Warning: Undefined array key "birthday_search" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "joindate" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "posts" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "posts" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "userid" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "userid" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "privacy_options" in phar://.../vb/vb.phar/api/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "userid" in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Undefined array key "userid" in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Undefined array key "lastactivity" in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in .../vb5/route/profile.php on line 74 Örebro Fajans - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Örebro Fajans

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Jag har fortsatt att forska kring Örebro Fajansfabrik, föregångarna AB Svenska Kakelfabriken och AB Lerindustri, och detta är vad jag hittils fått fram:

    AB Svenska Kakelfabriken grundas i Richardsberg, Örebro 1893, men ägarna satt i Stockholm. Företagets riktiga namn var AB Svenska Kakelfabriken i Stockholm, med adress V:a Trädgårdsgatan 7. Dit gick all viktig post, och därifrån sköttes fabriken. Ägarna var Hovrättsrådet Gustaf Lindstedt, Arkitekt H.E Widlund, Generalkonsul A.G Åhrberg, Konsul O.M. Ruben (som också var verkställande direktör), Bankmannen G Wennerholm samt en herre vid namn C.J Tillman.

    De startar produktion av kakel och kakelugnar, väggplattor, lerkärl och prydnadsgods. Man ägnar sig också åt en del reparationsarbeten på kakelugnar. Fabriken har vid flera tillfällen problem, och får nedslag av myndigheterna 1905, 1906 och 1918. Kakelfabriken hade 1906 ett 30-tal anställda, varav 5 var minderåriga. Vid omstruktureringen 1919 fanns det 40 anställda. Samma år, 1919, byter man också namn till AB Lerindustri.

    AB Lerindustri var en direkt fortsättning på AB Svenska Kakelfabriken, och under det nya namnet fortsatte man Kakelfabrikens verksamhet som om inget hade hänt. Det var i stort sett samma ägare, samma postadress i Stockholm och samma typ av tillverkning. Visserligen utökades modellprogrammet med öppna spisar, blomkrukor och allehanda prydnadsgods, dessutom började man använda konst och antikglasyr på en del av produkterna. Fabrikens verksamhet varade under perioden 1919-1925. AB Lerindustri hade mellan 60 och 70 personer anställda under verksamhetstiden. Information angående Aktiekapitalet varierar från 100.000 kr till 250.000 kr. Företaget gick i konkurs 1925, och hela verksamheten köptes av Upsala Ekeby.

    Fabrikens ledare hette E.V Eriksson, och till sin hjälp hade han Konstnärliga ledaren Victor Hägerstrand. Hägerstrand var född i Småland 1882, och död 1962. Signeringen "ABL" är ristad i godset. De konstnärssigneringar som hittats, är T.H, G.P, P.S, och E.P. Man har inte lyckats knyta några av signeringarna till några namn.

    Örebro Fajansfabrik kallades i folkmun "Kakelfabriken Richardsberg" eller "Fajansen". Företaget grundades 1893 som Svenska Kakelfabriken, namnändrad 1919 till Örebro Lerindustri*(AB Lerindustri). AB Lerindustri gick i konkurs 1925. Konkursboet köptes av Uppsala Ekeby, som fortsätter driften i Örebro under namnet Örebro Fajansfabrik. År 1926 arbetade 37 personer vid fabriken, varav en är identifierad som Greta Törnkvist. Hon arbetade framförallt med tillverkning av Blomkrukor och Syltkrukor. Av de som arbetade vid fabriken, var 35 män och 2 kvinnor, 5 av dem var minderåriga. Det finns inga uppgifter om konstnärer eller formgivare.

    Greta Törnkvist berättar i boken "Så var det på min tid", utgiven av Landstinget i Örebro 1982, hur man gick till väga för att göra t.ex. Syltkrukor. En "gubbe" bar upp lera som skulle knådas. När den var knådad och klar, lades en lagom stor klump ner i en gipsform. Sedan sattes formen på en platta, och en mekanisk arm fördes ner i öppningen. När sedan formen roterade på plattan, så trycktes leran ut efter formväggen med hjälp av armen. Den överflödiga lera som kom upp över kanten, skars bort. Efter bränning så öppnades ugnen, och godset fick stå och kallna under en dag. Det som skulle glaseras bars sedan till en annan sal, medan det övriga bars ut på lagret.

    Produktionen vid fabriken motsvarar inte förväntningarna, och 1928 läggs tillverkningen ner. Det var meningen att flytta hela verksamheten från Örebro till Upsala Ekebys fabrik i Kungsängen, men eftersom fabriken i Kungsängen nyligen förstörts i en brand, så flyttas det till Ekeby Bruk istället.

    Godset som producerades i Örebro, märktes med "ÖF" och ett nummer. Efter flytten till Ekeby Bruk, så fortsätter man producera en del av de modeller som gjordes i Örebro, men då signerades föremålen endast med ett "U". Denna unika signering pågick bara under en mycket kort period, och man ändrade snart märkningen på Örebromodellerna till Upsala Ekebys signatur - UE.

    OBS
    Signeringen ABL (AB Lerindustri) är inte i skrift fastställd, men jag är övertygad om att signaturen tillhör Lerindustrin.

    Comment


    • #47
      Imponerande arbete, Gustav53!
      p-son

      Comment


      • #48
        Köpte en kruka från Örebrofajans igår att flylla på i tråden. Har ju helst velat hitta något från ABL, men den här får duga.
        De var riktigt dyra på märkta krukor på loppisen, men den här kände dom inte igen så jag fick den billigt
        Bifogade filer

        Comment


        • #49
          Ny information ang. Örebro Fajansfabriks anor.

          AB Lerindustri går aldrig i konkurs, utan köps upp av ett företag vid namn AB Opportunita.
          AB Opportunita går i konkurs 1925, och hela konkursboet säljs på offentlig auktion. På gund av det stora antalet utrop, så delades auktionen i två delar. Den första delen såldes 28 oktober 1925, och andra delen såldes 21 december samma år.

          I auktionens innehållsförteckning finns följande:
          Fastighet, lösa maskiner, virke, lager av färdigt gods samt halvfabrikat, rågods, förbrukningsartiklar, kontorsinventarier m.m. m.m.

          Upsala Ekeby kan alltså inte ha köpt något konkursbo efter AB Lerindustri. Detta p.g.av att AB Lerindustri aldrig gick i konkurs, samt att allt såldes på auktion. Teorin får således bli, att Upsala Ekeby köpte fastigheten samt alla fasta tillgångar typ ugnar o.s.v. på auktion efter AB Opportunita. Om det är på det viset, så var man tvungen att ha "eld i baken" för att kunna starta Örebro Fajansfabrik redan 1925..

          Jag ska gå igenom ytterligare en mängd information innan jag gör någon uppdatering på min sida om ÖF.

          Comment


          • #50
            Mycket bra, Gustav53!
            Är informationen hämtad ur de lokala, samtida tidningarna? Har inte hunnit ännu att gå igenom dem.
            Förhoppningsvis har hela historien i vår hand till slut.
            Utmärkt.

            Comment


            • #51
              Svar ja !
              Har ägnat många timmar åt att gå igenom Nerikes Allehanda år 1925, och kommer i veckan att gå igenom Örebro Kurriren för samma år. Märkligt är, att inte ett enda ord skrivits om Örebro Fajansfabrik under detta år. Det stärker ytterligare att ÖF inte kom igång förrän 1926.

              Sedan har vi ju 1926, 27 och 28 kvar, men de kommer jag också att gå igenom under veckorna som kommer.

              Comment


              • #52
                Jag har nu fått fram säkra uppgifter på att Örebro Fajansfabriks verksamhetsperiod är betydligt kortare än vad man tidigare trott. Perioden 1925 - 1928 är inte helt korrekt. ÖF var verksamt från maj 1926 till mitten av januari 1928, alltså endast ca 20 månader.

                För den som är intresserad, finns uppdateringen på min sida om Örebrofabrikerna:
                Kakelugn är ett samlingsnamn på eldstäder som har kakel som ytterbeklädnad. I Sverige utvecklades under 1700-talet en särskild typ av kakelugnar som ökade värmeeffektiviteten genom att låta värmen cirkulera i ett inbyggt rökkanalssystem. Detta är det vi i dagligt tal kallar kakelugn. Den moderna kakelugnen uppstod under senare delen av 1700-talet. Eftersom järnverken gjorde av med … Fortsätt läsa Kakelugnar →

                Comment


                • #53
                  Ursprungligen postat av Gustav53 Visa inlägg
                  För den som är intresserad, finns uppdateringen på min sida om Örebrofabrikerna:
                  http://www.auktionskammaren.nu/Porsl...kar/orebro.htm
                  Tack Gustav53!

                  Jättekul läsning för en Örebroare !!!
                  Slainte Mhath

                  Comment


                  • #54
                    Ursprungligen postat av Manga64 Visa inlägg
                    Tack Gustav53!

                    Jättekul läsning för en Örebroare !!!
                    Även för en Trelleborgare!
                    p-son

                    Comment


                    • #55
                      Underbar dokumentation! Tackar.

                      Comment


                      • #56
                        Tack för visat intresse.

                        Efter viss korrespondens med Stadsbiblioteket i Örebro, blev jag nerlotsad i ett källarvalv där samtliga exemplar av Nerikes Allehanda och Örebro Kuriren fanns bevarade. För att leta information behövde jag gå igenom två dagstidninar under en period av 4 år (ca 2.400 tidningar), och det tar sin tid och blir en smula dammigt.

                        Jag ska gå igenom tidningarna för år 1927 nu, och förhoppningsvis hittar jag några namn som kan förknippas med Örebro Fajansfabrik.

                        Comment


                        • #57
                          Hoppas på god nyhetsjakt idag och att du har många flaskor vatten med dig när du sitter begravd i de mörka dammiga källarhålorna
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                          Comment


                          • #58
                            Jag kan försäkra dig Tingeling, om att det är lika muntert som intressant att gå igenom tidningarna.

                            Att få läsa om Tattarna Lindgrens eskapader på 20-talet, då de stjäl plånböcker och jagas till skogs av landsfiskalen. Eller hur man kan bota "klena" barn med en ny vitamintablett, och hur man i privatannonserna söker efter "Talförda och nyktra Chaufförer för transport med Automobil". Det framgår också klart att "Pilsnerdricka är nyttigt, och förebygger både alkoholism och smuggling".

                            Nog om det. Det nya som framkommit, är att Upsala Ekeby hade tillverkning i Örebro långt innan Örebro Fajansfabrik etablerades. UE hade ett mycket nära samarbete med J.E Östberg & Co Kakelfabrik, som både stod för tillverkning och återförsäljning av Upsala Ekebys produkter. När sedan Östbergs fabrik lades ner 1925, så valde UE att starta egen tillverkning i Örebro under namnet Örebro Fajansfabrik. Året var 1926.

                            Jag jobbar fortfarande på att få fram namn på de som arbetade vid fabriken.
                            Last edited by Gäst; 2009-10-06, 17:00.

                            Comment


                            • #59
                              Gustav, läste dina fina Örebrodokumentation....
                              ABL, som finns i annan tråd, är väl då utredd som AB Lerindustri i Örebro

                              Comment


                              • #60
                                Jag kan ännu inte bevisa att det är på det viset, men jag har hittat så många detaljer och annan information som klart tyder på att så är fallet, så jag går gärna till "banken" med mina uppgifter. Dömd på indicier, skulle man kunna säga.

                                Comment

                                Working...
                                X