Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svensk? Finsk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svensk? Finsk?

Är det någon som har en aning om vem detta är? Signaturen ser Svensk eller Finsk ut, men jag kan inte hitta den någonstans. Vanligtvis konstaterar jag bara att "Äsch, hittar jag inte den så är det inget", men i detta fallet är den alldeles "för bra" för att bara avfärdas.

Det är mörkt(närmast svart) porslin, dekorerad med "nålstick" runtom.
    Last edited by Bosskey; 2008-04-02, 20:26.

Din vas är från Etelhems Krukmakeri på Gotland. Vi har att välja mellan tre alternativa, efterföljande krukmakare i tiden. Unikt framställt.
    1. Axel Nilsson, som grundade verkstaden kring 1890, började på 1930-talet tillverka prydnadsföremål. Han framställde dem av gammal, god krukmakaretyp, drejade och glaserade ett hårdbränt, klingande, brunsvart glaserat gods.
    2. Axel O. Nilsson efterträdde fadern 1946, och han har antagligen fortsatt i samma anda.
    3. Egil Solberg, blev 1961 näste man att överta verksamheten. Han upptäckte, 1966, en metod att tillverka det mycket berömda "etruskiska" svartgodset. Som modeller använde han lerkärl tillverkade på Gotland vid tiden efter Kristi födelse.

Vasen har uppenbarligen en mycket gammal förebild, i såväl form, som hämrad dekor och för att skilja 1930-tal och 1960-tal här, måste man nog känna den i händerna. Vad tror Du själv om åldern, Bosskey?
    Om man tittar på namnet Etelhem, som har det där hängande "snöret", eller vad man ska kalla det i bokstaven h, intryckt i synbarligen äldre yta, så tror jag att vasen är gjord av Axel Nilsson på 1930-40talet.

Ang. dekorsättet, så har boken "Elfstrands krukmakeri i Sjöbo", utgiven av Kulturen i Lund 1990, att berätta:
    "I de fall att krukan skall förses med en pricklinjedekor eller en färgad dekor, är tiden nu även inne att anbringa denna. Den fösrtnämnda åstadkommes med hämmorhaken, en fjädrande, vinkelböjd, skaftad strumpsticka, som hålles intill krukans vägg på ett sådant sätt, att den vid rotationen gör små hopp och därvid åstadkommer prickformiga intryck i väggen."

Comment

Det är ganska otroligt vilka kunskaper somliga besitter.....imponerande.

När jag läser ditt inlägg trillar det mesta på plats. Visst står det Etelhem.....jag fick det till Stålhem eller något liknande. Precis som du skriver är signaturen gjord "i äldre stil". När jag håller den i handen "känns" det som 30-tal(dock kan jag vara färgad av ditt inlägg), men onekligen är det mer likt "Etruskiskt svartgods". Att dekortekniken hette hämrad hade jag heller ingen aning om(men det känns som jag borde vetat det). Summa summarum......jag tror nog att det är 60-70 tal.

Tack så hemskt mycket.

Comment

Nu har jag kikat lite mer på den.......och godset ser "äldre" ut(inte minst i bottnen).......så vid närmare eftertanke lutar det nog åt 30-tal........

Comment

Working...
        X