Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varbergs Stenkärlsfabrik, Varberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Varbergs Stenkärlsfabrik, Varberg

Passar på att visa några föremål från Varbergs Stenkärlsfabrik, och hoppas att flera kan göra detsamma.
    Fabriken skall ha startat ungefär 1906, och upphörde 1939/40.
    I huvudsak var det hushållsgods som tillverkades, men även något "prydnadsgods".
    Först några exempel på det senare.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-31, 15:31.

Bengt
    kommer Cederholm från Stenkärlefabriken du nämner?

Comment

Nej, inte gjorde han det.
      August Cederholm hade egen verkstad i Varberg, som sönerna (varav den ene hette Harald) senare tog över.
      Det finns en gammal artikel om bl.a. August Cederholm i skriften "Tidskrift för hembygdsvård" 1938. Artikeln heter "Om ett uråldrigt hantverk" och är skriven av Martin A. Ohlsson, som gjort ett "hemma hos reportage" om den gamle krukmakarmästaren.

Här kommer så ännu några bilder på keramik från Varbergs Stenkärlsfabrik.
      Bifogade filer

Comment

Och så en skål (eller grötfat).
        Bifogade filer
        Last edited by Kaptenen; 2011-03-31, 15:22.

Comment

Varbergs-kruka

Den här har jag visat tidigare under rubriken Allmoge-keramik. Det intressanta kan väl vara att den även hade en pappersetikett.
          Söffe
          Bifogade filer

Comment

Här har vi en 1 l kruka också inköpt pga denna intressanta tråd, eftersom stämpeln som använts till Bengt H:s skål skiljer sig mot denna. 1 l är skrivet i samma stil, däremot tyder jag stämpeln till A.-B.S.L. VARBERG möjligen
            A.-B.S.T. om punkten flutit ihop med T:et och det skall ju vara det senare.

Och här fann jag en tråd om AB Varbergs stenkärlsfabrik som var i produktion från 1906 till 1939-40.

Bifogade filer
            Last edited by Kaptenen; 2009-03-09, 12:01.

Comment

Är Varbergare men har aldrig hört om nån stenkärlsfabrik är visserligen bara 23 men...

Comment

Stenkärlsfabriken Varberg

Ture Isaksson har i dagarna kommit ut med en liten skrift (32 sid) om Stenkärlsfabriken i Varberg 1906 - 1939. Man kan här se mängder av färgbilder på fabrikens produktion av både bruksföremål och prydnadssaker.
                Givetvis finns också beskrivet fabrikens historia och dess grundare.

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                  Ture Isaksson har i dagarna kommit ut med en liten skrift (32 sid) om Stenkärlsfabriken i Varberg 1906 - 1939. Man kan här se mängder av färgbilder på fabrikens produktion av både bruksföremål och prydnadssaker.
                  Givetvis finns också beskrivet fabrikens historia och dess grundare.
                  Ska till trakterna i helgen. Var kan man köpa skriften?
                  p-son

Comment

Stenkärlsfabriken Varberg

Jag tror att man kan köpa skriften i den lokala bokhandeln eller på Turistbyrån.

Comment

Bok Stenkärlsfabriken i Varberg

[QUOTE=Lars M;111327]Jag tror att man kan köpa skriften i den lokala bokhandeln eller på Turistbyrån.[/QUOTE

På bokhandeln i Varberg inköptes skriften vars fram- och baksida visas på bilderna nedan.
                      Bifogade filer
                      p-son

Comment

Puffar fram tråden genom att visa en liten (1 l.) kruka från stenkärlsfabriken.
                        Kan tyvärr inte visa bild på märkningen eftersom den syns så otydligt under glasyren.
                        Bifogade filer

Comment

Nog bör väl detta vara Varberg, inga synliga stämplar vad jag kan se.
                          Rymmer 4L med lite råge......
                          Bifogade filer

Comment

Och varför inte Tillinge Fajansfabrik. dom gjorde väl också sådana med rand?

Comment

Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
                              Och varför inte Tillinge Fajansfabrik. dom gjorde väl också sådana med rand?
                              Den lilla kanten som sticker ut från botten har jag hört ska vara typisk för Varberg, men vi får avvakta Varbergsexperterna.

Comment

Working...
                              X