Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Irma Yourstone

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tog mig friheten att mixtra med E.B.s bild för jämförelsens skull.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Y:et på Grevens alster är helt v-format i sin klyka medan nedanstående är mjuk. Handskrift förändras med tiden hos den enskilde individen förstås. Skulle jag bedöma utifrån detta så är givetvis E.B´s krus äldst och enligt min uppfattning från slutet av 40-talet, början av femtitalet; utifrån klädseln och frisyerna hos ungdomarna. Vad beträffar -31, som det ser ut att stå, möjligen kan 3 vara en femma beroende på hur den formas av individen. -31 verkar inte möjligt, då hon bytte till Yourstone på -40-talet. Å andra sidan KAN den vara tillverkad -31 OM det vore så att märkningen ligger utanpå glaseringen och att hon märkte den längre fram i tiden (av helt personliga skäl kanske) Den tillverkades säkert i egen verkstad, i vilket fall - inte tillkommen med tanke på produktion för t.ex Ekeby (vilket den skulle kunnat vara med tanke på en hel del som producerades och som påminner om detta alster. )Spekulerar lite bara.
      Punkterna mellan versalerna är placerade lite olika oxå.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Yourstone?

Kan den här vara gjord av Irma Yourstone? Signaturen är i varje fall mycket lik. Nån som har koll på Lerlaxens produktion?
        Bifogade filer
        ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Inte för att jag har koll på Lerlaxen, men detta är enligt mitt tycke en typisk Irma.

Comment

Detta är Irma Yourstone´s signatur.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

OK, tack till er båda. Känns bra att få känslan bekräftad.
              ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Ja, ni vet väl att Irma var syster med Ilse Classon och hette Yourstone som gift med Henry. Yourstone Keramik drivs numera av Bengt Yourstone.

Hemsida:

Välkommen till Yourstone Keramik! Handgjorda keramikfigurer med känsla för stil och tradition. Tomtefamiljen från Storskogen, Luciatåget m.m.

Hon var förövrigt också verksam på Upsala Ekeby, men den här är gjord på Yourstone Keramik
                Last edited by Jonny Mårtes; 2008-02-11, 01:13.

Comment

Är Lerlaxen och Irma Yourstone prylar poppis? Har en jättefin flaska som påminner lite om Farstagods.

Comment

Poppis och poppis..jag gillar vissa av "hennes" saker men att säga att de är poppis nja det är de nog inte.

Du kan inte lägga in en bild på din flaska EFP ?
                    Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Comment

Sprang på denna lilla tavla av Irma Yourstone idag.
                      Det slog mig hur lite fakta det finns om henne och hennes produktion. Kanske kan vi tillsammans i en dokumentationstråd skrapa ihop lite information och bilder?
                      Bifogade filer
                      Last edited by Gideon; 2011-03-19, 22:17.
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

Comment

Tar mig friheten att kopiera in bilder från tidigare trådar, tex denna:
                        Bifogade filer
                        Konfucius

Comment

Här http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=7866 finns en intressant diskussion kring huruvida nedanstående urna är en Yourstone eller ej.
                          Bifogade filer
                          Konfucius

Comment

Väggdekoration för UE. Har sett den även i gult, finns det flerfärger tro?
                            Bifogade filer

Comment

Stor väggtavla, 38cm hög. Den övre fisken är väl en scalar, kan de undre vara lerlax?
                              Bifogade filer

Comment

Lite fakta som jag tror är rätt så tillförlitliga:
                                Makarna Yourstone drev åren 1942-1959 keramikverkstad i Huddinge under namnet Yourstone keramik.
                                1959-1986 bedrevs verksamheten i Halmstad under samma namn förutom under ca. tio år (början av 1960-talet till början av 1970-talet) då namnet Lerlaxen användes.
                                1986 övertog sonen Bengt verksamheten Yourstone keramik.
                                Irma Yourstone har ju dessutom varit engagerad av U-E, och i unga år av Rörstrand.

I skriften Svenska hem 1964 finns en liten artikel om Lerlaxen (det var också en hemslöjdsbutik).

Visar bilder på några typiska Yourstone (Lerlaxen) produkter. Jag tycker personligen att det också är typiska Halmstads-produkter. (Båtabacken- och Lonebergs keramik)

Dessutom en vas från Lerlaxen-perioden. Mycket snygg tycker jag.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X