Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antikt Rökelsekar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Antikt Rökelsekar

Rejält gammalt Rökelsekar vet inte riktigt om det är Kinesiskt eller Tibetanskt men jag tror den är Kinesisk.
    Fina ornamenteringar och rikligt utsmyckat.
    Ganska ovanlig.
    Visar på ålder både på patinan och användande.
    C:a 30 cm hög.
    Inga skador.
    Dubbel Vajra i botten.
    Skick: god för sin ålder Click image for larger version  Name:	Rökelsekar.jpg Views:	0 Size:	36,1 KB ID:	746968
    Bifogade filer
    Last edited by s-o; 2026-06-05, 00:49.

En fin sak! Det är troligen en Vajradaka eller Mahakala "incense burner" (om man letar efter rökelsekar får man inte så många träffar på nätet. Engelska fungerar bättre). Det finns alltså lite olika uppfattningar även om detta. Personer som praktiserar Vajradaka Tantra är övertygade om att det är Vajradaka, vars gestalt används i rengöringsceremonier. Jag tycker att detta med rengöringsceremoni och rökelsekar låter så trovärdigt, att jag håller på den hypotesen i första hand. Kan vara tillverkad i Tibet eller Nepal, men Kina är inte heller omöjligt.

In the mystical realm of Vajradaka, an enigmatic figure shrouded in the profound essence of Buddhist tradition, lies a rich tapestry of symbolism waiting to be unfurled. Welcome to the exploration of Dorje Khandro, where the veil of mystery lifts to reveal the intricate layers of sacred meaning.

Oxidized Copper Vajradhaka Statue | Traditional Himalayan Buddhist Artwork Idol for Home, Temple, & Altar Vajradhaka Statue, crafted from oxidized copper

En annan åsikt:

Liknande, såld på Auctionet, men ingen information ges:
    RÖKELSEKAR, patinerad metall, samtida/1900-tal, lockknopp i form av sittande figur, dekor föreställande fabeldjur, höjd 22 cm

När det gäller åldern på föremålet vill jag inte gissa. Ärgning och beläggningar är i och för sig inte belägg för hög ålder. Ett föremål som förvaras utomhus eller i fuktig miljö åldras på ett helt annat sätt än om det förvaras i ett mer eller mindre lufttätt utrymme, vid låg luftfuktighet och relativt konstant temperatur.​

Comment

Men vad roligt du hittade ju exakt likadana.
      Tack för hjälpen.
      Som samlare vill man inte ha några figuriner som ser ut som den på bilderna.
      Håller på att rengöra den och sedan skall den inoljas.
      Kan lägga upp en bild när den är klar.
      mvh

Comment

Först när jag tittade på den från Stock-Auction tyckte jag de såg lika ut.
        Vid närmare granskning ser jag att det skiljer väsentligt mellan Stockholms Auktionsverk nr: 284485 och min.
        För mig tror jag det betyder att det finns tidsskillnader mellan gjutningarna.
        Frågan är vilken är äldst.?
        se foton.....
        Bifogade filer

Comment

Nu har jag rengjort Rökelsekaret och oljad in den.
          Till min förvåning får jag inte bort mycket av det svarta.
          Jag har endast ett fåtal som inte blivit 70% rena när man grovtvättar med nafta och sedan följer upp med olja/parafinolja.
          Lägger här upp en bild (tror jag har haft den här för en massa år sedan).
          Den var så svart efter tvätt att jag beslutade att rengöra den med stålull. Hela den omsorgsfulla rengöring tog 3 dagar men
          den blev mässing ren i slutändan.
          Att figuriner är så här svart tyder oftast på en gedigen ålder.
          Av mina erfarenheter har jag lärt mig att man aldrig skall rengöra dom med stålull för man tar samtidigt bort åldersbevis. (men jag har en till liknande som jag INTE kommer att rengöra med stålull)
          Så nu tror att det här rökelsekaret är betydligt äldre än vad jag från början såg.
          Hur fn går man tillväga nu, skall man kontakta något museum i kina...??
          Angenäma bekymmer kanske många tänker men det måste ju bevisas också.
          Bifogade filer

Comment

Working...
          X