Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

JIE GANTOFTA /Anita nylund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: JIE GANTOFTA /Anita nylund

anita nylunds serier med familjen pepparsson och alla dom där brukarna sussies söta syltbod osv hur vet man vilka som är äkta och vilka som är fejk?
    exempel från tradera:sockerströare;

---------------------------- http://www.tradera.com/Fru_Pepparson...ktion-67208860
    -------------------------------------------

högst förvirrande finns det ingen som kan bidra och hjälpa till med att göra detta till en jie eller anita nylund tematråd..
    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

för att förvirra det hela ännu mer så hittade jag denna:
    http://www.tradera.com/12st_kryddkar...ktion-70240152 (läs texten) ser nån bättre än mej och ser några stämplar alls?
    *förstår ingenting alls nu*

Comment

http://www.teknotoys.se/60-talet/stad.htm här finns några av burkarna noga avbildade.

Comment

där har dom inte text på framsidan av hatten dom små

Comment

Hmm då lyckades jag bara förvirra dig mer*L*

Comment

Jag har en bytta som starkt liknar en Anita Nylund. Så jag är nyfiken på hur signaturen brukar se ut. Dessutom....brukar en "äkta" Nylund ha trälock? Min har porslinslock men liknar de i trä intill förvillelse.

Comment

tydligen fler än jag som behöver få veta hur man ser vilka som är äkta

Comment

Vet att det gjordes japanska kopior på 60-talet av framförallt kryddburkarna. Har hittat någon som haft felstavad text på kryddan.
                Detta TROR jag är dessa kopior.

Comment

Hejsan
                  Eftersom jag samlar på mycket av Anita Nylund så har jag lite koll på dessa kryddburkar...
                  De med text på hatten är kopior, finns att läsa om i en gammal Antik och auktion. Det finns bara tre stycken i Familjen Pepparson: Mamma pappa och ett barn. Och de jag har sett har alltid varit märkta. Kopiorna är helt utan märkning. Burkarna som tillhör Vår lilla stad har alla trälock om de inte är från en senare utgåva, som jag tror kom på åttiotalet.Men locken kan se lite olika ut, alla har inte den svarta knoppen.

Comment

Jag har fått i uppdrag av bror min att sälja dessa på Tradera. Efter att ha läst igenom vad ni har skrivit i denna tråd så vet jag att dessa är kopior.
                    Men...någon kanske ändå vill ha dom. Såå...vad kan man sätta för uppropspris? Ska jag sälja dom en och en eller alla tillsammans?
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Eaglewoman Visa inlägg
                      Jag har en bytta som starkt liknar en Anita Nylund. Så jag är nyfiken på hur signaturen brukar se ut. Dessutom....brukar en "äkta" Nylund ha trälock? Min har porslinslock men liknar de i trä intill förvillelse.
                      Det gjordes en s.k. andra upplaga av Anita Nylunds burkar inför kommande 50-års jubileum. Men burkarna tillverkades av Subtil Portugal och de hade inte trälock utan locket var keramik.Burkarna var inte av porslin utan glaserad lergods. I botten skulle det finnas text som talade om att det är frågan om "andra upplagan". Anita Nylund har aldrig signerat burkar hos Jie, själva burkarnna skapades av Jie själv. Anita Nylund ritade bara mönstret för dem.
                      Aimon-34

Comment

Jag håller på och samla information och bilder av Jies gamla produkter. Dvs bara den gamla "riktiga" Jie som än tillverkade allt i Gantofta.(Efterföljare importerade ju allt)
                        Burken med keramiklock är sk "andra edition" den skulle lanseras till Jies 50-år som firma., 1992. Den är inte tillverkad i Sverige utan gjordes av Subtil i Portugal. Och den är inte av porslin, Jie tillverkade ju inte porslin.
                        Anita Nylund signerade ju inte själv något, det brukade vara tryckt text i botten. Själva burkarna ritades av Jie själv, Anita Nylund ritade bara mönstret. Allt är tryckt och handkolorerat. Ev kan man finna dekoratörens initialer undertill.
                        Men hur man skiljer de riktiga från kopior som gjordes i Tyskland och Japan, det kan jag inte än. Jag har inte haft sådana hos mig för att jämnföra.
                        Jag har i dag nog ca 2000 bilder av Jis produkter och håller på och skriva historien om det lilla företaget. Jag har även en hel del kataloger och prislistor från 1957. Men det är stort jobb att kunna sammanställa allt och i rätt ordning.

Comment

Fler som är nyfikna på JIE Gantofta

Smyger in en fråga till Aimon-34

Jag har lite röda JIE prylar, ett urval visar jag i följande tråd:

Kan du hjälpa mig med någon info om dessa, jag vet varken tillverkningsår eller designer(s).

Saknar du lite bättre bilder för dokumentation (jag är inget proffs) på mina röda saker kan jag försöka plåta dessa.
                          Slainte Mhath

Comment

.....

Comment

Äkta Anita Nylund, eller ej. Många vet ju inte att de flesta föremålen ritades av Jie själv, Anita gjorde dekoren. Det var screentryck i underglasyr teknik.
                              Jie gjorde ett försök inför 50-årsjubileum att göra hennes burkar åter populära. De tillverkades i Portugal av Subtil och hade keramiklock. Men det blev konkurs och de nya burkarna glömdes väl bort.

Comment

Working...
                              X