Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stort fat- blå - vit fajans med fågel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stort fat- blå - vit fajans med fågel

Den här undrar jag över, har inte fått riktigt kläm på vare sig material eller ålder. Initialerna är nog ägarens snarare än tillverkarens, det var ju vanligt förr att göra så.

Otroligt lätt, räfflad som de gamla holländska buckelfaten och med en fördjupning mitt i som gör att det känns ålderdomligt. Har inte vare sig krakeleringar eller sprickor, endast några få nagg. Ny känns den inte men 50,100 eller äldre?

Ursäkta blixtljuset, det blir inte bättre den här årstiden.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-28, 11:37. Anledning: Ändrad rubrik för bättre sökbarhet
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Det är svårt att säga något alls... Är det med "operation lyckade identifieringar" i bakhuvudet som du skickar in dessa bilder?
    Om man ska kunna avgöra om det är ägar- eller tillverkarsignaturer måste man först få reda på hur de är gjorda. Är de ristade in i glasyren?
    Sen tycker åtminstone jag att det här med avlånga brännstöd är så ovanligt att det borde kunna ge någon slags vink. Men inte vinkar det till mig... Möjligen är duken i bakgrunden en vink till mig. Tjusigt damastvävt. Vet du varifrån?

Comment

Har ett svagt minne att duken är från Almedahls men är inte säker.

Avlånga brännarstöd? Har inte ens tänk i de banorna, att man kan titta på dem.

Signaturen är i glasyren är väldigt klumpigt ristat. Har sett någonstans att det var vanligt söderöver för att man skulle veta vem som ägde vad vid utlåning till större fester. Har ingen aning om tidigare ägarförhållanden heller, inköpt på tradera, annars kunde man ha gått den vägen.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Working...
      X