Denna har jag ingen susning om var den är gjord eller så? Märkt 1095 23. 13 cm hög. Några ideér?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vas i grönt
Collapse
X
-
Ja tack, Det var ett nytt sätt (för mig att tänka (jag har en förmåga att lyfta Made in Germany saker på loppisar)). Så jag satte den på vågen som visar 350 g Höjd 13,5, bredaste diameter 8. Sen har jag ju denna stämplad G = Gabriel vikt 400 g och som är 13,5 hög och 10 i diameter på bredaste stället. Sen måste jag ju ställa frågan: Vad är det som gör att Svensk keramik är tyngre än Tysk (jag tycker om tanken). ?Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inläggDen skulle kunna vara tysk. Lyft och känn. Tysk keramik känns ofta lite lättare än tex. svensk. Annars tänker jag på Christer Heijl Töreboda eller Örjans keramik, som ingen tycks veta något om. Det ser inte ut som Upsala-Ekebys signering.
Är Christer Heij och Örjans keramik helt ute????
Comment
-
Jag har en vas, kanske inte så lik din, men med stämplad märkning 1095 och 82.
Denna har också en sliten etikett på vilken det med möda går att läsa: Futurum/ Svensk keramik. Futurum var en inredningsföretag som fanns på 1930-, 1940-talen.
Troligtvis är keramiken tillverkad av något annat företag som sålde den till Futurum, och de sålde den vidare under sitt namn.
Comment
-
Det här med keramik och tyngd är väl ingen högre vetenskap
Jag har fått för mig att det är leran som är skillnaden.
Visst ja glömde, det är Örjans keramik som ingen tycks veta något om.
Last edited by Kolmårdstrollet; 2009-06-16, 22:09.
Comment
Comment