Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Steninge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ingrid Abenius

    På inlägg 110 har Simco visat en kanna och små muggar. Här kommer en liknande men den är bara 10,5 cm hög och har förutom ett run-s också "runskrift" SWEDEN inom en ram.
    Bifogade filer

    Comment


    • Abenius igen

      Börjar likna en dokumentation av Ingrid Abenius 77 artiklar som hon formgav
      mellan 1/9 -1933 och 15/4 -1934 för Steninge verkstad. Denna kanna är en
      riktig goding tycker jag.
      Bifogade filer

      Comment


      • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Börjar likna en dokumentation av Ingrid Abenius 77 artiklar som hon formgav
        mellan 1/9 -1933 och 15/4 -1934 för Steninge verkstad. Denna kanna är en
        riktig goding tycker jag.
        Grattis till kannan, prylsnubben!
        Inte någon goding precis men för dokumentation ett fat till blomkruka - 75-1 och 9,7 cm Ø och glaserat på båda sidor.
        Bifogade filer

        Comment


        • Två stora från Steninge samma dag! Vid gårdagens besök i Skåne hittade jag en söder om åsen (Ängelholm) och en norr om densamma (Halmstad).
          Den blå knottriga har en antydan till pip, så den får väl betraktas som kanna. 18 cm hög.
          Och den grå med rinnig glasyr är 13 cm hög.
          Vad gäller S-märkningen, så tycker jag att båda har "run-S. På ett ställe i Steningeboken står det att den knottriga ytan "är ett tillägg av Landinarna", alltså drejarna Landin. Pappa Albert och sonen David.
          Bifogade filer

          Comment


          • Fin-fina grejer Lars M. Stort grattis till dom båda.
            Det verkar ju vara svårt att härleda dessa till någon
            specifik formgivare men lika fina är dom ändå. Vi får
            hoppas att Gissla hittar hit för en sakkunnig analys.
            Även jag hittade en "fining" igår, så då har vi tre
            av dessa med olika glasyrer på tråden, inte dåligt.
            PS Min är i samma storlek som Din Lars, 13cm ö.h.
            Undrar om inte min är lite mer tillplattad, Din ser
            rundare ut, vad är diametern mellan yttre öronen
            på Din?
            Bifogade filer
            Last edited by prylsnubben; 2015-03-29, 13:40.

            Comment


            • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Fin-fina grejer Lars M. Stort grattis till dom båda.
              Det verkar ju vara svårt att härleda dessa till någon
              specifik formgivare men lika fina är dom ändå. Vi får
              hoppas att Gissla hittar hit för en sakkunnig analys.
              Även jag hittade en "fining" igår, så då har vi tre
              av dessa med olika glasyrer på tråden, inte dåligt.
              PS Min är i samma storlek som Din Lars, 13cm ö.h.
              Undrar om inte min är lite mer tillplattad, Din ser
              rundare ut, vad är diametern mellan yttre öronen
              på Din?
              Ögonmått för öronmått blev inte bra, men tumstocken visade 19.5 cm. Vid närmare granskning så lutar min någon eller några grader. Den till höger är något lägre. Det var säkert ett vågspel () att sätta dit "öronen".

              Comment


              • Ett språng mellan öronen, ett sk örsprång visade på exaktamento 19.5 cm.
                Då är vi lika tillplattade mellan öronen tydligen, känns ändå rätt bra tycker jag.

                Comment


                • Nu måste jag ta upp den kastade handsken. Men även jag går bet på formgivaren till klotvaserna med de fina hänklarna. De är ju så mjuka i formen att det ligger nära till hands att gissa på någon av de kvinnliga formgivarna, fast hänklarna får mig att fundera på Ebeling. Den funderingen tar jag dock inget ansvar för.

                  Då är det lättare att våga sig på en gissning på bifogade negress, fast så får man ju inte kalla henne idag. För 80 år sedan var det ingen som reflekterade över ordet. Det var nog inte als värdeladdat då. Hursomhelst, etiketten talar sitt tydliga språk: Steninge senast 1937. Figurinen är inte signerad med ristning. Stilen är otvetydigt Nils Hansson, på Steninge 1937-40. Det är nog ett original. Den kom kanske aldrig i produktion. Jämför Steningelera sid 70. Hade det inte varit för etiketten, hade vi aldrig trott att Steninge även här hade liknande saker som Ekeby.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Sigtuna keramik, alltså mellan 1937 och 1940.
                    Rätta mig om jag har fel men jag tycker inte keramiken mellan dessa år
                    har samma gedigna tyngd som den hade under Steninge verkstad 1931-1937.

                    Comment


                    • Steninges lera

                      Hej Prylsnubben! Det kan ligga något i din iakttagelse om lerans tyngd. Har inte tänkt på det förut. Men det kanske beror på ett förnyat sortiment? Leran kommer från samma täkt som tidigare, vilket inte hindrar att olika lager varierar.

                      Damen ifråga skulle man kunna vitsa om, och säga hör till det lättare gardet. Figurinen är rätt lätt. Troligen tunt gods. Den delen av ytan som inte är glaserad är slammad med engobe. Det kan bidra till det lätta intrycket.

                      Comment


                      • Nyförvärv

                        Denna lilla vas har en randig glasyr som jag inte sett tidigare, de jordnära färgnyanserna
                        känns däremot väldigt mycket det Steninge som vi känner igen. Runesset sitter som en smäck.
                        Ska vi gissa på Abenius..............?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • En planteringskruka med tydlig relief och med nr 79 3 kan jag inte hitta i Steningeboken. Men stämpeln är läsbar och krukan är 11 cm hög samt 13 cm Ø.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Är ganska säker på att jag har en likadan i gul glasyr.

                            Comment


                            • Tyvärr verkar jag ha packat ned den i en låda, som jag ställt i källaren. Skall se efter om jag hittar den nästa gång jag är i förrådet och rotar. Skulle tro att min är något större än din. Använder den inte då jag tycker att formen är lite märklig (färgen är väl inte så vacker heller, med brytningen mot den rödbruna leran i överkant)...

                              Comment


                              • Nu har jag varit i källaren och rotat och i första lådan låg krukan
                                Tyvärr hade jag bara mobilen med mig och tänkte inte på att fota med blixt, så det blev lite halvkassa bilder. Blomkrukan är gul, vilket kanske är svårt att se. Hade bara ett tapetbord att mäta med, så enligt detta är största diameter är c:a 16,5 cm och höjden c:a 12 cm.
                                Hade för mig att krukan var betydligt vidare än hög, därför åkte den ned i förrådet, men nu ser den faktiskt riktigt trevlig ut, så jag kanske skulle ta och använda den

                                Click image for larger version

Name:	IMAG3769.jpg
Views:	1
Size:	63,4 KB
ID:	558269

                                Click image for larger version

Name:	IMAG3770.jpg
Views:	1
Size:	91,8 KB
ID:	558268

                                Click image for larger version

Name:	IMAG3771.jpg
Views:	1
Size:	88,2 KB
ID:	558267

                                Comment

                                Working...
                                X