Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Seriös idiot!

De av er som sett min blogg "Lergöksidioten" och förfasats över i vilka sarkastiska ordalag jag talat om mina gökar... Jag har även en seriös sida:

Där ska jag fylla på med så mycket information jag bara kan få fram om varje pippi. Börjar man samla på något så vill man ju veta mer. Mitt samlande/bloggande har hittills genererat intervjuer i GP, Borås Tidning och diverse centrumtidningar i Göteborg

---
    Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• Ursprungligen postat av aldenon Visa inlägg
      De av er som sett min blogg "Lergöksidioten" och förfasats över i vilka sarkastiska ordalag jag talat om mina gökar... Jag har även en seriös sida:

Där ska jag fylla på med så mycket information jag bara kan få fram om varje pippi. Börjar man samla på något så vill man ju veta mer. Mitt samlande/bloggande har hittills genererat intervjuer i GP, Borås Tidning och diverse centrumtidningar i Göteborg
      http://www.direktpress.se/goteborg/C...-lergoksidiot/
      Kul att se din fantastiska samling, Aldenon. Dessutom snyggt presenterad med fakta
      där sådan finnes.
      p-son

Comment

• Loch Nessmoster-modellen

Sådana här har jag massor av. De är alla lite slarvigt gjorda och saknar signatur. Någon som vet var de kommer ifrån?
        Click image for larger version

Name:	bild.jpg
Views:	1
Size:	34,1 KB
ID:	526455
        ---
        Diplomerad Lergöksidiot

Comment

Sådana här har jag massor av. De är alla lite slarvigt gjorda och saknar signatur. Någon som vet var de kommer ifrån?
          [ATTACH]107286[/ATTACH]
          Vet inte var de kommer ifrån, men det "slarviga" kan bero på att några av dem är handgjorda, inte drejade.
          p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Vet inte var de kommer ifrån, men det "slarviga" kan bero på att några av dem är handgjorda, inte drejade.
            Hittade lite liknande bilder längre bak i tråden där det dividerades om att de var från Steninge... Ingen annan som vet?

Nåväl, jag kommer med fler gökar jag behöver hjälp att artbestämma Finns det några ovärderliga böcker man bara måste ha som nybliven "seriös" samlare?
            ---
            Diplomerad Lergöksidiot

Comment

Hittade lite liknande bilder längre bak i tråden där det dividerades om att de var från Steninge... Ingen annan som vet?

Nåväl, jag kommer med fler gökar jag behöver hjälp att artbestämma Finns det några ovärderliga böcker man bara måste ha som nybliven "seriös" samlare?
              Denna är möjligen från Steninge, ett lite diffust runess inristat. Men enligt Steningeexperter så ska det vara ovanligt med så tidiga lergökar därifrån så det är nog inte så sannolikt att Du skulle ha "massor".
              Bifogade filer

Comment

• Ytterligare en gök jag skulle behöva hjälp med att artbestämma

Name:	Skärmavbild 2011-12-14 kl. 18.28.04.jpg
Size:	12,0 KB
ID:	526511Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2011-12-14 kl. 18.28.25.jpg
Size:	11,1 KB
ID:	526512
                ---
                Diplomerad Lergöksidiot

Comment

Jag har inte hittat några svenska böcker av intresse. Däremot en från Danmark "Piv i röv", men den tycks vara slut på alla antikvariat. Tror att lergökstråden är det bästa uppslagsverk man kan hitta i frågan.

Ursprungligen postat av aldenon Visa inlägg
                  Ytterligare en gök jag skulle behöva hjälp med att artbestämma :]
                  Vad tror du om Åke och Mona Eriksson? Under lappen finns samma signatur som på din gök. Vem de är, Åke och Mona, har jag ingen aning om.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2011-12-14, 20:04.
                  p-son

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                    Vad tror du om Åke och Mona Eriksson? Under lappen finns samma signatur som på din gök. Vem de är, Åke och Mona, har jag ingen aning om.
                    Tack! Herr Google kände dem tydligen inte heller... Här följer några konstiga små gynnare. En ubåt(?), myrslok och en kossa. Eventuell information mottages tacksamt!

Name:	Skärmavbild 2011-12-15 kl. 15.54.13.jpg
Size:	12,0 KB
ID:	526538Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2011-12-15 kl. 15.55.06.jpg
Size:	10,8 KB
ID:	526539Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2011-12-15 kl. 15.56.29.jpg
Size:	9,0 KB
ID:	526540
                    ---
                    Diplomerad Lergöksidiot

Comment

[ATTACH]107286[/ATTACH]
                      Hej aldenon!

Vill börja med att skriva att jag tycker att din blogg är riktigt kul! Fick mig några riktiga skratt när jag läste den!
                      Angående dina loch ness-gökar kan en möjlig verkstad vara Törngrens i Falkenberg.
                      Gökarna där tillverkades ofta av lärlingar som extraknäck och såldes sedan på olika marknader. Törngrens krukmakeri har varit verksamt sedan 1789 och man har tillverkat lergökar i mer än 200 år. Speciellt formen och foten tycker jag ser lite Törngrensk ut, men har säkert tillverkats vid fler verkstäder.
                      Tänk på att alla är unikat innan du spränger dem.

Besök gärna hemsidan: http://www.torngrens-krukmakeri.se/

Comment

• Mja Simco, Loch Ness gökarna är nog inte Törngrenare, en sådan pippi finns på sid.1 i denna tråd........

Comment

• Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                          Hej aldenon!

Vill börja med att skriva att jag tycker att din blogg är riktigt kul! Fick mig några riktiga skratt när jag läste den!
                          Angående dina loch ness-gökar kan en möjlig verkstad vara Törngrens i Falkenberg.
                          Gökarna där tillverkades ofta av lärlingar som extraknäck och såldes sedan på olika marknader. Törngrens krukmakeri har varit verksamt sedan 1789 och man har tillverkat lergökar i mer än 200 år. Speciellt formen och foten tycker jag ser lite Törngrensk ut, men har säkert tillverkats vid fler verkstäder.
                          Tänk på att alla är unikat innan du spränger dem.
                          Här ska inte sprängas någonting... Det är bara blog-jargong Däremot ska jag ordna en utställning när jag nått mitt mål!
                          ---
                          Diplomerad Lergöksidiot

Comment

• Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                            Mja Simco, Loch Ness gökarna är nog inte Törngrenare, en sådan pippi finns på sid.1 i denna tråd........
                            Ja dessa fina lergökarna känns ju igen från hemsidan. Tänkte främst att de kunde vara äldre gökar från Törngrens eftersom de tillverkats under lång tid.

Comment

Här ska inte sprängas någonting... Det är bara blog-jargong Däremot ska jag ordna en utställning när jag nått mitt mål!
                              Vilken tur!
                              Spännande med utställningen, lycka till!

Comment

Tack! Herr Google kände dem tydligen inte heller... Här följer några konstiga små gynnare. En ubåt(?), myrslok och en kossa. Eventuell information mottages tacksamt!
                                Någon av dem skulle mycket väl kunna vara av Klase J:r, som Du kan jämföra med här:

Kan Du visa eventuella signeringar på dem? Den blå myrsloken tycker jag är rolig och häftig.

Comment

Working...
                                X