Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Instämmer till fullo, Gideon!

Självklart, Prylsnubben! Blyet lär påverka alkoholhalten i ölet i positiv riktning.
    Benen blir i alla fall tyngre. En i andra benet också ges en helt annan och tungt vägande innebörd.

Comment

• Vilken häftig sak! Ska besöka en liten mässa i Visby i morgon och hoppas hitta något roligt. Försöker pesa med mobilen, får se om jag lyckas.

Comment

• Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
        Vilken häftig sak! Ska besöka en liten mässa i Visby i morgon och hoppas hitta något roligt. Försöker pesa med mobilen, får se om jag lyckas.
        Lycka till, Rosa! En antikhandlare från ön som presenterades i någon av auktionstidningarna för något år sedan, jag tror han bodde i söder, hade en låg B Fribergvas från dennes tid på ön.

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Benen blir i alla fall tyngre. En i andra benet också ges en helt annan och tungt vägande innebörd.
        Kan berätta att på andra hållet är det definitivt inte positivt. Enligt boken om lerfolket i Falkenberg,
        skriver William Karlsson att krukmakarnas intagande av alkohol gjorde att de blev mer mottagliga för
        blyförgiftning.
        Last edited by Polsson; 2011-07-27, 21:25.
        p-son

Comment

• Återvunnet durkslag på 2,5 liter

Att hitta kökslergods förutom krukor av Stenbäck är lättare sagt än gjort, men vid Katrinetorps antikmässa idag tilltalade detta 9 cm höga och 24 cm diametriska durkslag mig så till den grad, likt nallebjörnar till små barn, att det fick följa med hem. Eftersom Trelleborgs-stämpeln har samma typsnitt som FB Stenbäcks gods, kan man ju med lite fantasi kanske tänka sig att den är från hans faders, Carl Augusts, tid. Om nu han signerade, vill säga. Att de som använt den vårdat den väl, är lagningsklämmorna synliga bevis på, såtillvida det inte är antikhandlaren som gjort dem.

Varsågod och skölj!
          Bifogade filer
          p-son

Comment

Att hitta kökslergods förutom krukor av Stenbäck är lättare sagt än gjort, men vid Katrinetorps antikmässa idag tilltalade detta 9 cm höga och 24 cm diametriska durkslag mig så till den grad, likt nallebjörnar till små barn, att det fick följa med hem. Eftersom Trelleborgs-stämpeln har samma typsnitt som FB Stenbäcks gods, kan man ju med lite fantasi kanske tänka sig att den är från hans faders, Carl Augusts, tid. Om nu han signerade, vill säga. Att de som använt den vårdat den väl, är lagningsklämmorna synliga bevis på, såtillvida det inte är antikhandlaren som gjort dem.

Varsågod och skölj!
            Den var så god i sig själv så den behöver jag inte skölja ned. Hellre behåller jag den goda eftersmaken så länge som möjligt.

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Den var så god i sig själv så den behöver jag inte skölja ned. Hellre behåller jag den goda eftersmaken så länge som möjligt.
              Kan bara hålla med.
              Jag tror inte att det finns tillnärmelsevis lika många, stämplade bruksting av Stenbäck, som det finns utav hans prydnadsgods.
              Tummen upp!

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Du må tro att det var svårt att mäta upp hur mycket den rymde med alla desa hål i botten.

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Jag tror inte att det finns tillnärmelsevis lika många, stämplade bruksting av Stenbäck, som det finns utav hans prydnadsgods.
                Tummen upp!
                Det tror jag är en sanning utan modifikation. När brukstingen tappade mark, kom ju prydnadsgodset som den stora räddningen för krukmakarna.
                Last edited by Polsson; 2011-08-14, 00:39.
                p-son

Comment

• Plötsligt händer det....II

Frans B:s numrering av prydnadsgodset kan sammanfattas följande:
                  a) lergods med samma form och samma dekor oavsett storlek och färg har samma nummer

b) övrigt lergods har "egen" numrering.

Denna 15,5 cm höga Tradera-inköpta vas har stora likheter med vas No 103 i inlägg 12 på denna tråd, men har annan form och just därför fick den ett annat nummer, No 87. Som synes har bränningen inte lyckats till 100% och intressant i sammanhanget är att alla liknande "missfoster" i min samling är också numrerade. Alla är dessutom skrafferade.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2011-11-27, 11:32.
                  p-son

Comment

• Slutet gott allting gott

En kruka som sände vibrationer ända från Skåne till Norrland, är ingen överdrift gällande denna 18 cm höga Trelleborgskruka förfärdigad i Stenbäcks verkstad. Priset var något mer än reainhandlade Ecco-skor (de gamla tog in vatten) för 575 svenska kronor.
                    Bifogade filer
                    Last edited by Polsson; 2011-12-30, 12:18.
                    p-son

Comment

En kruka som sände vibrationer ända från Skåne till Norrland, är ingen överdrift gällande denna 18 cm höga Trelleborgskruka förfärdigad i Stenbäcks verkstad. Priset var något mer än reainhandlade Ecco-skor (de gamla tog in vatten) för 575 svenska kronor.
                      Vilket avslut du fått på 2011, det bådar gott inför 2012
                      GRATTIS o Gott Nytt.....

Comment

Vad Du gör, så tänk på att skydda öronen. Det är ju Frans-Bernhards akilleshäl. Alltså, jag sammanfattar: Grattis, Gott Nytt, skydda öronen och hör sen. PS Notera att "lapparna" kan sitta lite varstans om man inte håller nogrann koll, ibland kan dom hamna framför ögonen istället för på öronen. Det är "på örat" man ska vara nu på Nyår speciellt. Skål ta me fan.
                        Bifogade filer

Comment

• I Polssonefterlysningen fanns numer berömda krus av Stenbäck som frimärke i ett alias.
                          Jag gläds med Dig, men tror inte att Du heller delar Pryslnubbens fascination för lappmössor.

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Jag gläds med Dig, men tror inte att Du heller delar Pryslnubbens fascination för lappmössor.
                            Där ser man hur det blir när "lapparna" hamnat framför ögonen, beware........

Comment

• Grattis Polsson och får hoppas att tråden fortsätter nästa år och att du gör många nya fynd.
                              Pes är mitt google.

Comment

• Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                                Vilket avslut du fått på 2011, det bådar gott inför 2012
                                GRATTIS o Gott Nytt.....
                                Tack och Gott Nytt själv, jani!

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Vad Du gör, så tänk på att skydda öronen. Det är ju Frans-Bernhards akilleshäl. Alltså, jag sammanfattar: Grattis, Gott Nytt, skydda öronen och hör sen. PS Notera att "lapparna" kan sitta lite varstans om man inte håller nogrann koll, ibland kan dom hamna framför ögonen istället för på öronen. Det är "på örat" man ska vara nu på Nyår speciellt. Skål ta me fan.
                                Tackar och önskar Gott Nytt, prylsnubben!

På tal om öronen, ja! Jag sätter i mina hörapparater för att höra vad folk säger, men idag när jag var i Danmark kunde 8 av 10 tillfrågade inte höra vad jag sade för de hade
                                proppar i öronen som de fick ta ut. Kommer osökt att tänka på en historia som
                                (har glömt namnet, men han gjorde akvareller från bland annat sina Afrikaresor, Lasse ?)
                                berättades på Hylands hörna. När han var i en by i Afrika och de skulle ha en marknad,
                                ville arrangörerna anpassa sig till de "civiliserade ländernas" skick. Man förbjöd kvinnorna att komma in på marknaden med bara bröst. När detta påtalades för dem, tog de tag i sitt höftskynke och dolde brösten med det. Även där, i Afrika, alternativ användning.

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                I Polssonefterlysningen fanns numer berömda krus av Stenbäck som frimärke i ett alias.
                                Nog märkte jag det, Gideon! Delad glädje är dubbel glädje. Gällande lappmössan fyller den tydligen sin funktioner enligt prylsnubben, bara han inte står på öronen Nyårsafton.

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                                Grattis Polsson och får hoppas att tråden fortsätter nästa år och att du gör många nya fynd.
                                Bugar och tackar, wasistdas! Vad 2012 har i sitt sköte återstår att se.
                                Last edited by Polsson; 2011-12-31, 00:54.
                                p-son

Comment

Working...
                                X