2 och 3 centimeter "höga". Någon som känner till upphovsmannen/kvinnan?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Artur Samuelsson, Broakulla - Miniatyrer signatur "A S"
Collapse
X
-
Ja, det är han. Hans lövtunna skålar är ganska vanliga på loppisar och är väldigt lika sven hofverbergs.
Om det är en genomskinlig etikett som det står Handdrejat på, på din bild, så är det nästan säkert han, för många av hans miniatyrer har sådana.www.starkeld.com
Comment
-
ANNAT SKRÄP=AS.........nej förlåt Kecke, fina miniatyrerUrsprungligen postat av Kecke Visa inläggHmm....började titta på mina miniatyrer och upptäckte att det står AS på dem med. Har inte sett någon signatur tidigare.
På mina är det också genomskinliga etiketter med "Handdrejat".
Dock ser signaturen lite annorlunda ut.
--eller hur det nu va.
Comment
-
Ursprungligen postat av nisse 8 Visa inläggannat skräp=as.........nej förlåt kecke, fina miniatyrer:
Comment
-
Den här gamla tråden väcks till liv på nytt, aktualiserad av förvirringarna kring vem och vilka som ligger bakom den enkla signaturen AS i olika utseenden.
De här små miniatyrerna köpte jag för något år sedan, av en traderasäljare som antagligen var en släkting. Det tog sin tid att få dem levererade, och sedan tappade jag tyvärr kontakten med denne. Jag hade velat få veta mera..
Men enligt honom är dessa gjorda av Knut Artur Samuelsson.
Föddes 1914 och avled 2005 i Broakulla. Han begravdes i Algutsboda kyrkogård.
I ett litet reportage i ÖSTRAN - Lokaltidningen 1999, citeras vad PES-aktuelle Carl Cunningham Cole har att säga om honom:
"När det gäller Arthur Samuelsson som i många år var verksam på Smålandshyttan, några kilometer från Algutsboda, är det även i hans fall konstnärligt arbete i den lilla skalan som det handlar om.
Han har jobbat med keramik i snart 40 års tid och hans miniatyrfigurer är också ett stycke underbart hantverk.
Små koppar och skålar, blott ett par centimeter stora, men skapade med känsla och detalj finns att beskåda:
- Arthur har kanske inte gjort så mycket väsen av sig eller varit så mycket för att visa upp sina saker, men det här är en chans att få se dessa härliga miniatyrer, konstaterar Carl Cunningham-Cole nöjt."
Det finns tre olika (i typsnitt) AS-stämplar av Samuelsson, som ni kan se av följande bilder.
Även den lilla genomskinliga etiketten tycks vara vanlig på hans alster.
Om någon kan berätta vad han gjorde på Smålandshyttan (som existerade 1947-1978), vore det finemang.
Last edited by Gideon; 2011-08-01, 23:00.
Comment
Comment