kontakt med dem.
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Har hittat ett Ebeling museum, kanske jag får vända mig dit. Tyvärr verkar de inte ha någon hemsida på nätet, men väl en mailadress!

Comment

Grabbarna på Grödinge kan sin Ebeling, så om du ställer din fråga till dem så hjälper de säkert till.

Comment

Hej japp det var en fågel som hette duga

Vill bara påpeka att Allan ebeling även jobbade på några andra ställen innan han kom till Torshälla. ( har dock glömt namnet på vilka ställen kanske gefle eller Uppsala ekeby ). Så om du inte får napp i Torshälla Ebeling museet kanske du skall söka efter något i den stilen..

mvh mrmagic
                    The future is unwritten lets create tomorrow

Comment

Working...
                    X