Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Steninge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag undrar vidare lite över om det bara är en ren tillfällighet att nuvarande Yourstone keramik
    ligger så nära Steninge................
    Välkommen till Yourstone Keramik! Handgjorda keramikfigurer med känsla för stil och tradition. Tomtefamiljen från Storskogen, Luciatåget m.m.

Spinner vidare på detta. Vad jag förstår så var Yourstones i Huddinge 1942-1959. Därefter startade de Lerlaxen på
    Storgatan i Halmstad 1962. Men, de flyttade till Halmstadtrakten redan 1959, var höll de hus åren 1959-62 undrar man.
    PS Kasten Rönnowsgatan var tydligen första adressen i Halmstad.
    Last edited by prylsnubben; 2012-11-26, 12:50.

Comment

• Jag har mejlat Bengt Yourstone och fått svar angående Steninge contra Yourstone.
      Det enda sambandet är tunt, så tunt, nämligen det faktum att Helmut Witt arbetade åt
      Yourstones i Halmstad en kortare period på 60-talet. Annars har ALDRIG Yourstones
      haft något med Steninge Halland att göra.

Troligast är väl då att Lars M-s fat stämplat STENINGE är från Steninges allra sista år i Märsta.
      I Epilogen skriver man i boken "Steningelera" att "ett flertal formgivare anlitades på frilandsbasis".
      Kanske Irma Yourstone hörde till dessa frilanskeramiker på Steninge, hon hade ju vanan inne,
      då hon frilansat på flera andra företag redan innan.
      Last edited by prylsnubben; 2012-12-04, 18:27.

Comment

• Tack för Ditt arbete att spåra signaturen IY på Steninge! Jag tror också på frilansteorin.

För en ringa pengasumma fick jag vid gårdagens loppisrunda med mig denna vas - 11 cm hög och 8 cm Ø.
        "Japaninspirerad" vas av Allan Ebeling.
        Bifogade filer

Comment

• En likadan med annan glasyr som f.ö. är helt omöjlig att fotografera finns i inlägg 24.
          Då har vi alltså två exempel på de otaliga glasyrer som dessa "japaner" har dekorerats med.
          Det är bara att oförtröttligt leta vidare.
          PS Ingen orsak alls och tack själv Lars M för Ditt aldrig sinande intresse och Din för oss alla
          föredömliga vilja att dela med Dig av Dina fynd och kunskaper.

Comment

• Det är långt emellan loppisfynden av Steninge verkstads produkter. Men, men...............
            man ska aldrig ge upp, detta skålfat fyndades idag för 20kr, Greta Runeborg?
            Bifogade filer

Comment

• Jag gillar Din växande Runeborgssamling, och uppskattar att Du har fattat charmen och poängen med att lägga saker på balkongräcket i ljuset av den stora förståelsen.
              Tummen upp!

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Jag gillar Din växande Runeborgssamling, och uppskattar att Du har fattat charmen och poängen med att lägga saker på balkongräcket i ljuset av den stora förståelsen.
                Tummen upp!
                Tack Gideon.
                Men vi får nog avvakta Gissla innan vi spikar GR.

Comment

• Ingrid Abenius

Vid ett besök på en bakluckeloppis idag beklagade jag att den här vasen var lagad i i hänkeln. "Du får den!" svarade damen.
                  I Steningeboken hittade jag en bild på en lite grönare variant och uppgift att den är 11 cm hög. Min vas är 12 cm hög.
                  Ingrid Abenius (1905-1982), senare gift Triller och var verksam i Tobo. Under ca 1½ år 1933-1934 praktiserade Ingrid A på Steninge.
                  Bifogade filer

Comment

• Här är en annan variant Lars M (tack för sommarhälsning och trevlig läsning, längtar alltid
                    till Getterön när det är semestertider). Denna hänkelvas är 25cm hög och till 99% tror jag
                    formgiven av Allan Ebeling. Den finns inte i Steningeboken, men hänkelns utforming går inte
                    att ta fel på, jämför med hänklarna på inlägg 84 på denna tråd.
                    Bifogade filer
                    Last edited by prylsnubben; 2013-06-14, 15:21.

Comment

• Lite Ebeling och lite Cypern

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Här är en annan variant Lars M (tack för sommarhälsning och trevlig läsning, längtar alltid
                      till Getterön när det är semestertider). Denna hänkelvas är 25cm hög och till 99% tror jag
                      formgiven av Allan Ebeling. Den finns inte i Steningeboken, men hänkelns utforming går inte
                      att ta fel på, jämför med hänklarna på inlägg 84 på denna tråd.
                      Känns på tiden att lägga in lite nytt!
                      Här kommer ett par apor ut Ebelings hand. De är gjutna och inte lika exklusiva dom de stora pjäserna på Ebelingmuséet. Men de är nog så sällsynta skulle jag tro. Det tog oss nästan 7 år att få köpa dom.

Lägger också in en bild på en liten kanna ur "Cypern-serien". Det var efter de svenska arkeologiska utgrävningarna som Cypern blev hett stoff i Sverige. Steninge fick utstå en hel del kritik från kontsvärlden för sina pastischer. Den mindre, bara skröjbrända kannan är av allt att döma ett arbetsprov som har överlevt. Den är inte märkt och inte färdigt formad i pipen. Men bildjämförelsen och proveniensen ger tydliga besked. Den kom hem till Märsta under sommaren, efter att en tid ha bott i Köpenhamn.
                      Bifogade filer

Comment

• Ett litet askfat (där dam och herre kunde dela på fatet vid middagsbordet?) och med typisk glasyr från Steninge blev dagens fynd. 8 x 6,5 cm.
                        Jag passar också på att visa några modernare alster från samma företag: En vas av Paula von Freymann och en ljusstake från Steninges epilog på 1980-talet.
                        Bifogade filer

Comment

• Att Lisa Larson arbetat för Steninge har jag visat på inlägg nr 150 med etikett Steninge Uppsala. Här en adventsljusstake (med träinsats) med samma Lisa L-etikett men också en etikett BodaSteninge. Och det måste väl vara någon koppling med Boda i Småland? Var kommer Signe Persson Melin in och som ju också arbetat för Steninge? Hennes koppling till Boda är ju känd.
                          Hur bolag, varumärken och även etiketter var utformade i Steninges slutskede är både intressanta och fascinerande. Det måste varit kaos och snabba beslut?
                          I Steningeboken finns noterat att en Bodaetikett förekom.
                          Adventstaken är 31,5 x 9 cm och 7 cm hög.
                          Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Gissla Visa inlägg
                            Nu finns boken Steningelera till försäljning
                            ca 100 sidor
                            ca 200 illustrationer
                            massor av märkningar
                            se WWW.steningelera.se
                            Kul att hitta sockerskålen och gräddkannan i en annan glasyr,
                            tekannan hittade jag tyvärr inte..............
                            Bifogade filer

Comment

• Liten gräddkanna i den gula fläckiga glasyren som vi ofta hittar på föremål
                              från Steninge verkstad.
                              Bifogade filer

Comment

• Sigtuna keramik

Denna vas från perioden 1937-40 visar att den konstnärliga
                                produktionen på verkstaden fortsatte även efter 1937. Nils
                                Hansson bör var den som står för formgivningen, rätta mig om
                                jag har fel. Allan Ebeling känns också som en möjlig upphovsman.
                                Bifogade filer
                                Last edited by prylsnubben; 2014-09-05, 16:27.

Comment

Working...
                                X