Då och då dyker det upp föremål från Elbogen. Jag har försökt hitta något om det på nätet men inte lyckats. Att Elbogen är ett gammalt namn på Malmö har jag förstått, men jag har inte funnit något om keramiktillverkning. Kanske någon av skåningarna har en aning? De saker jag har hittat är väl närmast att betrakta som turistsouvenirer, så det kanske bara är en liten keramikverkstad som aldrig har gjort andra saker. Kul om någon kan fylla ut lite luckor.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Elbogen
Collapse
X
-
Elbogen keramik var verksamma i Malmö från mitten av 1950-talet till början av 1980-talet.
Den keramik som tycks vara vanligast är väl flick- och pojkfigurer, men jag har också sett en del, som jag tycker, välgjord prydnadskeramik.
Mette Doller skall ha varit engagerad vid verkstaden under sin tid vid Höganäs keramik (1950-talet)
Norrlänningen Bengt H.
-
Tack för det Bengt. Har du några exempel på det som du kallar "välgjord prydnadskeramik", alltså vad för typ av saker. Det som jag själv har är en blomflicka liknande de från JIE, tror det var på 70-talet de var poppis, och en enklare ljusstake.¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Comment
-
På loppisarna i och kring Malmö hittar man massor av Elbogens produktion av naturliga skäl. Allt från små skålar till större figurer. Mycket är ganska trist men en del riktigt läckert. Man hittar en fräck grej, lyfter på den och..."jaha. en Elbogen"...och så ställer man tillbaka den.
Har aldrig köpt en enda Elbogen-pryl. Däremot har jag ärvt en riktigt fin hippie-figur efter min mamma. Den är nu sonens."Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Comment
-
Visst är figurerna välgjorda och fina.
Dom har säkert tillverkats i stora upplagor eftersom det inte är alltför ovanligt att hitta dem även om man kommer rätt långt upp i landet.
Därför känns det lite speciellt när jag någon entaka gång vänder på en i mitt tycke vacker vas eller skål (prydnadskeramik ? ) och ser att den är märkt "Elbogen".
Jag vill på inget sätt nedvärdera dessa figurer, men eftersom jag ytterst sällan ser något annat från deras produktion, så känns det något speciellt att hitta t.e.x. en vas eller skål därifrån.
Comment
-
Din blomflicka var ju betydligt mer arbetad än min Kecke. En genomgående detalj i märkningen verkar vara trappgaveln (för det är väl en trappgavel?) Kan det ha något att göra med att verkstaden låg i ett sådant hus?¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Comment

Comment