Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kruka [ID: AB Varbergs Stenkärlsfabrik, Varberg]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kruka [ID: AB Varbergs Stenkärlsfabrik, Varberg]

Svenskt? Kan inte se vad det står i den ovala stämpeln, men helt säkert står det i slutet ST och möjligen en punkt. Var ganska säker på Höganäs, men icke. Små verkstäder ristade väl oftast sina alster medan denna är tryckt. Kan ngn här hjälpa till?
    Jag kan se ett A och ett R oxå, före ST. Tänkte på Klosters Keramik men det stämmer inte.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-18, 11:52.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Ok inte lätt att se på fotot! Det du läser som ST tycker jag ser ut som SE, och det får mig att tänka på Klase keramik i Höganäs...Men nu är jag verkligen ute på det spekulativa hållet

Edit: språkligt

Comment

Kanske kan det vara Varbergs stenkärlsfabrik, som var i produktion från 1906 till 1939-40.
      Provar att lägga in en länk till en Traderaauktion. http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=30272123

Comment

Ystad klosterkeramik?

Kan det vara Ystad klosterkeramik? Tycker mig ana likheter med skålar jag haft som varit tillverkade där.

Comment

Jag kan inte med god vilja ens få det till Kloster. Bifogar en bild ytterligare. Skulle kunna tänka mig att det står keramik i nederdelen av krukan, tror man att det gör det kan det se så ut.
          Bifogade filer

Comment

När jag ser din teckning så tror jag ännu mer på AB Varbergs Stenkärlsfabrik.
            Detta eftersom dom även märkte godset med en oval stämpel "A.B. ST. / VARBERG".
            Dessutom liknar din kruka dom som tillverkades där.

Comment

Tack Bengt, har du möjligtvis ngn länk till information ? när den var i bruk os.v

Comment

I boken "Platsarna II / Folket bortom broarna" som är skriven av Ture Isaksson, finns en artikel om fabriken. I artikeln finns bl.a. ett svartvitt foto på några krukor som liknar din.
                Platsarna kallades den plats i Varberg där fabriken var belägen.
                Boken kanske finns att låna genom biblioteket.
                Fabriken var i drift från 1906 fram till 1939-40.
                Möjligen har du inte uppmärksammat att jag skrev ett inlägg igår där jag lade in en länk till enTraderaauktion. Skålen som jag blivit ägare till har dock en något annorlunda stämpel. (A.B. saknas)

Comment

Tack Bengt, jag hade missat din länk, ibland tänker man inte på att backa i inläggen. Tack för noteringen.

Comment

Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                    Platsarna kallades den plats i Varberg där fabriken var belägen.
                    Om Varberg skrev Esaias Tegnér följande i ett brev daterat 19 juli 1826, vilket använts i kommunens marknadsföring:

Varberg utan all fråga är det fulaste ställe i Sverige; det är Nordens sanddosa, icke ett träd, icke en skugga, icke en grön fläck så långt ögat räcker, blott flintskalliga berg, och salt vatten och skrivsand.
                    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
                      Om Varberg skrev Esaias Tegnér följande i ett brev daterat 19 juli 1826, vilket använts i kommunens marknadsföring:

Varberg utan all fråga är det fulaste ställe i Sverige; det är Nordens sanddosa, icke ett träd, icke en skugga, icke en grön fläck så långt ögat räcker, blott flintskalliga berg, och salt vatten och skrivsand.
                      Det låter absolut som en plats jag trivs på! Där finns nästan alla förutsättningar. DOCK, sommartid, inte resten av året!!!

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                        Det låter absolut som en plats jag trivs på! Där finns nästan alla förutsättningar. DOCK, sommartid, inte resten av året!!!
                        Äjth, av Esaias målande beskrivning finns intet kvar. Inga kala berg, massor av grönska. Jag vet inte på ditt svar om du varit här men själv är jag inne i stan flera gånger i veckan. Undviker det dock sommartid

Comment

Det är naturen, havet, klippor, värme, västkusten helt enkelt. Städer tycker jag på det hela taget inte om. Byar räcker!
                          Varberg undviker jag sommartid, möjligen att jag tar mig till Björkäng och finner en håla med tillräckligt avstånd till grannen, men jag vet vad du menar och jag menade att i Esaias beskrivning skulle jag trivas.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                            Det är naturen, havet, klippor, värme, västkusten helt enkelt. Städer tycker jag på det hela taget inte om. Byar räcker!
                            Varberg undviker jag sommartid, möjligen att jag tar mig till Björkäng och finner en håla med tillräckligt avstånd till grannen, men jag vet vad du menar och jag menade att i Esaias beskrivning skulle jag trivas.
                            Jasså, du trivs i Björkäng. Skicka gärna ett meddelande till mig om du tänker besöka denna plats endast 5 km från mig i sommar

Comment

Hoppsan, det låter trevligt, men då får du tipsa om några bra loppisar. jag har ju så dåligt lokalsinne så jag hittar aldrig tillbaka till de jag besökt inne i Varberg. Ungefär varannan gång hittar jag till Kupan.

Comment

Working...
                              X