Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tilgmans eller Alingsås?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Tilgmans eller Alingsås?

Den här dubbellampan är en av mina favoriter men jag vet inte var den kommer ifrån. När det gäller den här typen av sgrafitto tycker jag att det är näst intill omöjligt att skilja på Tilgmans och Alingsås när det gäller standardgodset. Jag har en kryddburk från Laholm som är dekorerad med samma teknik, men där är allt olika...

Jag såg en tvilling på Tradera och den säljaren sa att det var Tilgmans p g a en märkning i mässingsbandet som håller fast lampan, ett T i en romb. Jag tror inte på det, verkar troligare att den märkningen kommer från tillverkaren av mässingsbandet. Däremot har det suttit en etikett på samma band, som lämnat efter sig lite klisterrester, kan möjligen ha varit cirkelrund, men jag vet inte hur ettiketterna från någotdera företaget såg ut. Den bruna färgen i blommorna ligger ovanpå, men jag har inget från Alingsås med den nyansen att jämföra med. (Jo, det är Alingsås jag samlar på. Den bruna nyansen har jag däremot på en daggmaskdam av Luterkort, även då ovanpå...)

Är det någon som vet hur i hela fridens dagar man ska bära sig åt att skilja på sgrafitto av Tilgmans och Alingsås när det inte finns märkning?

Är det någon som har något hum om när dessa prylar tillverkades? 50-tal? 60-tal? Tidigare? Senare?

Visar även en bild på mina alingsåsare. Längst till höger står kryddburken från Laholm. (Alingsås tar slut efter äggkopparna...)
    Bifogade filer
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Det jag vet är att Tigman alltid signerade sina föremål...

Comment

Den här typen av föremål, d.v.s lampskärmar hade ingen Tilgman märkning. Vissa mönster kunde ha en signatur i mönstret, men långt ifrån alltid. Jag är nästan hundra på att detta är Tilgman. Fjärilarna, färgen på dekoren, för det mesta känner/ser man skillnaden på de båda företaen.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Den här typen av föremål, d.v.s lampskärmar hade ingen Tilgman märkning. Vissa mönster kunde ha en signatur i mönstret, men långt ifrån alltid. Jag är nästan hundra på att detta är Tilgman.
        Jag hade gärna sett att det var Alingsås, men det är nog mer troligt att det är Tilgmans.

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Fjärilarna, färgen på dekoren, för det mesta känner/ser man skillnaden på de båda företaen.
        Säljaren hade en hel del skålar och askfat från båda tillverkarna. Vi försökte jämföra med lampan utan att bli ett dugg klokare. Däremot upptäckte vi att det var hart när omöjligt att skilja tillverkarna åt utan att titta i botten. Säljaren verkade känna till båda företagen någorlunda väl...

Lampans mysfaktor är mycket hög, som synes på första bilden. Andra bilden visar en lampfot från Tilgmans. (Jag är inte 100 på att det verkligen är originalskärmen.) Himlen är ristad på samma sätt som bakgrunden på alingsåsföremålen och den översta delen av dubbellampan. Laholms bakgrundsristingar är helt olik... Jag har haft flera teorier:
        • Industrispionage
        • Hemlig sammanslagning
        • Designer som bytt arbetsplats
        Bifogade filer
        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Tilgman

Hej!

Håller med Äjth om att det är en Tilgman. Har flera sådana här lampor och även taklampor och de är inte signerade. Ofta tycker jag nog att det syns ganska tydligt om det är Tilgmans eller Alingsås, men vissa föremål är svårare att skilja åt. Vad jag har hört jobbade några designers först hos Tilgmans och sedan hos Alingsås så det är ju inte konstigt om föremålen är lika.

MVH Marie

Comment

Glömde bara säga att ifall du tvekar på modellen på din lampskärm så kan jag säga att den är precis som den ska vara på en Tilgmanlampa. Vad beträffar storlek och färg kan jag inte avgöra det på fotot om den hör till just den lampan.

Comment

Sgraffitti-tekniken( skrapningen av fonden bakom dekoren brukar man kunna särskilja, men mellan Alingsås o Tilgman är det mkt svårt, man får gå på valet av dekor, en smula på glasyrer och färger, men det är ibland "dött lopp" mellan de två, som oxå hade samma personal i stora stycken.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Dubbel lampan ar nog en Tilgman, som sagt dom signerade nastan allt utom dessa lampor. Lampan med skarm tror jag inte ar en Tilgman, kanner inte igen den stilen och dessa lampor ar alltid signerade och eller stamplade i botten. Skarmen ser ut att vara fran tiden, dock ar fargen ovanlig. Dessa foremal ar alla 50/60tal. Till slut, fler av dessa dekoratorer jobbade hos Tilgman, Nila, Alingsas i olika perioder.

Comment

Denna ropades ut som Tilgmans, men jag hittar ingen sådan märkning. Vad tror ni, kanske är det Alingsås? Det är möjligt att det sitter någon märkning bak på keramikplattorna men jag tar ogärna bort kopparmonteringen. Går det att lösa mha signaturen?

Click image for larger version

Name:	Tilgmans.jpg
Views:	1
Size:	78,7 KB
ID:	471926
                  Click image for larger version

Name:	Tilgmans_sign.jpg
Views:	1
Size:	12,2 KB
ID:	471925

Comment

Visst står det väl Julie? I så fall Julie Carlsson som arbetade på Tilgmans innan hon öppnade eget i Trollhättan.
                    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Visst är det så! Stort tack för hjälpen! Troligen kommer väl denna då från hennes egna produktion i Trollhättan, eller vad tror ni?

Comment

Working...
                      X