Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Original Tärna [ID: Göteborgs Porslinsfabrik]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Original Tärna [ID: Göteborgs Porslinsfabrik]

Hvilket år er dette fad fra? Mærket er en triangel med teksten "Original Tärna Göteborg"
    Bifogade filer

Hej Allan!
    I "Gammalt porslin" kan man läsa att Göteborgs porslinsfabrik startade 1898 och köptes av Rörstrand 1914. Man fortsatte ändå att Göteborgstämpla till 1926.
    "Tärna" fanns med i priskurant 1915. Att det står "Original" betyder att det är en dekor som är gjord av Göteborgs egna designer.
    Last edited by Liljerik; 2007-10-08, 17:20. Anledning: Citationstecken hade blivit frågetecken.....

Comment

Köpte ett fat idag.
      Trodde inte att jag sett det förut men här finns det.
      Kompletterar med bild på stämpel.
      Bifogade filer

Comment

Om jag tolkar stämplarna rätt så var det mellan 1911-1925 som de hade vikingaskepp i stämpeln. Allan Jensens triangelstämpel användes 1905-1910.

Lite kul dekor, känns påkostad. Färgen är väl lite speciell för den tiden också....påminner den inte lite om den här färgen som tuggummitatueringarna hade när man var ung

Comment

Har inget minne av tuggummitatueringar.
          Måste betyda att jag är gammal.

Comment

De fanns iaf i början av 70-talet tror att man slickade på dem och klämde märket mot någon kroppsdel, tog bort märket och simsalabim så hade man en tatuering.....om man tänker efter så liknar det väl på pricken hur man förde över dekoren till ditt uppläggningsfat

Comment

Hmmm......jag har väl aldrig haft behov av att dekoreras.

Comment

Och nu sitter jag här med ett fat som jag inte nämns kasta bort trots all missfärgning.
                Jag är inte och kommer inte att bli någon porslinssamlare.

Comment

...å jag samlar inte heller på Göteborgsporslin.
                  Kecke, varför köper du inte av de här trevliga Gefle djupa tallrikar istället? Då har du ju nytta och nöje

Comment

Hej,

Undrar om någon har servisdelar av tärna att sälja? Främst är jag ute efter en terrin men även många andra delar.

Hälsningar
                    Kristina

Comment

supergammal tråd men.. jag har några tärna djuptallrikar, flata tallrikar samt ett ovalt uppläggningsfat (litet), skicka meddelande om du fortfarande är intresserad!

Comment

Hej Kristina, jag har en djup Tärna original tallrik i fint skick. Är du intresserad av den?
                        Lena

Comment

Djuptallrik

Köpte ett på loppis igår för jag blev nyfiken efterom jag bor i Tärna. Der har en skada på en kant. På baksidan stpr det aktiebolaget göteborgs posrlinsfabrik. TÄRNA ORIGINAL 3

Comment

Working...
                          X