Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammel fajanse.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammel fajanse.

Kan noen si noe om dette vakre fat, den ser meget gammel ut.
    på forhand takk.
    Bifogade filer

Du får ge oss lite mer bilder. Hur ser godset ut, bilder på fotringen. Vad gör att du tycker den ser gammal ut?

Comment

Det italienska Richard Ginorifabrikens märkning, och den ser ut att vara från förra sekelskiftet och ett par deciennier framåt.
      Officiell historiesida:

Uppfyll E.B:s önskemål.

Comment

her er et bilde av fotringen. fatet er veldig lett og motivet er fantastisk malt.
        MVH
        Bifogade filer

Comment

Ser helt ok ut tycker jag, det är nog 1800-tal på denna tallrik. Jämför med denna vas, de ser ut att vara gjorda i samma anda och med liknande märkning.

On our website you will find antiques and applied art from the 19th and 20th centuries, in particular Art Nouveau and Art Deco glass and ceramics.

Comment

God morgen EB, takk igjen for ditt svar, kan du si noe om verdien?
            MVH

Comment

Nej du Blackenpot, är inte mannen att svara på frågor om värde vad gäller denna typ av saker. Allt är säkert beroende på marknad. Kolla in Ebay med jämna mellanrum så tror jag att du kan få ett ungefärligt värde.

Comment

Fatet är från 1842-1860 och det har ett betydande värde. Det är en kopia av äldre 1500-talsfat. Svårt att ge vårde så här utifrån en bild men det rör sig om ett 5-siffrigt belopp.

Comment

Snygg målning. Jag tycker att fotringen ser äldre ut och skulle nog ha tippat ännu tidigare på 1800-talet. Det verkar vara små nagg på baksidan, men jag vet inte vad de kan göra för värdet...

Comment

Ja, Dorran har träffat rätt. Det är ett bra fat.

Comment

Genori producerade den här typen av högklassiga kopior i "Urbinostil" fram till några år i början av 1900-talet. Märkningen är dokumenterad och det är utifrån kända uppgifter om denna märkning samt kännedom om fabrikens produktion jag har gjort denna dateringen.

De här kopiorna är eftersökta då de är synnerligen välgjorda. Det är samma förhållande som Fransk fajans från Rouen eller Nevers och kopior av dessa från andra halvan av 1800-talet gjorda av exempelvis Ulysse a Blois.

Comment

Takk til alle. Nå har jeg fått en vurdering fra en kjent auksjonshus som sier at fatet er verdt fra kr. 5000 til kr 7000,-

Comment

Ja då var inte min värdering så tokig i alla fall med tanke på att jag inte noterat att det fanns en skada på det.

Comment

Takk til alle, jeg har vist bildene til et auksjonshus og de sier at verdien ligger fra kr.5000 til kr.7000,-

Comment

Working...
                            X