Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd krukmakare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Okänd krukmakare

16,5 cm hög, tjockt drejad, ristad dekor, påstods i auktionskatalogen vara 1800-tal, men i botten på utsidan står det "19" vilket sannolikt omtalar århundradet. Någon form av glasyrdropp döljer tiotals- och entalssiffran
    efter 1900. Signaturen i botten okänd för mig.

Hjääääälp!
    Bifogade filer
    p-son

Jag tror att man ska vrida signaturbilden åt det håll jag gjort nedan. Inverteringen tydliggör också de bokstäver man kan föreställa sig, i det här fallet GJ och kanske ett Y med. Jag har dock aldrig sett den här signeringen tidigare.
    Intrycket är sydskånskt arbete, strax före eller samtidigt med Edvin Larsson. Den gröna glaseringen är en gemensam nämnare.
    Figurernas klädesätt ser dock ut att vara några decennier äldre än förra sekelskiftet.
    Mycket charmig vas!
    Bifogade filer

Comment

Dräkterna är nog åtskilliga decennier äldre än förra sekelskiftet. Jag tycker det ser ut at vara ganska fria tolkningar av italienska renässansdräkter.
      Formen på vasen tycker jag också har släktskap med albarellovaser, så det handlar nog om en krukmakartolkning av italienskt 1400-talstil i typisk sen 1800-talsstil, även om den nu mycket väl kan vara tillverkad efter 1900.

Comment

Jo, det har Du rätt i, FBQ. I allt det Du skriver, men allmogen festklädde sig också så på 1800-talet i gammal tradition.

Comment

Jo - nedre figuren hade kunnat vara en skånsk kilmössa - men tycker inte frisyer och vad jag kan se av dräkterna riktigt liknar folkdräkter. Skånska folkdräkter fick inte riktigt den modernitet som Dalarnas landskapsdräkter fick, och efter sådär 1850-60-talet var det bara fattiglappar och gamla gubbar som bar dem, och jag tror inte det är något man välja som motiv på en sån här vas.
          Kulturen plockade väl fram dem i början på 1900-talet, men då handlar det ju mest om en intelektuell krets som omhuldar dem. Hembygdsrörelsen om en folklig dröjer en bit in på 1900-talet innan den slår igenom.
          (om vi bortser från just Dalarna, där den redan omkring 1905 får en ganska bred uppslutning)

Comment

Eklöven kändes också som en typisk nyrennäsansdekor

Comment

Tack, FBQ och Gideon för era svar/inlägg!
              Funderade ett tag om krukmakaren möjligen var inspirerad av bröderna Grimms sagor.
              Har för mig att figurerna på vasen påminner om illustrationer i boken, vilken jag naturligtvis inte har tillgänglig.
              Förmodar att signaturen hamnar i facket "okänd" för gott.
              p-son

Comment

Jag tror att förebilden finns på Kulturen i Lund i form av en italiensk albarello. Jag tycker mig kunna se den framför mig, även om det är ganska länge sedan jag var där. Möjligtvis finns den också på bild i någon av årsböckerna.

Här är desutom en atikel om Apoteket Lejonet i Malmö av Gert Backe för Antikvärlden med två albarellos:

Journalistiken är vår kärna · Med över 2000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern.

Jag känner också att den är skånsk, men jag har aldrig stött på denna signatur. Det ska bli mycket spännande att se vad vi kan komma fram till.

Comment

Tack, Kaptenen!
                  Likheten med albarellovaser instämmer jag i. Fick ett tag skulptören m.m Jöns Mårtensson, Lund, i huvudet. Har sett liknande figurer, tror jag, på fat av honom fast signaturen stämmer inte. Hursomhelst Kulturen i Lund är kontaktad och förhoppningsvis
                  dyker det upp ett svar.
                  p-son

Comment

I väntan på svar från Kulturen fann jag idag i den av Föreningen Malmö musei vänners utgivna "Renässans: En stilhistorisk handbok" författad av Ernst Fischer, 1930, en bild som kan ha utgjort förlaga. Bildtexten lyder: Italienska fajanser. Faenza, 1400-talet.
                    Tyvärr så går det inte närmare att säga var dessa albarellos finns. Det står endast att "Illustrationsmaterialet är hämtat ur Malmö musei bildsamling och bibliotek".
                    Bifogade filer

Comment

Tyvärr har inte Kulturen svarat än. Vad "min" krukmakare blivit inspirerad av framgår
                      klart när man ser "dina" albarellos.
                      Tack, Kaptenen!
                      p-son

Comment

Likheter?

Var på Kulturen i Lund i dag och såg denna 1500-talsmajolika. Visst påminner "mina" figurer mycket om denna?
                        Bifogade filer
                        p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                          Var på Kulturen i Lund i dag och såg denna 1500-talsmajolika. Visst påminner "mina" figurer mycket om denna?
                          Jo Polsson, där är helt visst likheter. Du såg inga Albarellos med porträtt i profil?

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Jo Polsson, där är helt visst likheter. Du såg inga Albarellos med porträtt i profil?
                            Om jag inte missminner mig fanns det sådana också. Vi, min son och jag, tittade på så mycket att det nästan snurrade i huvudet. Vi var emellertid överens om att utställningen "Folkkonst & Design", vilken desutom upptar hela 2010 års Kulturen årsbok, var för att använda dagsaktuell vokabulär, ett stolpskott.
                            p-son

Comment

Working...
                            X