Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten pojke sign [ID: Berth Norrman, Norrmans Keramik, Motala]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Den mycket kunniga "1970", som tyvärr inte är så aktiv på forumen längre, har mycket kunskap om de äldre keramikerna i Motala. Av henne har jag fått en del upplysningar om bl.a. Norrmans vilka jag naturligtvis skrivit ner på papper. Nu finns detta inte tillgängligt där jag nu befinner mig, men jag tycker mig komma ihåg att Norrman, som var född i Malmö, hade keramikverkstad i Markaryd innan familjen hamnade i Motala.
    Förhoppningsvis tittar "1970" in ibland och kan komma med ytterligare upplysningar.

Comment

Tre Kusar

Skulle vilja veta lite mera, tex vad signatören heter.Mvh
      Bifogade filer

Comment

Berth Norrman är det som står bakom din tavla.
        Pes är mitt google.

Comment

Jag tycker att det ser ut som Berth Norrmans signatur. Norrmans Keramik Motala alltså.
          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Har sammanfogat några trådar gällande Berth Norrman, Norrmans Keramik, Motala.
            Samt flyttat tråden till; Keramik & Porslin/ Övrigt svenskt.

Mvh Simco

Comment

En handdrejad vas från Norrmans. Höjd 13,5 cm. Färgen är något mer åt lila än vad bilderna säger
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Berth Norrman, som startade Motala keramik i slutet på 1940-talet (enligt Nyströms bok).
                Namnet är ofta så svårläst och ihoptryckt, så att den kan misstas för vara annat från utlandet. Men det verkar ändå vara stämplat, av alla likartade signaturer jag sett genom åren.
                Sjöfiskarparet, om än i lappdräkt, kan Berth ha hämtat från Bornholm, som inspiration.

Bindestreck 60 står det under och det borde då bli 1960.
                Hej!
                Det kan ju tyckas märkligt att en keramiker, född i Malmö, bosatt i Motala tillverkar samefigurer. Förklaringen till det hela är att hans bror, Owe Norrman, på sin tid ganska känd naturfilmare/fotograf under flera år reste upp till och fotograferade samt dokumenterade Norrlands inland. "Inspirationen" till same-figurerna kommer från ett urval av de bilder som Owe tog under dessa resor. Jag har själv sett orginalbilden av"sameparet" =) Som en sidnot kan nämnas att även Owe, på ålderns höst, tillverkade keramik i mindre kvantiteter som till viss del såldes.

/Släkting

Comment

1955 dansade flickorna i Småland på tå # 12. Här har Sussilull och Sussilo kort-kort kjol ( modell Vagnhärad = näst intill Trosa...skämt på 1960-talet...) Men Delta Rythmn Boys är de samma! https://www.youtube.com/watch?v=P7kt_COpWhU
                  Bifogade filer

Comment

Working...
                  X