Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bengt Lindqvist i Ödsmål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dokumentation: Bengt Lindqvist i Ödsmål

Jag har på ett annat forum haft denna duva uppe till diskussion med blandade åsikter. Ni är ju fantastiskt duktiga (smicker) här och skulle gärna vilja få ert utlåtande om denna fågel. Kan jag avfärda Tyra Lundgren?

Click image for larger version

Name:	Duva.jpg
Views:	1
Size:	21,2 KB
ID:	595447

Name:	Duva_huvud.jpg
Size:	28,3 KB
ID:	595448

Under ser den ut så här, dvs inte helt lätt att tyda
    Tycker mig se antydningar till ett R längst fram och en lite krona vid den andra pilen, men jag kan definitivt se fel.

Name:	Duva_Sign.jpg
Size:	36,0 KB
ID:	595449

...och här är en signatur av Tyra Lundgren som jag lånat

Name:	Tyra_Sign.jpg
Size:	13,9 KB
ID:	595450
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-21, 09:48. Anledning: Tre kortare trådar har sammanfogats och rubriken har ändrats

Jo, Du kan nog avfärda Tyra Lundgren som skapare av denna fågel, tyvärr.
    Det finns en Lindqvist istället, vars signatur är mycket lik den på bild. Hittar inte just nu fakta om om honom i arkivet, men återkommer.
    En annan PES-medlem sitter också sitter inne med info om den keramikern och kanske dyker denne upp här.

Comment

Stort, stort tack Gideon!!! Jag visste att jag skulle få ett kunnigt svar här. Jättesnällt om du kan skaka fram nåt ur arkivet angående denne Lindqvist.

Comment

jorå, det är Bengt Lindqvist Ödsmål
        o precis så brukade han signera.
        Kan du se Ödsmål också?
        Eva Lindqvist Wijk för traditionen vidare...

Comment

Ha Ha, ja äpplet faller minsann inte långt från trädet, eller vad man nu skall säga. Jag bor 10 minuters bilväg från Ödsmål

Jättestort tack till Gideon och Jani, ni är fantastiska!!!

Comment

nu blev jag osäker på förnamnet Bengt, jag får nog luska lite....
            bifogar en otydlig signeringsbild
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
              jorå, det är Bengt Lindqvist Ödsmål
              o precis så brukade han signera.
              Kan du se Ödsmål också?
              Eva Lindqvist Wijk för traditionen vidare...
              Just det, ja. Hittade nu den mycket korta noteringen och kan bara tillägga att den har Erik som förnamn och att han gick ur tiden 1981.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Just det, ja. Hittade nu den mycket korta noteringen och kan bara tillägga att den har Erik som förnamn och att han gick ur tiden 1981.
                arkiverar du allt?? liksom antecknar (fick en vision av enorma lådarkiv i stil med x-files)
                livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Liten skål med rinnglasyr??

Tyckte det var så rolig glasyr på denna..heter det rinnglasyr om inte..hur ser rinnglasyr ut,,nyfiken. o jo förresten..signaturen..får inte fram ett jota..nån som kan tyda denallvarligt*L* jag vet inte ens om den e upp eller ner
                  Bifogade filer

Comment

Härlig vas, hjälp med utläsning av signatur

Hej

Denna härliga vas hittade jag idag. Trots lite nagg, så blev jag oerhört intresserad av signaturen. Någon som kan utläsa den?
                    Bifogade filer
                    Pes är mitt google.

Comment

Vasen är gjord av Bengt Lindqvist från Ödsmål utanför Stenungsund.

Comment

Tjena Lars.
                        Aldrig hört om honom innan, vet du vart man kan läsa mer om honom?
                        Hittar inte mycket på google inte på keramik stämplar heller.

Tack för info.
                        Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                          Tjena Lars.
                          Aldrig hört om honom innan, vet du vart man kan läsa mer om honom?
                          Hittar inte mycket på google inte på keramik stämplar heller.

Tack för info.
                          Här kommer en del bilder på keramik av Bengt Lindqvist. Dels är det som jag tycker bra keramik med en metallisk glasyr eller som oljefilm. Han lär ha gjort egna uppfinningar inom glasyrområdet.
                          Vidare är det "turistkeramik", dvs små skålar och flaskunderlägg med lokala motiv och landskapsblommor.
                          För övrigt vet jag inte så mycket om Bengt Lindqvist. Hustrun Anne-Sofie Lindqvist (1913-2002) var konstnär och tillhörde göteborgskoloristerna. Dottern, Eva Lindqvist-Wijk f 1946, är keramiker har tagit över sin fars verkstad - "Keramiken i Ödsmål". Dotterdottern, Emelie Wijk f 1980 är silversmed på Tjörn.
                          Det skulle vara roligt att få veta mer om Bengt Lindqvist.
                          Bifogade filer

Comment

Tjena Lars

Wow, jättetack för de fina bilderna och infon. Även jag skulle vilja vet mer om honom. Kaptenen kanske tittar in senare.
                            Pes är mitt google.

Comment

Tyvärr inget att tillägga om Bengt Lindqvist, mer än ytterligare bilder...

Den här vasen (8,7 cm hög) med fiskar, maneter, sjöstjärnor och tång får nog räknas till bohusländsk turistkeramik.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X