Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillinge - Boda - Oskarshamn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Jag tycker det påminner mer om en stork än om en gås.
    Jag tycker att den antingen påminner om en kortnäbbad stork eller en långbent gås. Men fin är den!
    p-son

Comment

Kanske en Struts, det kallar jag i alla fall denna sparbössa för, den är något brunare i färgen och lite mattare i glasyren än Gideons ex, min har också kupad botten som dock inte verkar vara glaserad ?
      Har även en Stork-sparbössa, den är ljusare gul i färgen och glansigare i glasyren, med kupad botten, även botten på den här fågeln är oglaserad
      .
      Bifogade filer

Comment

Nog är det en struts vi diskuterar.
        En bild på nätet har hittats, på en kallmålad strutssparbössa med den sittade flickan på. Attribuerad till Bornholm, och då kan det till exempel vara Möllers pottemageri, som målat den i slutet på 1800-talet.

Likheten är i allafall uppenbar, och jag funderar fortfarande på vad den vill berätta. Var det en dopgåva? Återfinns strutsen i, till exempel, H.C. Andersens "Dynd-Kongens Datter" från 1858?
        Jag har frågat handlaren om det, men ännu inte fått svar.
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Nog är det en struts vi diskuterar.
          En bild på nätet har hittats, på en kallmålad strutssparbössa med den sittade flickan på. Attribuerad till Bornholm, och då kan det till exempel vara Möllers pottemageri, som målat den i slutet på 1800-talet.

Likheten är i allafall uppenbar, och jag funderar fortfarande på vad den vill berätta. Var det en dopgåva? Återfinns strutsen i, till exempel, H.C. Andersens "Dynd-Kongens Datter" från 1858?
          Jag har frågat handlaren om det, men ännu inte fått svar.
          http://www.antiknetz.de/apstort.asp?selbinr=81762
          Att www.antiknetz skriver att det är en struts, behöver ju inte innebära att det är en struts, men om man får fram tillverkaren( tex Möllers pottemageri) och den hävdar att det är en struts, då kan man konstatera att denne aldrig sett en struts i verkligheten. Därmed inte sagt att jag inte tycker att struts-gås-storken är charmig.
          p-son

Comment

Sundsvall har sin skvader, så låt oss då säga att det är en bornholmsk dito tillsvidare, som vi får hoppas öppnar sin näbb och berättar.

Comment

Jag tänker på "Gåslisa" av Ernst Josepson även om gåsen är lite långbent och storleksförhållandet omvänt. Gåslisa är hursomhelst lika blond och "gåsen" lika grå som på den målade varianten.........ifall det skulle ligga något i mina funderingar skulle väl Tillinge kunna tänkas som tillverkare. Tiden stämmer bra med Josephsons målning i varje fall...............

Comment

Det är bara det att målningen Gåslisa tillkom 1888/89 och berättelsen Gänselielsel (Gåslisa) av Nataly von Eschstruth (1860-1939) utgavs 1886 och den svenska översättningen blev klar 1891.
                Jag vet inte ens om det finns en flicka på en "struts" med i handlingen?

Det kan tyckas vara lite knappt med tid för att omsätta temat till den här figurinen, strax före 1900. Förlagan kan mycket väl vara ett par decennier äldre.
                Knepigt det här.

Comment

Fick ett mycket kort svar igår från innehavaren av den målade "strutsen":
                  "den koster dkr 3500 ca 1880"

Mer var det inte, inte ens en spekulation om vad det var, han hade till salu.

Comment

Det här lilla fåret (höjd 3,5 cm), skulle kunna vara från Boda Fayence, men den svaga påskriften undertill kan tydas som Bornholm.
                    Ett reseminne, eller ett dedikerat personnamn? Det återstår att se.
                    Bifogade filer

Comment

• Eftersom jag blivit en kruk-fantast, var det extra roligt att hitta denna från Tillinge.
                      Bifogade filer

Comment

• Farlig sjukdom den dar kruksjukan, jag ar ocksa drabbad och det blir bara varre hela tiden, jag kan aldrig passera en fin kruka utan att kopa och slapa hem och jag kan beratta att har ar det fullt!!!

Comment

• Denna bör väl vara från Boda fabriken? Mycket talar för det tycker jag, både form och färg samt att sparbössorna aldrig stämplades (enligt signaturer.se). Ankan återfinns även där, dock med annan färg. Bör väl vara från nångång mellan 1890-1928?

Gallerfat med tydlig märkning B.F. som också återfinns på signaturer.se
                          Bifogade filer
                          Pes är mitt google.

Comment

• Måste bara flika in,
                            supersnygga bilder wasisdas!

Comment

• Simco, det där värmde ska du veta. Har försökt så länge att få till bilder och nu vet jag att iallfall en person till tycker de blev bra. Tack.
                              Pes är mitt google.

Comment

• Tillinge 3

Så här efter helgerna kan det ju vara på plats att visa en tom form.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X