Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillinge - Boda - Oskarshamn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jag säger Boda. Bifogar en bild från Bornholms Museum, där kannan finns med i bild. Bilden är från en monter där de visar föremål från de svenska fabrikerna.

Comment

Hittade denna länk när jag sökte nåt hellt annat.

Comment

Den här kannan har jag sett i många år, hos bekanta, utan attse den Nu såg jag den och fick veta att det är arvegods som "om jag fått bestämma skall den fula kannan varit borta för länge sedan, tänkte ge bort den till NN som gillar gamla saker". Mitt svar blev att "om du nånsin ger bort den så skall jag ha den". Den blev genast lite mer intressan när jag berättade om arvet från Bornholm och Tillinge. Har lovat att ta reda på mer fakta. Det är väl en toddykanna? Tacksam för all information. Kannan är c:a 25 cm hög. Ett par små skador vis vita pilar.
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
          Den här kannan har jag sett i många år, hos bekanta, utan attse den Nu såg jag den och fick veta att det är arvegods som "om jag fått bestämma skall den fula kannan varit borta för länge sedan, tänkte ge bort den till NN som gillar gamla saker". Mitt svar blev att "om du nånsin ger bort den så skall jag ha den". Den blev genast lite mer intressan när jag berättade om arvet från Bornholm och Tillinge. Har lovat att ta reda på mer fakta. Det är väl en toddykanna? Tacksam för all information. Kannan är c:a 25 cm hög. Ett par små skador vis vita pilar.
          Vägrar "se" pilarna och skadorna, för jag bara en mycket vacker tillbringare!
          Enligt Karl Hammers häfte, är den formpressad och från Tillinge II:s period, vilken ska vara 1866-1885/90. Men å andra sidan blir jag inte klok på hänvisningarna, också i andra källor, där det talas om upp till Tillinge 5 och då hamnar vi framemot 1925. Begreppsförvirring råder där.

Men för mig känns Dina bekantas tillbringare vara från tiden kring 1870/80 i svällande nyrokoko, vilket stämmer med Hammer. Vad man haft i, var väl valfritt. Toddykanna - det är ett mer engelskt uttryck och kan ha hetat så från början i ursprungslandet - England, även om det är en nordisk älg som snart faller för jägarens skott, i motivet.
          Är Du säker på att det inte finns någon djuppressad stämpel under den klara glasyren i botten?

Comment

Nu har jag kollat med ägarna, nej det finns ingen stämpel. Ganska tjock glasyr i botten. Älg????? Det är en häst! Syns kanske bättre här
            Skulle väl lagt till att det är en himla otur ifall du är jägare
            Bifogade filer
            Last edited by Kolmårdstrollet; 2009-09-13, 19:15.

Comment

Tillinge

Som ett "bifynd" fick jag med detta stop från den "andra" stora samlarauktionen i Heberg i söndags. På annat ställe skall jag visa några andra köp.
              Bifogade filer

Comment

Inte dåligt alls. Vackert exemplar från Tillinge II.
                Från samme bortgångne samlare, som omtalades i första auktionen i Heberg? Det är synd att han inte hann göra en förteckning med historier till alla sakerna. De efterlevande hade ju så bråttom med att få iväg rubbet.
                Hur många av oss har gjort det hittills med egna saker??

Comment

Ett till Tillinge

Har börjat förgylla helgledigheten med loppisbesök efter att tidigare mest ha
                  bevistat diverse auktioner. Var på en loppis i dag i Trelleborg vilken hölls av auktionsfirman Karlsson och fann ingenting förrän jag började "rota" i en låda.
                  Får upp bifogade helt intakta gallerfat. Hade naturligtvis viss hum om Tillinge, men inget att skryta med. Gick in på den förträffliga sidan "Svenska och Europeiska porslinstämplar och fann intressant information. Kan inte fatta att fatet är 109 år gammalt! Undrar sedan om undersidan/foten alltid var gul på sådana Tillingefat? Såg ett Oskarshamndito på tråden vilket hade samma glasyr under foten som på trådarna.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2009-09-26, 18:25.
                  p-son

Comment

Det är ett förträffligt fat!
                    Ett lysande exempel på beskrivningen i denna text - hämtad ur Karl Hammers häfte:
                    "En särskilt uppmärksammad artikel var korgflätade fat och assietter, varav Boda hade en särskilt stor produktion, lätt igenkännlig genom sin täta flätning med tunna strängar och under senare decennier en jämnt gyllenbrun färgton eller en svagt flammig, svartbrun glasyr. Tillinge hade en ´rakare´ och glesare flätning med kraftigare strängar. (Det förekom även varianter med flata strängar.)"

Parantesen gäller för Ditt fat, Polsson.
                    Triangelstämpeln bör innehålla texten Tillinge och därunder en 2:a eller en 3:a. Isåfall bekräftar citatet också att den är tillverkad under 1900-talets första fjärdedel, under den tid man fortfarande hade tillgång till den sinande gula bornholmsleran.

Comment

Smedjebacken

Det här lilla väggfatet, tillverkat av Tillinge Fayence och Terracotta Fabrik II, väckte ingen större uppmärksamhet, då den försåldes på Tradera för en tid sedan. I sin oansenlighet, och kanske vanlighet som idyll från gamla Smedjebacken, gick den oförtjänt billigt.
                      Jag reagerade på den rakt övergående kanten och höll med säljarens uppgift, om att ett vykort klistrats på det platta fatet och sedan målats över med oljefärger. Det stämde bra och två andra vykort från avslutade auktioner visas som jämförelse.
                      Framställningstiden är cirka 1905-1910 och enligt blyertspåskriften kostade den då 1 krona och 25 öre.
                      Finns det andra motiv hos er att visa upp?
                      Bifogade filer

Comment

Här är helt livfulla och mycket utförliga skildringar i
                        "En berättelse om Carl Erasmi Dam, hans släkt på Bornholm och i Sverige samt hans fajansfabrikation i Småland, främst i Boda - av Nils Baumgardt"
                        som finns nätet att hämta.
                        Företalet:

För tråden relevanta länkar:

och

och

Comment

En gammal tidningsnotis kan väl passa in här?

Tidningen Kalmar 1910-11-04

Den 20 oktober
                          127. Harald Leonard Hammer ämnar under oförändrad firma fortsätta Henrik Lorensen Hammers i Timmernabben, Ålems socken, under firma Tillinge Fajansfabrik. H.L. Hammers, idkade fabriksrörelse för tillverkning af lerkärl, leksaker m.m.

Comment

Jens Andersen - en uppdatering

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Blomsterkransarna och knippena blev mer eller mindre standard, redan i England och influenserna därifrån märks tydligt och tidigt på Bornholm.
                            Inte minst hos assietten nedan, som är en av sex likadana, kan vara från Jens Michael Andersens första år som "egen" i början på 1890-talet. "Kan vara" - beror på att det inte finns belägg ännu för att det är samme man som stämplat så.
                            Samma blomverk återkommer på ännu tidigare bornholmskt, som hos Stibolt och några andra, vilket kan ses i de montrar från Bornholms museum, som Bengt H. gav en länk till,
                            Istället för att starta en ny tråd, uppdateras närmare information om de gula faten, med hjälp av denna länk:

Uppenbarligen är det fråga om fruktassietter, och då skulle det vara intressant att få se den skål eller större fat som borde höra till.

Comment

Vi gör en ny drive med den här tråden.

Inte kan det här vara Nils Holgersson på Akka, utan grundad en helt annan saga från Danmark (Bornholm) eller annat land?
                              Helt tydligt sitter en ung flicka på gåsen från Tillinge.
                              Den har kupad botten, vilket enligt Karl Hammer är typisk för just den och inte de andra fabrikerna.
                              Om färg och glasyrlyster finns inget att klaga, åtminstone inte i mina ögon.
                              Bifogade filer

Comment

Jag tycker det påminner mer om en stork än om en gås.

Comment

Working...
                                X