Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Örebro Fajans

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Har nu läst allt som du har grävt fram och måste ge dig en eloge för allt ditt arbete. Att det fanns namngivna formgivare var ett plus och oväntat!
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Det är väl ett par namn som är av lite större intresse, de konstnärliga ledarna. Victor Hägerstrand och Konrad Reinhold Nilsson. En snabb koll på nätet gav dessa förslag.
      Den första är jag lite osäker på men en gissning är att det är denna person
      Eric Victor Hägerstrand. F. 1862 Hovmantorp.
      Föräldrar Adolf Hägerstrand f.1822 g.med Lena Petersdotter f.1823 i furuby

Den andra är väl mer uppenbar:

Sveriges Dödbok 1947-2006

18771112-667
      Nilsson, Konrad Reinhold
      Österängshemmet, Örebro
      Död 5/12 1965.
      Kyrkobokförd i Örebro Olaus Petri, Örebro kn (Örebro län, Närke).
      Född 12/11 1877 i Karlskrona (Blekinge län, Blekinge).

Änkling (11/3 1948).
      --------------
      Födelseförsamling i källan: Karlskrona (Blekinge län)
      Källor: DOR 65 / PA
      ---------------------------------------------------

Sveriges Befolkning 1900

Post 416937
      Nilsson, Konrad Reinhold
      Kakelarbetare
      f. 1877 i Karlskrona (Blekinge län, Blekinge)
      Pojke, ensam i familjen
      Apendix
      Karlskrona stadsförs (Blekinge län, Blekinge)
      Födelseort i källan: Karlskrona Blekinge län

Sveriges Befolkning 1890

Post 1703593
      Nilsson, Kristina Maria
      f. 1848 i Karlskrona amiralitetsförs (Blekinge län, Blekinge)
      Änka, mor i familjen
      16:de Qvarteret
      Karlskrona stadsförs (Blekinge län, Blekinge)
      Födelseort i källan: Karlskrona Amt.

Barn:
      Hulda Anna Elisabet född 1876
      Konrad Reinhold född 1877
      Nanny Rebecka född 1882
      Magnus Daniel född 1884
      Harald Adrian född 1886
      Rosa Clara Amalia född 1890

samtliga barn födda i Karlskrona stadsförs.

Allt taget från anbytarforum

Comment

Intressant Johan B, jag hoppades att någon skulle ta det initiativ som du nu gjort. Jag är inte klar på något sätt med Örebro, utan kommer att forska vidare tills jag hittar det jag söker, eller hamnar i en senare version av dödsboken.

Ett alternativ jag tänk mig, är att söka hos Upsala Ekeby. 12-14 personer från Fajansfabriken fick ju jobb där, och de bör väl finnas i listor över de som fick anställning vid UE under 1928. Problem kan uppstå, om arbetsgivaren redan från början hette Upsala Ekeby, och inte Örebro Fajansfabrik.

Sedan ett tips till Johan B.
        Om det finns gamla tidningar på biblioteket i Motala, så kan man tänka sig att det skulle gå att få fram ytterligare information om Motala Lervarufabrik. Det är ett digert arbete som slukar många timmar, men det kan det vara värt (om man hittar något).

Comment

Måste bara nämna att Gustav53 har lagt till på sin sida att man kan ladda hem en Pdf-fil med de rön han har gjort. För dem som inte vill ladda hem så går det att köpa häftet till det priset som det kostar honom att göra ett(billigt)!

Direkt till höger om rubriken finns notisen om nedladdning/köp.
          Kakelugn är ett samlingsnamn på eldstäder som har kakel som ytterbeklädnad. I Sverige utvecklades under 1700-talet en särskild typ av kakelugnar som ökade värmeeffektiviteten genom att låta värmen cirkulera i ett inbyggt rökkanalssystem. Detta är det vi i dagligt tal kallar kakelugn. Den moderna kakelugnen uppstod under senare delen av 1700-talet. Eftersom järnverken gjorde av med … Fortsätt läsa Kakelugnar →
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

"The page cannot be found"

Comment

That's correct

Comment

Nu är du väl lite hemlig Gustav53!

Comment

Jag blir bara så trött på att en del retade sig på min sida om Porslin och Keramikstämplar. Några tycker helt enkelt inte att man ska hjälpa andra. Finns den inte, så finns det inget att klaga på.

Comment

Ibland blir man ledsen på folk. Jag ser nätet som en av de mest demokratiska institutioner där de som har kunskap kan förmedla den till de som vill ha kunskap. Att vissa vill se sin kunskap som unik och inte vill dela med sig är bara ledsamt, de ser bara till sitt eget intresse. Kunskap är något så mycket större än någon enskilds egna vinning, och till slut tror jag alla tjänar på mer kunskap, för med mer kunskap ökar också intresse, med ökat intresse blir det mer pengar i sakerna.
                    Sedan kan jag inte kritisera dig för att du inte vill bli trakasserad, det har jag stor förståelse för, man ska inte behöva bli utsatt för det bara för man vill delge kunskap. Tack för det du la ut och hoppas att du en dag känner att du vill lägga ut det igen och att folk visar uppskattning för det.

Ta väl hand om dig!

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                      Måste bara nämna att Gustav53 har lagt till på sin sida att man kan ladda hem en Pdf-fil med de rön han har gjort. För dem som inte vill ladda hem så går det att köpa häftet till det priset som det kostar honom att göra ett(billigt)!

Direkt till höger om rubriken finns notisen om nedladdning/köp.
                      http://www.auktionskammaren.nu/Porsl...kar/orebro.htm
                      Nu finns sidorna med porslins- och keramikmärken igen!

Comment

Tack Gustav53 for att du lagt ut dina alster igen. Jag vet inte om det ar i sin helhet men bra i alla fall....och sa hoppas jag att om nagon har nagra synpunkter pa ditt jobb att det framlaggs konstruktivt och utan malice......for synpunkter har vi ju alla......
                        Andres

Comment

Tack, Gustav53, för en informationsrik snygg och lättnavigerad sida!
                          Inlaggd bland mina favoriter.
                          Mvh Simco

Comment

Kanon Gustav53! Det värmer....

Comment

Gustav53
                              jag instämmer i kören med ett högt tenorläge....

Comment

Örebro Fajans fabrik

Hej igen, jag efterlyser bilder på de stämplar som användes under mellantiden då ÖF tagits över av UE då de endast stämplade med ett enkelt U.
                                Det är främst vardagsgods och dess inpräntade stämpel jag söker.
                                Vill bara tillägga att den annons jag hittade från tiden för Örebro Fajansfabrik jag nämnt och fotat nu finns på det emenenta Arkivcentrum i Ö-o för framtida bruk och bevarande.
                                Utan historia vore vi icke

Comment

Working...
                                X