Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dharma Protector

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dharma Protector

Här kommer en goding.
    Name: Dharma Protector
    H: 30 cm
    Vikt: 3,8 kg
    Status: bemålat silver
    Märke: finns under statyn
    Aålder: ?
    Skick: Ypperligt - inga skador, sprickor eller åverkan
    Dharma Protector tillverkas ofta som skrämmande för rent symboliskt
    har de som uppgift att skydda Buddhismen från onda "krafter".
    Silver inom Buddhismen står för renhet och klarhet. Click image for larger version

Name:	Dharma.jpg
Views:	13
Size:	82,0 KB
ID:	746908

Har inte hunnit vara till en guldsmed ännu för att kontrollera silverhalten men
    den är tung, icke magnetisk och blir blank när jag putsar med en mjuk tygbit.
    Hoppas ni uppskattar det här fyndet och kanske kan komma med kommentarer.
    mvh
    S-O

Det var bara tibetansk ljus metalk. Inget värde

Comment

Jag tycker att figuren ser ut som Jambhala (eller med stavningen Dzambhala). Jambhala är en Bodhisattva som kommit att bli en buddhistisk gud för rikedom, välstånd och överflöd. Han är vördad inom Vajrayana-buddhismen och anses hjälpa utövare att eliminera fattigdom och skapa ekonomisk stabilitet, vilket i sin tur ger utrymme för generositet och andlig utveckling

Märkningen under figuren ser ut som ett Vajra-märke, som används inom Vajrayana-buddhismen.

Men HELT utan värde är den väl ändå inte?​

Comment

En dharma-beskyddare (sanskrit: dharmapala) är en skyddande gudom inom buddhismen som har till uppgift att försvara läran (dharma), skydda kloster och hjälpa utövare att övervinna hinder på vägen mot upplysning. De avbildas ofta med skräckinjagande utseenden för att representera den kraft som krävs för att skingra negativa energier​.

Comment

Ämne: figur

Ja, det stämmer säkert. Din figur har en viss likhet med de här:

Uncover the secrets of the Buddhist deity of wealth. Learn the authentic mantras and meditation practices of Jambhala to enhance your prosperity and focus.

The captivating wrathful Jambhala Buddha Statue has been traditionally created with an oxidized copper body. We are the Kathmandu Valley artists whose skill in creating vintage Vajrayana sculptures that depict Buddhism has been passed down from generation to generation.

Jambhala håller en mus eller en råtta i ena handen. Hur är det med din figurin?​

Hm, djuret i den vänstra handen skulle kunna vara en manguster, enligt Smithsonians:

Last edited by Eskil; 2026-05-29, 18:56.

Comment

Ja, det stämmer min håller också en mus.
            Däremot tycker jag att min ser mer välgjord ut och med betydande ålder.
            Har några Jambhala i min samling i olika utföranden.

Comment

Här några bilder på olika beskyddare.
              Samt en bild på Vajrasattva hög kvalité från 1950-talet (en del kallar henne för Tara Click image for larger version

Name:	1000005710.jpg
Views:	12
Size:	99,3 KB
ID:	746925 Click image for larger version

Name:	1000005711.jpg
Views:	11
Size:	80,5 KB
ID:	746922 ) Click image for larger version

Name:	1000005712.jpg
Size:	81,3 KB
ID:	746923 Click image for larger version

Name:	1000005713.jpg
Size:	88,1 KB
ID:	746924

Comment

En fin samling figurer! Tack för att du visar dem!

Den första, Vajrasattva är en central figur inom Vajrayana-buddhismen. Hen (han eller hon?) brukar ha en vajra i en handen och en klocka i den andra.
                Den andra ser skräckinjagande ut. Det bör vara Mahakala. Han är en av de mest vördade och kraftfulla beskyddargudarna inom Vajrayana-buddhism, vars uppgift är att skydda läran från ondska och undanröja hinder för utövarna.
                Den tredje bör föreställa den buddhistiska dödsguden Yama (Dharmaraja), ofta avbildad stående på en buffel som i sin tur står på en människa.
                Den fjärde är Garuda, som det mycket riktigt står under figuren. Det är en fågelvarelse som är vanlig inom både hinduisk och buddhistisk mytologi. Garuda avbildas oftast med vingar och en kropp som delvis är mänsklig. Han ses ofta besegra ormar eller andra varelser, som symboliserar ondska.

Ju mer jag läser om Jambhala desto mera övertygad blir jag om att det är han, som du visar i ditt första inlägg. Han förekommer i fem olika former och färger (gul, svart, vit grön och röd), den svarta ser lite mera skräckinjagande ut och avbildas ofta stående. Jambhala kan anses vara en dharma-beskyddare, precis som du skrev. Jambhala håller alltså ett råttliknande djur i sin vänstra hand. I engelsk text står det ofta "mongoose", vilket borde betyda manguster och då möjligen en mungo. Djuret spottar ur sig rikedomar i aldrig sinande ström, pärlor och ädelstenar. Här är ytterligare en länk om Jambhala:
                Buddhist Deity: Jambhala Main Page (108 images) - HimalayanArt.org

Än en gång: Gratulerar till din fina samling!​

Comment

Hoppas jag kan vara en inspirationskälla till blivande samlare.
                  Har samlat på asiatiska föremål under de senaste 30 åren och nu känner jag det är dags att
                  börja sälja av och förhoppningsvis dryga ut pensionskassan.

Comment

Nu har jag fått svar från en mycket kunnig samlare i Tyskland angående statyn.
                    "Statyn på bilden är ganska imponerande. Enligt min uppfattning är det den "gula jambhalan", som alltid känns igen på den juvelspustande mungoen i sin vänstra hand."

Comment

Working...
                    X