Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Törngrens i Falkenberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Edvin Larsson

Har några Edvin Larsson som tidigare visats på annan tråd (sannolikt Allmoge), men vill gärna samla dem på "rätt ställe".
    Bifogade filer
    p-son

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Om Edvin Larsson, verksam hos Törngrens 1885-1949 har det inte skrivits mycket här, och det finner jag orättvist. Han drejade ju trots allt i hela 64 år och stupade på sin drejskiva.
      Helt sonika, har jag lånat Polssons bild i tråden om Falkenbergs hembygdsmuseum och förstorat den, så att ni ser hur trevlig och godmodig Edvin tycks vara.

Som illustrationer till den bilden, visas ett större stop med sgrafferade blommor på ömse sidor. Svårfotat, men ändå stämplat med hans namn och Falkenberg.
      Hur kommer det sig förresten att Törngrens hemsida med signaturer, inte visar själva Falkenbergsstämpeln, som bevisligen hör ihop med denna verkstad? Den återkommer ensam på en skål, i tråden om Falkenbergsringen.
      Nu har vi iallafall besked...
      Gideon: Skål ta me faan !
      Bifogade filer

Comment

Edwin Larsson

Här komer två fat av E.L. som bör vara på denna tråden. Hittar jag min lergök av E.L. ska den också få ett gökbo här.
        Bifogade filer

Comment

Omparkering av Edvins skapelser.....
          Bifogade filer

Comment

Oj!
            Det här är en början på en helt underbar tråd om själve Edvin Larsson.
            Jag tror att han skrockar gott i sin himmel och tittar ner på vad vi uppskattar av hans drejaralster genom åren.
            Men jag tror att han blev lika frustrerad som jag över den blindhet som råder på motiv.
            Att vrida 90 grader eller 270 grader gör skillnad. Var finns jorden, om man tittar på Andres härligt gröna fat?
            Take a look.
            Min Paint i datorn mäktar inte att vrida mer, och där stannar fingerkunskapen...

Sedan kan jag inte undlåta att jämföra Lars M:s kyrkofat med de två Stenbäckare som Polsson uppvisat i sin tråd. Edvin måste ha sett dem eller något annat som inspirerade de båda krukmakarna.
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Gideon: Skål ta me faan !
              Varför har Du likadana prylar som jag har hemma?
              Är vi tvillingsjälar?
              Det är ruggigt.

Comment

Kare Gideon, du ar en riktig "Peter Meter". Om du anvander ditt konstnarliga oga skall du se att kvisten ar liggande och inte staende och kan alltsa ses fran alla hall, tycker i alla fall jag....

Comment

Jorden står vi på, och man sätter inte kvasten i väggen om där inte finns en ampel på trekvart,

Comment

Åltgesällen Edvin Larsson?

Upptäckte helt plötsligt att jag hade ytterligare en minitayrspilkum i samlingen.
                    Måtten är 14x4 cm och den är signerad "Falkenberg", men någon EL-signering finns inte. Men nog är det väl en skapelse av åltgesällen Edvin Larsson ( titeln på honom i "Krukmakare och kakelugnsmakare" av Tom Möller) ? Åltgesäll var den äldste gesällen i ett hantverksgille, läste jag någonstans och någonannanstans var förklaringen: en gesäll som stannade kvar
                    hos sin mäster efter avlagt gesällprov dvs en som inte gjorde någon gesällvandring. Det ena utesluter ju inte det andra.

Som synes av de nytagna bilderna, är det julväder även i Trelleborg.
                    Bifogade filer
                    p-son

Comment

Varför har Du likadana prylar som jag har hemma?
                      Är vi tvillingsjälar?
                      Det är ruggigt.
                      Det är väldigt enkelt min käre Gideon, min (vår) blygsamhet gör ju att det är litet svårt att prata om, men det handlar ju helt enkelt om god smak. sch !

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                        Upptäckte helt plötsligt att jag hade ytterligare en minitayrspilkum i samlingen.
                        Måtten är 14x4 cm och den är signerad "Falkenberg", men någon EL-signering finns inte. Men nog är det väl en skapelse av åltgesällen Edvin Larsson ( titeln på honom i "Krukmakare och kakelugnsmakare" av Tom Möller) ? Åltgesäll var den äldste gesällen i ett hantverksgille, läste jag någonstans och någonannanstans var förklaringen: en gesäll som stannade kvar
                        hos sin mäster efter avlagt gesällprov dvs en som inte gjorde någon gesällvandring. Det ena utesluter ju inte det andra.

Som synes av de nytagna bilderna, är det julväder även i Trelleborg.
                        Det är helt lugnt Polsson, visst borde det vara Edvin Larsson.
                        Bifogade filer

Comment

Usch, mina bilder är under all kritik. Hoppas Du ser vad jag menar nu Polsson.
                          Bifogade filer

Comment

Det är helt lugnt Polsson, visst borde det vara Edvin Larsson.
                            Usch, mina bilder är under all kritik. Hoppas Du ser vad jag menar nu Polsson.
                            Jag är övertygad och lugnad efter att ha sett din spilkum med signatur, prylsnubben. När dagsljuset inte räcker till, är långt ifrån alltid blixt en lösning på problemet, men vi går snart mot ljusare tider.
                            Last edited by Polsson; 2009-12-19, 18:34.
                            p-son

Comment

Man ska inte prata om problemet, utan bereda sig tillfälle att vara en snilleblixt på enkelt bord.
                              Just det, vi talar om bilder.

I övrigt är jag också övertygad om att vi har med Edvin Larsson att göra, men vad gjorde de andra i verkstaden då?
                              Satt och såg på?

Comment

Man ska inte prata om problemet, utan bereda sig tillfälle att vara en snilleblixt på enkelt bord.
                                Just det, vi talar om bilder.

I övrigt är jag också övertygad om att vi har med Edvin Larsson att göra, men vad gjorde de andra i verkstaden då?
                                Satt och såg på?
                                Jag tror att de spottade i nävarna och drejade därefter.
                                p-son

Comment

Working...
                                X