Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Steninge - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Steninge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Den frågan kan vi inte svara entydigt på. Ytan och frånvaron av distinkta detaljer kan peka mot Slettengren. Men vi har inte mera att gå på. Märkningen är från tiden då Slettengren var på Steninge. Björnen kostade ursprungligen 8 kronor. Men den prissänktes senare till 4,50.

    Comment


    • #62
      Ursprungligen postat av Gissla Visa inlägg
      Den frågan kan vi inte svara entydigt på. Ytan och frånvaron av distinkta detaljer kan peka mot Slettengren. Men vi har inte mera att gå på. Märkningen är från tiden då Slettengren var på Steninge. Björnen kostade ursprungligen 8 kronor. Men den prissänktes senare till 4,50.
      Det var ingen som ville ha den mer än jag tydligen.

      Comment


      • #63
        Det var nog minst 4 som ville ha den. Vi har sett både den ljusa, som Du har, och mörkbrun/svart i två exemplar. Den ena bor här hos oss. Men Din är finare.

        Comment


        • #64
          Ursprungligen postat av Gissla Visa inlägg
          Det var nog minst 4 som ville ha den. Vi har sett både den ljusa, som Du har, och mörkbrun/svart i två exemplar. Den ena bor här hos oss. Men Din är finare.
          Tack Gissla, nu rodnar vi både nallen och jag .
          Last edited by prylsnubben; 2011-02-07, 11:34.

          Comment


          • #65
            Visar en ljusstake som hittades i kartong med julsaker.
            Säker på att den var signerad RF men efter att ha kikat i steningeboken måste det ju vara PvF (Paula von Freyman).
            Bifogade filer

            Comment


            • #66
              Blå kvinnoskulptur - S 3.

              Eftersom det är ett S som i Steninge börjar jag med att lägga denna vackra kvinna på Steningtråden. Men jag är inte säker för vrider man bilden 90 ° kan man ju få fram något helt annat. Är det någon som kan hjälpa mig att lära känna denna 10 cm höga kvinna eller tillhör hon UFO?
              Bifogade filer

              Comment


              • #67
                Nej, Steninge är det inte, och det verkar vara stengods.
                Titta istället på den här frågan, som tyvärr inte fått sitt slutgiltiga svar ännu.

                Comment


                • #68
                  Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Nej, Steninge är det inte, och det verkar vara stengods.
                  Titta istället på den här frågan, som tyvärr inte fått sitt slutgiltiga svar ännu.
                  http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=18939
                  Tack för informationen, Gideon! Jag uppfattar det dock som lergods.

                  Comment


                  • #69
                    Vore det inte för signeringen så skulle jag ha tippat denna som en FEJ Folke och Elsa Jernberg. Tycker att både stilen och glasyren är väldigt lik dem. Kan du ta en större bild på bara signeringen? Ifall någon har fått för sig att fylla i fel streck i efterhand!

                    Comment


                    • #70
                      Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                      Vore det inte för signeringen så skulle jag ha tippat denna som en FEJ Folke och Elsa Jernberg. Tycker att både stilen och glasyren är väldigt lik dem. Kan du ta en större bild på bara signeringen? Ifall någon har fått för sig att fylla i fel streck i efterhand!
                      Ja, jag hade lite Fej-vibbar men runesset tog över och jag tog Steningetråden.
                      Här är några bilder.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #71
                        Flickan är fin, men hon liknar inte något vi sett eller som får stöd i vår dokumentation om Steninge. Man kunde säga att det står 2 - 1 mot Steninge.

                        Run-esset är för. (Möjligen även lite för i framtoningen och ytan.)
                        Den vita skärven är mot
                        . (Mycket sent tillverkades en del eldfast gods, det bör ha vit skärv.)
                        Men vid den tiden bör det vara ett runt ess.

                        Det finns en kittlande tanke:
                        Sent 1937, under tre månader, fanns en ung formfivare där som hette Märta Willborg. Runesset är ännu aktuellt. Båda hennes initialer kan tolkas in i ristningen W eller M, beroende på hur man vänder det.

                        Comment


                        • #72
                          Stort tack för Dina synpunkter, Gissla!

                          Comment


                          • #73
                            Blir mer och mer förtjust i keramiken från Steninge Verkstad. Bruksföremålen är så rustika och självklara till form och färg. När man ser ett föremål på loppis så ser man att det till 95% är Steninge Verkstad. När man sedan tar i det då blir man helt säker. Med andra ord känner man sig säker på sin sak redan innan man vänder på föremålet. Formen, glasyren och kvalitén talar sitt alldeles egna språk till Dig, häftigt.
                            Undrar om denna kan var Ebelings ?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #74
                              Javisst, man blir på gott humör när man tar i en "Steninge". Det känns på ytan och på vikten när det är rätt.
                              Skålen finns i vår dokumentattion, men den går inte att koppla till någon formgivare. Den gjordes i två storlekar, 100 och 45 mm höga, pris 2:75 resp 1:25. Det får man dom inte för på loppis idag! Märkningen är perfekt, som den skall vara för de tidiga åren. / Giselher

                              Comment


                              • #75
                                Ursprungligen postat av Gissla Visa inlägg
                                Javisst, man blir på gott humör när man tar i en "Steninge". Det känns på ytan och på vikten när det är rätt.
                                Skålen finns i vår dokumentattion, men den går inte att koppla till någon formgivare. Den gjordes i två storlekar, 100 och 45 mm höga, pris 2:75 resp 1:25. Det får man dom inte för på loppis idag! Märkningen är perfekt, som den skall vara för de tidiga åren. / Giselher
                                Håller med till fullo, men undras om det inte fanns en mellanstorlek också, min är nämligen 78mm hög.

                                Comment

                                Working...
                                X