Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Ny gökkung - Lars M

    Efter en kanonad av många fantastiska gökar av Lars M detroniserades polsson från gökkungatronen.

    Så här är det nu:
    1. Lars M 76 gökar
    2. polsson45 "
    3. Bengt H 17 "

    Lars M! Jag tittar och njuter och kan konstatera att den största samlingen av gökar finns på PES göktråd. I valet mellan att se dina 50 gökar idag eller att sitta på tronen, väljer jag det förra utan tvekan.
    Last edited by Polsson; 2009-05-12, 19:13.
    p-son

    Comment


    • #77
      Ursprungligen postat av sippa Visa inlägg
      Tycker att Polssons svatvita gök påminner väldigt mycket i glasyren min sjöfågel från Jussis Keramik på Åland. Min är dock tillverkad av vit lera.
      Fick inte med nån bild på min sjöfågel men nu har ju gåtan löst sig med Polssons svartvita eller? Lars M har ju med en snarlik gök fast brunvit från Svensk Slöjd. Jisses vilka samlingar ni har!!!

      Hittade också en gök på Tradera idag som är nästan som min okända. Jag håller mej tydligen med endast finska gökar. Gåtan är fortfarande när och hur den flög hit.

      Comment


      • #78
        Miniatyrgök

        Den här göken går bra att spela på men är bara 5 cm lång. Ingen märkning, troligen inte svensk.
        Söffe
        Bifogade filer

        Comment


        • #79
          Tonhål?

          Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
          Den här göken går bra att spela på men är bara 5 cm lång. Ingen märkning, troligen inte svensk.
          Söffe
          Är det ett tonhål som syns på gökens "bringa"? Om inte, finns det något/några tonhål? Varför tror du att den inte är svensk?
          p-son

          Comment


          • #80
            Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Är det ett tonhål som syns på gökens "bringa"? Om inte, finns det något/några tonhål? Varför tror du att den inte är svensk?
            Ja, tonhålet syns på bringan, och jag tror mig minnas att den en gång hittades på Indiska e.d.
            Söffe

            Comment


            • #81
              Tack för svaret!
              p-son

              Comment


              • #82
                Förrymd kukkopilli?

                När jag kom hem idag från arbetet strax före 15.00 överraskades jag av att bifogade gök satt på grindens överdel. Började fundera och kom på att jag sett en likadan gök på PES. Efter ett tag slog det mig att Sippa hade visat en sådan. Nu undrar jag: Har din gök rymt Sippa eller har denna flugit hit ända från Finland?
                Bifogade filer
                p-son

                Comment


                • #83
                  Värst vad dom rymmer stup i ett mina fåglar... tänkte jag först men nej... vid en närmare titt i köket kan jag konstatera att min pippi sitter på plats och ser helt oskyldig ut.

                  Comment


                  • #84
                    Ursprungligen postat av sippa Visa inlägg
                    Värst vad dom rymmer stup i ett mina fåglar... tänkte jag först men nej... vid en närmare titt i köket kan jag konstatera att min pippi sitter på plats och ser helt oskyldig ut.
                    Då har han med all sannolikhet flugit hit ända från Finland, men det måste ha blivit något fel, jag beställde en savikukko, inte en kukkopilli.
                    Last edited by Polsson; 2009-05-27, 23:18.
                    p-son

                    Comment


                    • #85
                      Loppisgök Ängelholm-dekorerad

                      För att inte gökarna ska tappa tråden, presenterar jag en loppisgök dekorerad med blommor och "Ängelholm". Vet inte riktigt var den kommer ifrån, det är ingen typisk Ängelholmsgök, men har samtidigt för mig att någon i Ängelholm
                      gör annorlunda gökar. Observera tre tonhål på varje sida.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Polsson; 2009-06-06, 13:55.
                      p-son

                      Comment


                      • #86
                        Eftersläntare

                        Var nere vid havsbandet i Trelleborg. Såg en grupp eftersläntare komma från Falsterbohållet. Såg att det var gökar. Skrek ko-ko och gökarna landade och följde med mig hem. När jag kollade dem noga, skulle den ena till Skånes Djurpark, den andra till Torekov och den tredje till Falkenberg.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Polsson; 2009-06-10, 17:12.
                        p-son

                        Comment


                        • #87
                          Sollerögök

                          En av senkomlingarna från Falsterbo med två tonhål är blyertsmärkt "Sollerön"
                          och har betydligt längre sträcka att flyga jämfört med gårdagens gökar. Var inte helt säker på var Sollerön låg, därför slog jag upp i Wikipedia och fann bl a nedanstående text.

                          Sollerön, [`sɔlɛˌrøːn], är den största ön i Siljan. Den är 7,7 km lång och 4 km bred, och dess area är 20,5 km². Den högsta punkten är 204 meter över havet, vilket är 43 meter över Siljans medelnivå.
                          Bifogade filer
                          p-son

                          Comment


                          • #88
                            Femtonhålad gök

                            En sångfågel som heter duga medföljde inflyttningsflocken från Falsterbo.
                            Den besitter den egenheten att har fem tonhål, fyra små och ett stort. Och inte bara det! Den är dessutom signerad. Tänkte så här: En sådan har nog inte visats på Göktråden? Inventerade hela gökboet och fann att jag delvis hade rätt. På göksidan tre visar Lars M en förmodad femtonhålad gök, fast hålen förefaller annorlunda placerade, men signaturen är densamma.
                            Kanske kan någon PES:are tala om vem signaturen är?
                            Bifogade filer
                            Last edited by Polsson; 2009-06-12, 15:38.
                            p-son

                            Comment


                            • #89
                              Denna lilla men vackert blåglaserade gök fick följa med hem från loppis.
                              Ingen signering, men åtminstonde glasyren liknar den på EB:s förmodade Arvika-gök från början av tråden.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #90
                                Sista gök ut

                                Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                                Denna lilla men vackert blåglaserade gök fick följa med hem från loppis.
                                Ingen signering, men åtminstonde glasyren liknar den på EB:s förmodade Arvika-gök från början av tråden.
                                Den har en härlig blå färg, tycker jag!

                                Den sista göken i Falsterboflocken och tillika i gökboet är okänd, har fyra tonhål och svart näbb. Den förefaller vara gjord i en form eftersom det finns märken efter formens två delar.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Polsson; 2009-06-14, 12:14.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X