Finns det någon som är expert på Staffordshire-porslin. Hittade denna tallrik (diameter 25 cm) med en djupstämpel - enligt det tredje fotot. Jag tycker att det ser ut som ett ankare och med texten LONDON, kanske ser jag del? Har sökt på sidor, men har svårt att hitta tillverkaren IC & Co. JC & Son nämns dock på något ställe. Tacksam för tips om var man kan leta vidare och hur gammalt föremålet kan vara. Dekorsidan har en härlig glans och en diskret krackelering, medan baksidan är svagt missfärgad och lite tydligare krackelerad. Finns det något värde i dessa föremål?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Staffordshire IC & Co
Collapse
X
-
Expert på Staffordshireporslin? Nej, knappast, men jag kan hitta information om en del saker:
IC & Co står för John Carr & Co. Stämpeln under din tallrik var i bruk c:a 1850. Du hittar stämpeln här under rubriken "false use of mark":
John Carr & Co ( och sedermera John Carr & Sons) stämplade alltså med Staffordshire, trots att de var från North Shields, Northumberland (Newcastle).
Man använde djupstämpeln, med ankare och London, för att markera att porslinet var från nordöstra England, eller kanske för att det var avsett att säljas i London. Om detta kan man läsa här:
https://www.matesoundthepump.com/lon...ssed-mark.htmlLast edited by Eskil; 2024-12-05, 08:54.
Comment