Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Övertidsarbete i Ystad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Övertidsarbete i Ystad

Egentligen ska jag väl skämmas, som visar ett sånt här hiskeligt försök till att likna en vas.

Men som alltid finns ett men, och det är vad som står ristat undertill på den.
    Vad har krukmakaren gjort den här sena aftonen i krukmakarverkstaden? Var det en höganäsare på besök i Ystad som gick igång på brännvin, roandes sin kollega? Till och med en liten lerklutt är kvarglömd inuti.
    Jag vet inte svaret, men signaturen borde vara bekant för lergodssamlare i södra Sverige.
    Låt oss se vad ni säger om den här sneda, buckliga och ojämnt drejade vasen.
    Bifogade filer

Möjligen har kreatören snabbt snurrat fram skapelsen för att göra ett glasyr/dekorprov. Färgerna bege och svart.

Comment

Ett gäng killar går i land från Bornholmsbåten efter ett intensivt festande. De beger sig upp i stan och upptäcker då att Krukmakaren i Ystad har öppet. Utanför butiken finns en
      skylt: Pröva på drejning!
      En av festprissarna i gänget har drejat lite på fritiden och vill nu visa kompisarna. Det fungerar inte så bra, så Palmgren hjälper till lite grand.

Eftersom glaseringen inte kan ske förrän godset har torkat, frågar Palmgren vilken färg han vill ha på glasyren. Han får svaret: "Beige och svart!

Vid närmare eftertanke har sannolikt Ulferic rätt!
      Last edited by Polsson; 2009-03-08, 13:49. Anledning: eftertanke
      p-son

Comment

Efter att ha läst det Polsson skrivit och dessutom tänkt till länge och väl är jag övertygad om att P:s teori är den rätta.

Comment

Ja, det kan man också tänka sig!

Men jag tolkar inte det som en färgbeställning, utan att det är ett svar av A.J. till Bege (B.G.).
          Sen har vi produktnumret 742, som förstås är skämtsamt tilllagt.
          Men vi får nog inte veta det rätta svaret...

Comment

Krukmakaren i Ystad - Palmgren

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Ja, det kan man också tänka sig!

Men jag tolkar inte det som en färgbeställning, utan att det är ett svar av A.J. till Bege (B.G.).
            Sen har vi produktnumret 742, som förstås är skämtsamt tilllagt.
            Men vi får nog inte veta det rätta svaret...
            Servade bilen i Sjöbo. Lånade en bil och for till Ystad med Gideons f.d vas (numera min). Träffade Lena Palmgren som driver Krukmakaren i Ystad. En mycket trevlig och positiv kvinna. Tog upp min vas och fick följande svar:
            AJ är signatruren på den som drejat den
            742 innebär att AJ är den 742:a som provat på att dreja
            Bege svart är glasyrönskemål från AJ
            Enligt Lena har sannolikt AJ fått en hel del hjälp med drejandet. Dekoren strax under mynningen tror hon att AJ har gjort, medan dekoren därunder är gjord av Nils Palmgren.
            Bifogade filer
            Last edited by Polsson; 2009-07-09, 01:08.
            p-son

Comment

Oj!
              Den här tråden har jag missat.
              Verkligen roligt att få se Lena Palmgren hålla i skönheten. Det är tillbaka till ursprunget, liksom!
              Den formgivna vasen har härmed fått en aktningsvärd liten notis i keramikhistorien.
              Tack!

Comment

Ett vykort säger mer än tusen ord

Så har vi då ett bildbevis på att det bedrevs amatörverkstad.
                Kan det månne vara Nils Palmgren med behagfull adept?
                Den frågan borde ställas till Lena P.

Click image for larger version

Name:	Krukmakaren i Ystad - vykort 2.jpg
Views:	1
Size:	47,2 KB
ID:	517516

Comment

Working...
                X