Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Saltglaserad och glaserad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Saltglaserad och glaserad

Många loppisar och antikhålor att klara av här i trakterna under semestertider. Den här vasen hittades på ett av dem. Läste lite i Höganäsboken och såg att det experimenterades och gjordes lite vaser från tidigt 1900-tal och framåt där man först saltglaserade och sedan dekorerade och glaserade pjäserna. Denna vas ser ut att vara gjord i den tekniken. Nu vet jag inte om denna är tidig eller ett senare påfund, jag hoppas att någon skulle kunna ge mig ett tips. Det finns en signatur, men den är så svår att tyda, vågar inte gissa, det förvillar nog mer än det ev. ger.

Lägger den under Övrigt svenskt men är inte säker på ursprung. Denna typ av föremål har gjorts lite varstans.
    Bifogade filer
    Last edited by E.B.; 2006-07-14, 23:10.

Jätteläcker! Den tredje bilden har tyvärr ingen betydelse för oss tvådimensionella webcrawlare - man behöver vicka och lirka och luska för att frå fram något vettigt... Men vad är det gröna? En bit av gräsmattan?

Comment

Man skulle kunna tro att det var gräsmattan, men det är en bit filt som någon satt under den. Den har lite rinnig glasyr så undertilll finns både hela och lite spruckna glasyrklumpar. Precis ovanför det gröna så står signaturen, det är så jobbigt när det finns en signatur och man inte vet vad det är

Men den är helt klart läcker och spännande.

Comment

Undrar i vilken låda denna vas hamnade i samband med ombyggnationen. Tänkte Orsa när jag kollade de pjäserna, men det stämmer inte. Kan det stå Andersson i signaturen tro? Dags för ett lyft så här 5-6 år efter trådstarten.

Comment

Jättefin vas!!

Går det att få bort filtbiten?
          Det skulle vara mycket intressant att få fram signaturen. Jag tänker också omedelbart på Orsa när jag ser vasen. Kanske är det någon medarbetare som tillverkat den där som en prototyp eller ett prov från en lärling som signerat i stället för stämplat?
          Går det att se om den är tillverkad av den rödbruna leran likt de övriga Orsa-föremålen?
          Tusen frågor.....

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Jättefin vas!!

Går det att få bort filtbiten?
            Det skulle vara mycket intressant att få fram signaturen. Jag tänker också omedelbart på Orsa när jag ser vasen. Kanske är det någon medarbetare som tillverkat den där som en prototyp eller ett prov från en lärling som signerat i stället för stämplat?
            Går det att se om den är tillverkad av den rödbruna leran likt de övriga Orsa-föremålen?
            Tusen frågor.....
            Gäller bara att lokalisera rätt flyttkartong/förvaringslåda av det rätt stora antal som finns. Har för mig att jag av någon anledning avskrev Orsa.

Comment

Ha, ha, nu är det bara till att packa upp lådorna!

Det spännande med denna är att den delvis är saltglaserad. i Orsa-tråden visar jag en vas som är lysterglaserad i grått och rött och som liknar Böckmans glasyrer.Därför är saltglaseringen extra intressant. Det skulle vara spännande att se om du skulle kunna skönja en ABT logga, eller om namnet som står inristat är Tagesson. Under Gideons Orsa-björn ser godset saltglaserat ut även om jag inte tror att det är det.

Comment

Working...
              X