Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jani Keramik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
    Ja just det, ligger nu pa Tradera......
    Ja, det gör det. Var det fel att lägga ut en bild i dokumentationstråden? Vet ju inte om nästa ägare dokumenterar det på något sätt.
    Jag bröt av nyckeln i låset, som frusit, på bilen för ett par veckor sedan. De andra låsen hade också frusit så det gick inte att komma in i bilen. Fick bryta upp låset. Sibirienvintern hade även gjort att bilbatteriet hade tackat för sig. Nytt lås, nytt bilbatteri=dyrt.
    Men nu har ju du gjort lite reklam för vart fatet finns, och det finns även dokumenterat här på tråden, så allt väl
    Mvh Simco

Comment

Vill bara passa på att visa min minikollektion av Jani-skålar som jag älskar innerligt. Tänk att man kan bli så glad av att äga några skålar?
      Men det är något speciellt med Jani, hon är verkligen unik.
      Bifogade filer

Comment

Hade jag ägt den samlingen hade jag också varit glad och stolt!

Comment

Harligt Agnesh, det ar latt att tycka om en sadan samling.........

Comment

Den största skålen jag någonsin sett av Jani i den tunt drejade rödleran....!!!!!
            Diameter 33cm och höjd 15 cm
            Bifogade filer

Comment

Den du Jani! Var finns den? Hemma hos dig?

Comment

Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                Den största skålen jag någonsin sett av Jani i den tunt drejade rödleran....!!!!!
                Diameter 33cm och höjd 15 cm
                Mmm... en tjurigt florstunn skål. Snygg!
                Inget man vågar ha framme precis, utan hellre i glasmonter.
                Har Du provat att höra efter det klara plinget, som säger att ingen spricka finns, med hjälp av en liten förkromad stålhammare?

Comment

Ytterligare ett monster exemplar, hela 40 cm i diameter.
                  Inköpt i USA och tydligen gjort för export.
                  Fatet är 'signerat' med 'Made in Sweden'.
                  Jag har gjort en hel del efterforskningar om alster för export
                  men Laholmskännarna har aldrig tidigare sett eller hört att märkningen 'Made in Sweden' använts (kanske nån PESare vet)
                  Här är i alla fall 1 exemplar....
                  Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                    Ytterligare ett monster exemplar, hela 40 cm i diameter.
                    Inköpt i USA och tydligen gjort för export.
                    Fatet är 'signerat' med 'Made in Sweden'.
                    Jag har gjort en hel del efterforskningar om alster för export
                    men Laholmskännarna har aldrig tidigare sett eller hört att märkningen 'Made in Sweden' använts (kanske nån PESare vet)
                    Här är i alla fall 1 exemplar....
                    Jäkligt fint fat!

Jag tror att vi har svaret i Christina Lindwall-Nordins bok "Laholmskeramik", på sid. 121-122:
                    "En stor viktig kund var Svenska Amerikalinjen som beställde ett dussin prydnadsfat att hänga på väggen. Temat var olika nordiska vikinga- och gudasagor. Faten har en diameter på femtio centimeter och de är alla mycket individuellt utformade. Här kan man utläsa nordbornas och vikingarnas historia både till lands och sjöss.
                    Jani-Keramk såldes i Stockholm och i Göteborg, alla stora städers porslinsbutiker. De exporterade även mängder av keramik till USA."

Brodern till Nils (gift med Jane Wålstedt), Olof Larsson hade ju sin Laholmskeramik - alltid med tillägget Made in Sweden - och han hade exporten som del i marknadsföringen, vilket kan ha underlättat Janis lansering utomlands, och förstås kontakter.
                    "Företaget exporterade mängder av keramik till USA, som Olof Larsson uttryckte det i en intervju 1950:
                    - Så kan vi hjälpa Sverige att få många sköna dollar, vi skickar redan nu för åtskilliga tusenlappar i månaden."

Comment

Det där med Amerikalinjen har jag helt missat....
                      men faten är annorlunda då vikingar blandas med totempålar

Här en bild då faten packades upp, HELA puuuuh
                      Bifogade filer

Comment

Jag tänkte bara visa denna fina burk med lock som jag hittade häromdagen! Detta är min första Jani, men troligen inte den sista
                        Bifogade filer
                        http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Nu vill inte jag vara en "partyspoiler" men det var ett riktigt daligt malat exemplar du kopt. I regel eller snarare alltid ar malningen perfekt pa "Janiforemalen."
                          Bifogade filer

Comment

Pre-Jani

Jag förmodar att denna vas signarad Jane W-L kom till alldeles efter det Jane och Nils hade gift sig och innan de hade bildat Jani. Slutet av 1940-talet bör det nog vara. Vasen är 21 cm hög.
                            Bifogade filer

Comment

Historik Jani

Har skumläst igenom hela Jani-länken och vad jag kan se så är det väldigt lite fakta skrivet utan istället en fin bilddokumentation. Hade varit så kul om någon som är kunnig inom detta område, helt kort velat skriva ner lite fakta.

Comment

Om du hoppar in på biblioteket nära dig och söker upp boken, "Laholmskeramik" av Christina Lindvall-Nordin finner du 20 välskrivna sidor om Janikeramiken inklusive bilder, bra information om du vill ha grundfakta...

Comment

Working...
                                X