Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bokstavsmodell?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• bokstavsmodell?

Jag känner mig helt vilse när det pratas om alla olika porslinsmodeller,
    EB, BD, E, T, S, AU, BE, BK, UX, DM, KA, VB och allt vad dom heter.
    finns det någon samlad beskrivning på nätet eller här på PES över vad alla modellerna är för något eller får man hanka sig fram?

Jag tror man får hanka sig fram. Det ÄR en djungel... Och precis när man trodde att man visste så måste man lära om. Alla fabriker har olika beteckningar och modellerna håller oftast inte ihop inom dekorserierna, utan blandar in delar från andra modeller. Ett exempel är Gröna Annas modell SF av Stålhane, som använder äggkoppen RH som gjordes för Picknick av Marianne Westman.

Modellerna var mer kända bland 1800-talets porslinsköpare, då man t.ex. kunde prata om "Silvermodellen", "Empirmodellen" eller "Daccamodellen". Idag är modellbeteckningarna dolda för köparen och används bara vid tillverkningen.

Comment

pust och stön!
      det gäller alltså att försöka snöa in på en dekor eller fabrik. finns det några bra böcker som tar upp olika modellserier med bilder och sånt?

Comment

Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
        Jag känner mig helt vilse när det pratas om alla olika porslinsmodeller,
        EB, BD, E, T, S, AU, BE, BK, UX, DM, KA, VB och allt vad dom heter.
        finns det någon samlad beskrivning på nätet eller här på PES över vad alla modellerna är för något eller får man hanka sig fram?
        Som Peter säger, det är inte helt enkelt att hålla koll på det där...

Jag har använt mig av bilder i böcker och annat material som jag hittat på nätet bl.a,. för att själv kunna känna igen grejer, men tyvärr har jag inget samlat att visa...man kanske skulle ta och anstränga sig lite för att göra en bra sammanställning...

Jag hittade en länk till någit slags arkiv på nätet med grejer från olika formgivare som var bra, tyvärr kommer jag inte ihåg adressen på rak arm...i alla fall så hittade jag till min förvåning skisser från Percys arbete på Gefle porslinsfabrik, bl.a mina kära modeller (de jag samlar på) mm mm. På vissa modellskisser fanns det namn, på andra fanns ingen info alls, det var prototyper.

Ett annat ställe där jag hittat info är boken servisporslin av Bo Gunnar Lindgren (1962), där finns bilder på odekorerade modeller från Gefle, Rörstrand och Gustavsberg.

Jag ska lägga in lite bilder och namn på modellerna så kan det bli lite dokumentation!
        http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Jag började lite smått...

http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Working...
          X