Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Handstilen kan man då inte ta miste på.

Click image for larger version

Name:	Johannes Persson 1.jpg
Views:	1
Size:	43,5 KB
ID:	535964

Comment

• Är inne på samma spår som du Gideon men då stämmer inte Trelleborg-stämpeln och att det inte är känt något prydnadsgods mer än nämnda text hämtad från Johannes Persson-tråden.

"Som jag skrev i inlägg 5, har inget "sätt", kakelugnar, från fabriken kunnat lokaliseras, men däremot "mycket mera", dvs hushållsgods i form av krukor, spilkumar och fat. Det enda som har kunnat hittas i form av prydnadsgods, är en text från Trelleborgs Hantverksförening enl. följande:

"H.F. prot. 8.7.1894 paragraf 1 .....anmälde J.P. en emaljmålad urna i lergods att hembjudas åt kulturhistoriskt lotteri."

Känner också att jag kladdar ner FBS-tråden, Simco, fixar du till så det hamnar i rätt tråd när utredningen är klar?
      Last edited by Tingeling; 2012-06-15, 16:00.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Handstilen kan man då inte ta miste på.
        [ATTACH]119741[/ATTACH]
        Stora likheter, Gideon!

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
        Är inne på samma spår som du Gideon men då stämmer inte Trelleborg-stämpeln och att det inte är känt något prydnadsgods mer än nämnda text hämtad från Johannes Persson-tråden.
        "Som jag skrev i inlägg 5, har inget "sätt", kakelugnar, från fabriken kunnat lokaliseras, men däremot "mycket mera", dvs hushållsgods i form av krukor, spilkumar och fat. Det enda som har kunnat hittas i form av prydnadsgods, är en text från Trelleborgs Hantverksförening enl. följande:
        "H.F. prot. 8.7.1894 paragraf 1 .....anmälde J.P. en emaljmålad urna i lergods att hembjudas åt kulturhistoriskt lotteri."
        Känner också att jag kladdar ner FBS-tråden, Simco, fixar du till så det hamnar i rätt tråd när utredningen är klar?
        Några gesäller med efternamnet Persson har jag inte hittat, men de som stannade i verkstäderna endast en kort tid, blev inte alltid uppskrivna i husförhörslängderna.Gällande Johannes Persson, så har jag inte träffat på någon Trelleborgs-stämpel liknande vasens, endast Trelleborg med versaler.

P.s
        Du kladdar inte ner tråden, Tingeling.
        D.s
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2012-06-15, 19:58.
        p-son

Comment

• Ingen regel utan undantag, heter det ju, och här kanske vi har det?
          När uppträder den raka Trelleborgsstämpeln för första gången?

Kanske var Tingelings kruka Johannes Perssons gesällprov, innan han for till Amerika? Ett bra tag innan han blev karl nog att ha egen stämpel. Isåfall är den pre-Stenbäck.
          Last edited by Gideon; 2012-06-15, 23:01.

Comment

• PRE-Stenbäck, is´nt, POST-Stenbäck, are................jag bara skojade.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Ingen regel utan undantag, heter det ju, och här kanske vi har det?
              När uppträder den raka Trelleborgsstämpeln för första gången?
              Kanske var Tingelings kruka Johannes Perssons gesällprov, innan han for till Amerika? Ett bra tag innan han blev karl nog att ha egen stämpel. Isåfall är den pre-Stenbäck.
              Johannes Perssons gesällprov gjordes sannolikt 1870 hos kakelugnsmakarmästare H C Åkesson i Trelleborg. 1874 skrev JP till magistraten och meddelade att han hade öppnat egen verkstad. Först signerade han JP och sedan Joh. Persson TRELLEBORG. Det var inte Johannes som for till Amerika. Det var Nordin, gesällen. FBS fader CAS öppnade sin verkstad 1872.

En annan teori som man kan ha, är att en person med efternamnet Persson kommer in till Erikssons verkstad och har önskemål om en kruka som Tingelings. För att man inte ska slarva bort den eller sälja den tillsammans med annat gods skriver man Persson i botten. Mig veterligt har jag aldrig sett något lergods stämplat med ortsnamnet men handskrivet med drejar/krukmakar/mästar-namnet.
              p-son

Comment

• Nä, det blir Pre-Stenbäck för händelser innan han klev in i verkstaden och drejade, precis som det heter Pre-Columbianskt för tiden innan han klev i land och bäddade för amerikaner.

Svaret blev Prylsnubben skyldigt.
                Last edited by Gideon; 2012-06-16, 00:00.

Comment

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  En annan teori som man kan ha, är att en person med efternamnet Persson kommer in till Erikssons verkstad och har önskemål om en kruka som Tingelings. För att man inte ska slarva bort den eller sälja den tillsammans med annat gods skriver man Persson i botten. Mig veterligt har jag aldrig sett något lergods stämplat med ortsnamnet men handskrivet med drejar/krukmakar/mästar-namnet.
                  Det låter fullt rimligt.
                  Bara i Trelleborg fanns 122 personer med det vanliga namnet Persson 1890.
                  Ändock är den första teorin kittlande.
                  Det trelleborgskt gröna med sgrafferade dekorer, är inte bara Stenbäck, men något som gärna och ofta attribueras honom.
                  Vem var då först med det - lokalt sett?

Comment

• Efter ha funderat lite så tycker jag att teorin att man skrivit beställarens namn i botten känns fel, tror mer på stolthet över det man gjort, gesäll eller mästare. Dessutom skulle det inte finnas någon anledning att skriva priset under - 12 eller 17.50 - som jag tycker verkar vara ett högt pris för att vara första 4:e delen av 1900.
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

• Prisangivelsen behöver inte vara ursprunglig. Den kan lika gärna ha skrivits av en lanthandlare 20-30 år senare, och då var den fortfarande i nyskick och därför godtagbar för avsalu.
                      Kanske.

Comment

• Mycket intressant att få ta del av allt detta.
                        Nog har det väl tidigare dykt upp "Stenbecks-liknande"- föremål, men visst är det först nu som det har funnits en signering på undersidan.
                        Utan att själv kunna bidra med något, så följer jag tråden med stort intresse.

Sedan är det ju mycket glädjande att se Tingeling åter på forumet. Känns som evigheter sedan sist.

Comment

• Om denna skål, må inget tvivel råda.
                          Vackert stämplad, om än med eftertryck, och i det mörka vilar bensinlyster i glasyren.
                          Saknar artikelnummer, men måtten 9 x 12 cm kanske kan vara till hjälp?

Name:	Stenbäck 4.jpg
Size:	42,0 KB
ID:	538198

Name:	Stenbäck 5.jpg
Size:	37,9 KB
ID:	538199

Name:	Stenbäck 6.jpg
Size:	40,7 KB
ID:	538200

Name:	Stenbäck 7.JPG
Size:	32,8 KB
ID:	538201

Den hittades, tack vare tips av en god PES-vän, som redan inventerat och köpt i affären i Gamla stan som satt 50 % på allt. Mycket gott finns ännu kvar, så det blir att åka tillbaka i veckan, innan verksamheten stängs för gott...

Comment

• Frans-Bernhards gröna glasyr är bara BÄST. Rappokkungen regerar. 9x12 akkurat.............
                            Bifogade filer
                            Last edited by prylsnubben; 2012-07-10, 21:26.

Comment

• Vad kul!
                              Då har vi en var. Har Polsson också en?
                              Finns det en fjärde också?

Comment

• Grattis till en typisk Stenbäckare

Comment

Working...
                                X