Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stengods signerat B [ID: EGO, Bruno Karlsson]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Stengods signerat B [ID: EGO, Bruno Karlsson]

Hej, mitt första inlägg så hänvisa mig gärna till något äldre inlägg ifall någon har svarat på detta tidigare...

Köpte en stengods vas av okänd konstnär på loppis. Så tänkte höra med er ifall ni vet som har gjort vasen? Några tankar?

Bruno Karlsson

Ursprungligen postat av HenrikS Visa inlägg

Hej, mitt första inlägg så hänvisa mig gärna till något äldre inlägg ifall någon har svarat på detta tidigare...

Köpte en stengods vas av okänd konstnär på loppis. Så tänkte höra med er ifall ni vet som har gjort vasen? Några tankar?
    Om man kollar i boken "Svensk Keramik under 1900-talet" av bla Bengt Nyström, finner man att BK är signatur för Bruno Karlsson som arbetade på EGO i Lidköping 1973-85. Bruno är född 1922 och är enligt samma bok utbildad i Danmark. Hade egen verkstad i Småland 1951-62, anställd som drejare vid SYCO 1962-63 och vid rörstrand 1964-72. 1985-87 var han på Rörstrand igen. Därefter egen verkstad i Lidköping tillsammans med hustrun.
    p-son

Comment

Oj det var snabbt svarat och utförligt! =) Tack så mycket, verkar rimligt.

Comment

Polsson, har du någon info om Hällinge? Jag blev lite förvånad att det inte finns något alls om Hällinge i boken "Svensk keramik under 1900-talet". Det enda jag vet om dem är det jag läst här på PES i den här tråden http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=8517
        ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Hällinge?

Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
          Polsson, har du någon info om Hällinge? Jag blev lite förvånad att det inte finns något alls om Hällinge i boken "Svensk keramik under 1900-talet". Det enda jag vet om dem är det jag läst här på PES i den här tråden http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=8517
          Hällinge var okänt för mig ända tills jag klickade på tråden du rekommenderade.
          Jag tycker att en del info fanns där, men naturligtvis vill man alltid veta mer.

Tyvärr!
          p-son

Comment

Ny fråga flyttad till egen tråd:
            /Admin
            admin@precisensan.com

Comment

Working...
            X