Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ystads Nya Stenkärls- och Keramikfabrik 1923-1931

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ystads Nya Stenkärls- och Keramikfabrik 1923-1931

För modern för allmogetråden [ID: ATA, Ystad]
    , men den passar kanske in där ändå? Läste mig till att detta bolag mest tillverkade nyttoprylar och hushållsgods, men personligen tycker jag att denna är en riktig skönhet som känns helt modern. Två gröna nyanser, med på gränsen till rinnig look. Min första Ystad!
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2011-09-12, 18:00. Anledning: Ändrad rubrik

Visst är det en skönhet.
    Tror nog att den kommer från Anders Teodor Anderssons (ATA) verkstad.
    I början (1920-tal) skall han enbart stämplat keramiken med "YSTAD" enligt vad jag läst.
    I verkstaden fanns under denna tid några skickliga drejare: Systersonen Axel Petersson och Bernt Friberg. Båda hamnade senare på Gustavsberg.
    Ett annat syskonbarn, Åke Andersson (Bjurestig), började sin keramikbana hos farbror ATA.

Comment

En bild på en annan ATA:vas
      Bifogade filer

Comment

Det var spännande information, att Friberg varit verksam där. Jag hade läst mig till att det borde vara ATAs verkstad och då ca mellan 1923-31. Din vas var inte heller tokig.

Comment

Den där Friberg tycks ha varit en riktig vagabond. Jag har uppgifter på att han varit anställd på Höganäsbolaget, Nyman&Nyman, Svedala, Möller&Bögely och alltså även Ystad.
          Har du uppgifter om fler ställen, Bengt H?

Comment

Tyvärr inte, Bengan.

Uppgifterna ovan har jag hittat i Torsten Jarnvalls bok Krukmakare och kakelugnsmakare i Helsingborg.
            Det är i huvudsak verksamheten vid Ruuthska bruket som behandlas i boken, men det finns även intressant information om t.ex. Vallåkra. Och så en utförlig beskrivning av ATA och hans verkstad med personal.
            Även Nils Palmgren gjorde sina läroår hos ATA.
            Bernt Friberg skall enligt boken ha arbetat vid verkstaden 1925 - 1929.

Comment

Jäkligt fin vas, E.B!
              Det räcker med att se den slipade glasyrkanten i botten och runtom, för att förstå att vasen har ålder.
              Sedan är det märkligt att jag missat Jarnvalls bok hemma, som ingående berättar om ATA på sju sidor, då jag skrev om hans lergökar i annan tråd. Ja, man kan inte ha koll på allt!
              Bengts vas ter sig som ostasiatisk, men också engelsk i dekoren. Också läcker!

Comment

Får väl kasta in en brasklapp angående tid. Kollar man in denna trevliga sida så finns ju även ett bolag före ATA som verkar ha använt sig av samma märkning. Sett till formen och måleriet på vasen kanske den är från den tiden? http://hem.bredband.net/rongus123/Lankar/ystad.htm

Comment

Jag tror att Polsson är bäst skickad att svara på denna fråga, E.B.
                  Pass här.

Comment

BF i Visby

Ursprungligen postat av bengan45 Visa inlägg
                    Den där Friberg tycks ha varit en riktig vagabond. Jag har uppgifter på att han varit anställd på Höganäsbolaget, Nyman&Nyman, Svedala, Möller&Bögely och alltså även Ystad.
                    Har du uppgifter om fler ställen, Bengt H?
                    Visby!

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Jag tror att Polsson är bäst skickad att svara på denna fråga, E.B.
                    Pass här.
                    Tyvärr! Polsson har endast ytliga Ystad-kunskaper.
                    Last edited by Polsson; 2009-07-05, 07:59.
                    p-son

Comment

Okej, även japaner känner bättre till Nationalmuseums samlingar, än vad jag gör, så känn Dig inte förlägen, Polsson.

Jag tror att man ska vara försiktig med attribueringen av någon särskild i Ystad. Både ATA och Ekelund använde stadsnamnet som stämpel (finns det fler?) och jag har sett en snarlik vas på AP för ett tag sedan, som den på E.B:s länk.
                      Båda har en halvmatt glasyr men är modernistiska i dekoren. E.B:s vas har en härlig glans, och det är en driven keramiker som fått fram den. Så jag tror mer på ATA och att han drejade vasen strax efter köpet av Ekelunds Marbel 1923.
                      Men, som alltid, fler föremål märkta YSTAD måste fram, för att göra bättre jämförelser och säkrare bedömningar.

Comment

Tror nog inte att detta skingrar tveksamheterna, men visar i alla fall en skål av A.T.A.
                        Bifogade filer

Comment

Tråden borde heta ATA Ystad

och det tycks ha gjorts stengods i Ystad också
                          Här ytterligare ett exempel
                          Bifogade filer

Comment

Väcker liv i den här gamla tråden och hoppas på att vi får ordentlig rätsida på förhållandena i Ystads tidiga keramikproduktion.

Anders Teodor Andersson (A.T.A.) övertog 1923 AB Ekelunds Marbel- och Porslinsfabrik i Ystad. Den verksamheten hade importerat rågods som vaser etc. från Tyskland, som dekorerades, underglasyrmålades och brändes.
                            A.T.A. döpte om fabriken till det nya namnet, lade ner porslinstillverkningen och fortsatte med krukmakeriarbeten i sten- och lergods.
                            Allt detta enligt Nyströms Svensk keramik, som i minibild på sidan 71 visar ett grönt krus med vit, rinnande glasering och öron, i anslutning till Ekelundsartikeln.

Den bilden platsar bättre i A.T.A.s Ystadsperiod, liksom nytillskottet från Antikvärldens dag i helgen.
                            Man får nog ta Ekelunds fabriksnamn på orden, och skilja på vem som tillverkade vad, samt hur det utfördes. Det skulle vara mycket intressant att få se stämplarna på det porslinsmålade godset - som jämförelse.

En väldrejad sak med flödig glasering och len yta.

Click image for larger version

Name:	Ystad 13.JPG
Views:	1
Size:	39,1 KB
ID:	521648

Name:	Ystad 14.JPG
Size:	40,7 KB
ID:	521647

Name:	Ystad 15.JPG
Size:	48,9 KB
ID:	521645

Name:	Ystad 16.JPG
Size:	31,3 KB
ID:	521649

Name:	Ystad 18.JPG
Size:	26,7 KB
ID:	521646
                            Last edited by Gideon; 2011-09-12, 18:32.

Comment

Mest glas på sistone

Jag har ju mest hittat glas på sistone. När jag väl hittar keramik så ser det ut som pluttaglas, Ni vet. Glaset som har duttar av alla färger som finns i massan. Men denna var vär inte så illa ändå för 15 kr. Det står något mer än YSTAD, men vad ? Några siffror och kanske en signatur, möjligen...........
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X