Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dux men inte snyggare för det

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dux men inte snyggare för det

När nu stora vårgallringen startar så dö detta förfärliga objekt upp. Minns inte riktigt var det kommer ifrån, troligen köpt i ett lätt förvirrat tillstånd. Ett antal år i garderobskarantän hjälpte inte.
    Kan någon hjälpa mig med lite historia och om ev kostnadsbild.
    Bifogade filer

Detta är inte min nisch (vilken är det förresten ) men den här ser härlig ut i sin detaljrikedom och det är rörelse i den. Märkning och tjossan undertill lovar oxå gott. Det är Jugendstil så det swischar om den. Vad står det mer på den upphöjda stämpeln, mer än Dux? Är det guldmålning som gett sig på den? Jag gillar den! Hur hög är den? Ser nästan ut som glas på detaljbilden undertill.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Inte mitt hörn heller. DUX hör väl till de mer flitigt förfalskade varumärkena, men den här ser ut att hålla tillräckligt hög kvalitet för att vara äkta, även om jag aldrig sett just denna förut. Den ser lite sliten ut i målningen, eller är det avsikligt "bortnött"?

Comment

Jätteläcker tycker jag. Några druvklasar i den - vilket stilleben!
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Det var som ...
          35 cm hög, inga som helst skador vad jag kan förstå. Små tunna fingrar brukar väl vara det första som ger upp. Blankglaserad under foten men matt utsida, guld- och svartmålad på vissa detaljer. Gräslig enligt mitt synsätt, men har tydligen sin publik, kanske något för "Buccan" he, he ...
          (tacka vet jag en hederlig knoppis Rydefors, Målerås etc ..)

Comment

Royal Dux Bohemia. Märke från den första perioden 1860 till 1914. Gissningsvis är den från runt 1910 eller så. Verkat ha varit förgyllt porslin av bisqvi-typ. Då skicket inte är så gott så är prisbilden något dämpad och den stannar nog runt 1.200 kr eller så.

Comment

Biskvi, men den ser ju blank ut?
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tack Dorran.
                Men menar du att den varit förgylld, måste ha sett ännu jä .. ut än nu.
                Den "förgyllning" som nu är finns på de högre delarna, de som annars slits ner först.
                Hur har man burit sig åt att pilla bort den gamla förgyllningen och varför ..? Har du någon teori.

Comment

Den har säkert ramlat av på grund av temperaturväxlingar och kanske fuktig förvaring, ganska vanligt när objekten är bemålade på det här sättet.

Comment

Aha!
                    Jag tyckte väl att det var nå´t med måleriet. Damernas linjer är förstärkta med svart, otroligt smala målade linjer. Guldet lite här och där på upphöjda ställen. Försöker nu med en bild. Kolla läpplinjerna, munnen i sin helhet är inte bredare än 5 millimeter.
                    Bifogade filer

Comment

Jag kan bara gratulera dig till en mycket sällsynt Art Nouveau figurin! Denna tillhör en serie med 2 mindre figurvaser! Den har INTE tappat någon färg! Auktionspriset för hela serien är 8.000 euro! Allt detta om den är äkta!

Comment

Comment

Comment

Du har nog rätt, Berth. Jag var faktiskt skeptisk till både märket i botten och de taffligt utförda fingrarna. När man ser originalet så förstår man att det är lönsamt att göra kopior på dessa. Dux är en av de mer kopierade märken, vid sidan av Meissen.

Comment

Jaha, så gick det med den drömmen ...
                              Först ett frågetecken, sen upp som en sol för att till sist landa som en pannekaga.
                              Medgives att drömmen inte var alltför högt ställd, kan inget om porslin men det var något som inte riktigt föll på plats. Den platsar i alla fall i en auktionslåda.
                              Många tack till alla som i någon mån rätat ut mina frågetecken.

Comment

Working...
                              X