Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad heter denna serie av Hackefors?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad heter denna serie av Hackefors?

Jag har en servis i den här serien. Men jag vet inte vad den heter.
    Det står Hackefors och numret 13 under.

Bild

Någon som har en aning om vad det är för serie, och vad den kan tänkas vara värd?
    Last edited by Mirre; 2006-05-30, 16:39.

Hej Mirre!

Jag lägger in en bild och förklaring under rubriken "Om pricis en sån" hur man lägger in bilder för jag vill ju se din servis.

Comment

Okej, jag försöker igen

Så här ser den ut iallafall. Jag har bara en bild på några assietter, men det ska väl förhoppningsvis gå att se vilken serie det är bara genom dom.
      Bifogade filer

Comment

Jag tror inte att Hackefors namngav sina serviser. I Jane Fredlunds böcker nämns inte Hackefors alls?..de verkar inte riktigt räknas i porslinssverige trots att de har haft egen fältspatsporslinsproduktion (riktigt porslin alltså). Kan läsa i ?Porslinsmärken? att de startade 1929 med porslinsdekorering och 1934 började tillverkning av fältspatsporslin för att läggas ner 1957. Man fortsatte med dekorationsverksamhet i stor omfattning.
        Vet inte om de kom upp i samma antal dekorer som Karlskrona som tydligen gjort 7000 servisdekorer och 15000 specialbeställda serviser?..
        Borde bläddra igenom alla gamla A&A, där någonstans finns det säkert något skrivet om Hackefors.
        Som sagt, det är kvalitetsporslin och de är väl fina att servera tårta på, dekoren tål nog inte diskmaskinen så det blir till att handdiska.
        Tänkte ge dig en länk till tradera, hackefors, avslutade auktioner så att du skulle kunna se prisbilden?..hmmmm?.där låg ju din bild, så då behövs ju inte det.

Comment

Jodå, de namngav....

Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
          Jag tror inte att Hackefors namngav sina serviser. I Jane Fredlunds böcker nämns inte Hackefors alls?..de verkar inte riktigt räknas i porslinssverige trots att de har haft egen fältspatsporslinsproduktion (riktigt porslin alltså). Kan läsa i ?Porslinsmärken? att de startade 1929 med porslinsdekorering och 1934 började tillverkning av fältspatsporslin för att läggas ner 1957. Man fortsatte med dekorationsverksamhet i stor omfattning.
          Vet inte om de kom upp i samma antal dekorer som Karlskrona som tydligen gjort 7000 servisdekorer och 15000 specialbeställda serviser?..
          Borde bläddra igenom alla gamla A&A, där någonstans finns det säkert något skrivet om Hackefors.
          Som sagt, det är kvalitetsporslin och de är väl fina att servera tårta på, dekoren tål nog inte diskmaskinen så det blir till att handdiska.
          Tänkte ge dig en länk till tradera, hackefors, avslutade auktioner så att du skulle kunna se prisbilden?..hmmmm?.där låg ju din bild, så då behövs ju inte det.
          Jo, de namngav tydligen ibland i alla fall, för jag har just köpt Hackefors-porslin på auktion och den har märkningen: Hackefors modell E34 Apollo,

mycket stilren och vacker, skulle själv gärna vilja ha lite info om den, har letat men hittar den ingenstans.

Comment

Working...
          X