I mitt föräldrahem står det ett par "Höganäskrus", ett 12L och ett 6L, som vid närmare granskning visar sig komma från Raus. Är de ovanligare än Höganäs? Stora krus verkar vara ganska ovanliga öht, på tradera brukar ju det mesta finnas, men inga stora krus. Googlade lite och vad jag kan förstå så tillverkas det krus i Raus fortfarande, har stämpeln alltid sett lika dan ut eller går det att åldersbestämma med hjälp av den?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Raus saltglaserade krus
Collapse
X
-
Krusen från Höganäsbolaget är de vanligaste, bl a beroende på produktvolymen och den långa verksamhetstiden (1835-1954). Rausfabriken startade 1911 av Ludvig Johnsson. Han började 1880 som 14-åring i Höganäs, emigrerade vid 18-års ålder till Amerika och återvände till Sverige 1897 och fick anställning på lerkärlsfabriken i Helsingborg.
Ludvig Johnsson avled 1946 och Hugo Anderberg, Knut Mellby och Olof Nilsson köpte fabriken av sterbhuset. Hugo Anderberg drev fabriken fram till 1988, och då hade hans båda kompanjoner redan avlidit.
Stämpeln har sett likadan ut under hela verksamhetstiden, och bruksföremålen signerades mycket sällan.
År 1945 kostade det minsta kruset på 1 liter 65 öre och det största på 50 liter 27kr och 50öre
-
Friesen, Otto von: KRUKAN FRÅN RAUS. Stockholm: Nordiska museet, 1976. 61, (3) s. 19,5x17,5 cm. Förlagets tryckat pappband med lätta bruksspår. Fotoillustrerad. Med namnteckning på det fria försättsbladet. (#81582) 100:-
Vet inte om denna kan ge något, men handlar ju om trådens tema.
Söffe
Comment
-
Som sagt, Rauskrusen ar i regel yngre men syns inte lika ofta i omlopp. Markningen har sett ut sa fran borjan. Jag tycker personligen om Rauskrusen eftersom dom alltid ar valgjorda. Om du ser efter har dom i regel svart pigment i leran (sma svarta prickar) sa det ar latt att identifiera dem aven utan stampel, handtagen ar ocksa hogre och vanda mer utat om du vill finna skillnader med Hoganas.
Comment
-
I denna boken finns det inga stämplar med öht..tyvärr...Ursprungligen postat av söffe Visa inläggFriesen, Otto von: KRUKAN FRÅN RAUS. Stockholm: Nordiska museet, 1976. 61, (3) s. 19,5x17,5 cm. Förlagets tryckat pappband med lätta bruksspår. Fotoillustrerad. Med namnteckning på det fria försättsbladet. (#81582) 100:-
Vet inte om denna kan ge något, men handlar ju om trådens tema.
Söffe
Jag köpte min genom bokanders i trollhättan....50 kr
ISBN 91-7108-093-7Varför göra livet krångligare än vad det är.....
Comment
Comment