Startar en tråd om Steninge krukor...fann denna idag på Myrornas utförsäljning av krukor...tycker den är ännu snyggare nu, hemma i fönstret på ett kantstött Rörstrand "klunk" fat...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Steninge kruka
Collapse
X
-
Är för tillfället lite insnöad på gamla blomkrukor. När jag surfade runt för att identifiera dem jag har hittade jag denna avslutade auktion på Tradera, där denna kruka har en Rörstrandstämpel. Jag har likadana, men med ett S i en trekant. Trodde detta betydde Steninge? Har både Rörstrand och Steninge gjort samma kruka, eller är jag helt ute och reser?
-
Du är inte ute och seglar. Steninge övertog ett okänt antal av Rörstrands modeller för sin egen tillverkning av blomkrukor när de la ner sin blomkrukstillverkning 1964. De övertog även ett antal modeller från Bo Fajans blomkrukstillverkning efter deras nedläggning 1967.
Jag har själv identifierat några stycken från bägge dessa fabriker, samt Steninge.
Om du läser inläggen i Blomkruksskolan i min blogg så kan du se historien där.
Jag har nyligen fått info om att det faktum att Steninge köpte Bo Fajans inte stämmer riktigt, ska kolla upp det bättre och justera texten, men i alla fall så övertog de formar och tillverkningskunskap för glaseringen av krukor från Bo Fajans och tillverkningen av alla Steninges glaserade krukor skedde i Gävle, till en början i Bo Fajans lokaler.http://www.porslinsbloggen.se/
Comment
-
Efter att ha frossat i Tallens blomkrukskola kom jag på en fundering jag haft. Egentligen har min fråga inte med Steninge att göra, men jag lägger den här ändå. Har några UE City och Ristokrukor som jag tycker är jättefina, men vad är det ursprungligen tänkt att det skall det vara för fat till dessa?
Comment
Comment