Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Steninge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Håller igång Steningetråden med en liten pyttevas. Roligtatt etiketten är kvar....
    Ursprungligen postat av Frisco Visa inlägg
    Ett litet bidrag till dokumentationen av Steninge, inte hittat denna skönhet i tråden.
    Vem kan vara upphovsmakare till denna?
    [ATTACH]154943[/ATTACH]
    [ATTACH]154944[/ATTACH]
    Fin vas, visst är den ett större syskon till min.

    Comment


    • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Fin vas, visst är den ett större syskon till min.
      Åh den missade jag, kan det nog vara, känns som "triller"

      Comment


      • Grattis till båda - den lilla och den större!
        Jag får nöja mig med att visa samarbetet med Interflora som även finns här av Paula von Freymann http://precisensan.com/antikforum/sh...eninge/page13V
        Bifogade filer
        Last edited by Lars M; 2016-03-15, 18:53.

        Comment


        • Vill gärna delge er dennaClick image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	41,8 KB
ID:	562253Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	40,2 KB
ID:	562254 Steningeamfora, största sannolikhet Ebeling. 34 cm hög och en riktig snygging.....

          Comment


          • Maffig sak, tror också på Ebeling, han har gjort andra föremål
            med dessa typiska horisontella band. Men hänkeln, vad ska man
            säga om den. Opraktiskt kanske, häftig HELT SÄKERT.

            Comment


            • Tack, ja den är bra. Jag har ytterligare en grön variant i ungefär samma storlek med smäckrare handtag och mer markanta midjeringar. Det vet jag med bestämdhet är en Ebeling då den finns med i Steningeboken. Tror den var ämnad till en Chicagoutställning i mitten av 30-talet.

              Comment


              • Ursprungligen postat av Kent G Visa inlägg
                Tack, ja den är bra. Jag har ytterligare en grön variant i ungefär samma storlek med smäckrare handtag och mer markanta midjeringar. Det vet jag med bestämdhet är en Ebeling då den finns med i Steningeboken. Tror den var ämnad till en Chicagoutställning i mitten av 30-talet.
                Gratulerar Kent till de två stora kannorna! Vi tror också att den på bilden är formad efter Ebelings anvisningar, kanske av drejaren Albert Landin. Men den maffiga hänkeln har nog Ebeling själv knådat till!? (Finns inte i katalogen)

                Den andra "stora med smäckrare handtag" är nu känd i två bevarade exemplar, i denna storlek. Vi hittade en på Geflekeramikens vänners årliga marknad i Torshälla för något år sedan. Om Kents ser annorlunda ut hoppas vi få se den. Är det samma färg? Vår är närmast grågrön.

                När jag ändå är i farten kan jag ju visa upp vårt senaste nyförvärv, köpt mest för den fina gröna glasyrens skull. kannan är nästan 17 cm hög.
                Bifogade filer

                Comment


                • Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	45,0 KB
ID:	562329Hej och tack för trevligt svar! Återkommer här med bild på min andra amfora, som jag kallar dom. Tycker nog färgen skiljer något, men annars lika i form. Passar också på att skicka med en bild på mina två senaste Steningealster. En cremefärgad hänkelvas i stort sett lika med tidigare visad och en variant som jag aldrig sett tidigare.Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	38,9 KB
ID:	562327
                  Last edited by Kent G; 2016-04-09, 18:10.

                  Comment


                  • Högklassigt....

                    Tråden börjar anta formen av en "högklassig exhibition" av Steninge Verkstads alster,
                    men då och då slinker någon sak från Sigtuna Keramik-tiden (37-40) emellan.
                    Ofta ser man skillnad på föremålen (enligt mitt förmenande), men ibland inte alls.
                    Denna lilla vas/kanna skulle lika gärna kunna vara från Steninge Verkstad tiden,
                    men icke. alltså en "hybrid", kanske formgiven tidigare än 1937 men fortsatt i produktion
                    även efter, dvs fram till 1940 under Sigtuna Keramik.
                    PS Pipen känns som Abenius men hänkeln mer som Ebeling........................................
                    Bifogade filer
                    Last edited by prylsnubben; 2016-04-24, 11:39.

                    Comment


                    • I boken om Steninge visas på sid 42 kannor i sju olika färger. Märkligt nog kan jag inte hitta någon här på tråden. Men nu har jag fått fatt i en i (röd)brun färg och med gul underglasyr. Run-S och 13,5 cm hög.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Gratulerar till en mycket vacker kanna Lars M!

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          I boken om Steninge visas på sid 42 kannor i sju olika färger. Märkligt nog kan jag inte hitta någon här på tråden. Men nu har jag fått fatt i en i (röd)brun färg och med gul underglasyr. Run-S och 13,5 cm hög.
                          Noterar att kannorna i Steningeboken är lite olika även till formen. En del mer tillplattat runda (som Din) och andra
                          mer klotrunda. En är ju dessutom större och med en trippelhänkel istället för dubbel. Färgen på Din är inte heller
                          riktigt samma som någon annan Lars. Vad vill jag komma fram till undrar Ni? Jo, att Steninge verkstads produkter
                          var i hog utsträckning hantverksmässigt och individualistiskt tillverkade och utformade.
                          Last edited by prylsnubben; 2016-05-23, 20:37.

                          Comment


                          • Tack Kent G och prylsnubben! Och hur jag än mäter är höjden 13,5 cm dvs lite högre än de som visas i boken (12 cm) , vilket ju också tyder på att varje kruka är unikt tillverkad?

                            Comment


                            • Två vita och en brun. Nej, det är inte restriktionstiden jag syftar på (och "La Paloma och notan" finns inte heller med....)
                              Utan här är tre planteringskrukor från Steninge.
                              Jenny modell 61-1 och sedan modell 60-1 och den bruna modell 67-2.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Inspirerande

                                Lars M. inspirerar alltid till egna inlägg med sin flit.
                                Således kommer här årets Steningevägg på balkongen
                                i Saltsjö-Boo.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X